Írta: vira
Kiskőrösön is csatlakoztak a 2022. november 18-án megtartott országos pedagógus sztrájkhoz, amelyet a Pedagógusok Demokratikus Szervezete és a Pedagógus Szakszervezet közösen hirdetett meg. Városunkban a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola pedagógusai közül jónéhányan részt vettek az eseményen.

A tapasztalatokról, visszajelzésekről kérdeztük meg az újonnan alakult sztrájkbizottság (SZB) két tagjának: László Zsoltnak és Hirsch Máténak a véleményét.

-Hirdetés-

 

VIRA: Miért döntöttetek a munkabeszüntetés mellett? A tantestületből mennyien támogatták az akciót?

SZB: A kollégákkal átbeszéltük a lehetőségeket, illetve minden lehetséges sztrájkkal kapcsolatos jogi következményt írásban előzetesen megküldtünk. Úgy éreztük, ha tisztában vannak azzal, milyen jogai, kötelezettségei, netán hátrányai lehetnek a sztrájkban való részvételnek, akkor az információk birtokában többen mernek majd az országos követelések mellé állni. Nagyon meglepődtünk és örültünk annak, hogy 23 pedagógus és 1 nevelést oktatást közvetlenül segítő munkatársunk részt vett a részleges munkabeszüntetésben.

Fontosnak éreztük, hogy intézményünk igazgatójával és tankerület vezetőjével is korrekten, -a törvényeket és jogszabályokat kölcsönösen betartva- tudjunk eljárni, ezért együttműködési megállapodást küldtünk részükre. A sztrájk szervezésekor törekedtünk arra, hogy inkább a figyelemfelhíváson legyen a hangsúly, ezért csak egy órás munkabeszüntetésben állapodtunk meg.

Nem volt cél az iskola életének megbénítása! Minden sztrájkban részt vevő pedagógus csak egy -általa kijelölt- órát nem tartott meg, amit így könnyen meg lehetett oldani szakos helyettesítéssel, vagy felügyelettel.

Kapcsolódó cikk
Hirsch Máté a szolidaritási akcióról
Hirsch Máté a szolidaritási akcióról
Az utóbbi néhány napban több városban, illetve Budapesten is megmozdulások voltak, ahol sokan kiálltak az oktatás, a diákok jövője, illetve...
VIRA: Mit szóltak a szülők és a gyerekek, valamint a nem sztrájkoló munkatársak?

SZB: Igazgatónk, Lasztovicza László a törvényeket betartva időben, nyilvánosan értesítette intézményünk hivatalos csatornáin a szülőket, illetve az osztályfőnökök is bekapcsolódtak ebbe a folyamatba, ezért nem ért senkit váratlanul a helyzet. Eddig semmilyen negatív visszajelzést nem hallottunk, sőt volt olyan szülő és gyermek is, aki szóban kifejezte szolidaritását, valamint olyan is, akinek szülei ugyanilyen megfontolásból a sztrájk alatti órán nem hozták gyermeküket iskolába.

A nem sztrájkoló kollégák közül néhánynak kis kellemetlenséget okoztunk ezzel, de azt gondoljuk, hogy nem maradandó rossz érzéseket, egymásban.

VIRA: Kiskőrösön országos szinten is jónak mondható az iskolák felszereltsége és éppen a Bem iskolában hatalmas beruházás keretében bővítés folyik, mégis a sztrájk mellett döntöttetek. Miért?

SZB: Városunkban valóban nem lehet panasz sem az óvódákra, sem az iskolákra, hiszen folyamatos fejlesztések valósulnak meg. Szép környezetben, tanulhatnak a diákok és oktathatnak a pedagógusok és a városunk összképe is megsüvegelendő.  Nagyon örülünk a milliárdos beruházásnak, hiszen ki ne szeretne még színvonalasabb helyen tanulni, vagy dolgozni?!

Nem ezzel van a gond és sok helyen nem ezért vállalják a sztrájkot! Az a legnagyobb baj, hogy 2-3 éven belül nem lesz elég szakos tanár, aki megfelelő tudást tudna átadni a diákoknak. Nálunk például a tantestület több mint fele 50 évnél idősebb, ráadásul több nyugdíjas kolléga is van már közöttük és utánpótlás szinte egyáltalán nincs.

Hiába egy gyönyörű épület, vagy a legkorszerűbb felszerelés, ha nem lesz aki órát tartson, rendesen felkészítsen érettségire vagy úgy általában a következő iskolai megmérettetésre és az életre.

A tanárok, tanítók azért szakosodnak tanulmányaik során, hogy abból a tantárgyból minden kérdésre tudják a választ. Hiába megy be például egy technikatanár kémia órát tartani. Felolvassa az anyagot, leíratja a gyerekekkel a vázlatot, még vissza is tudja kérdezni és értékelni is tudja azt, de nagyon jól tudja mindenki az iskolai tanulmányaira visszatekintve, hogy nem ez a valódi, összefüggéseket is megtanító és maradandó tudás átadása.

Ahhoz, hogy színvonalas, minőségi oktatás legyen minden iskolában, ahhoz az összes tantárgyból a legfelkészültebb szaktanárra van szükség!

VIRA: Mi erre a megoldás?

SZB: Ennek a problémának a megoldása nagyon komplex és nem csak a bérről szól, persze az is fontos eleme, hiszen ha bárki bemegy a boltba alapvető élelmiszereket vásárolni, akkor szembesül azzal, hogy a fizetése egyre kevesebb termék megvételére elegendő. Ez most a legégetőbb és azonnal megoldandó feladat.

Az országos követelések közül az egyik csak a versenyképes bérezés. Ahhoz, hogy valóban az oktatás minden elemében előrelépés legyen, átgondoltan kell hozzányúlni az oktatáshoz. Stratégiai szemléletváltásra van szükség!

Véleményünk a szerint a minőségi, esélyteremtő oktatáshoz és neveléshez ki kell dolgozni egy korszerű nemzeti alaptantervet, igazságos pedagógusminősítési rendszert, amely ahhoz mérten értékeli a pedagógust, hogy a gyerekek képességeiből mennyire hozza ki a maximumot. A tanárok között egyfajta versenyhelyzetet teremtene ez a szituáció, amihez szakmailag és érzelmileg is magasan kvalifikált és minden szempontból megbecsült munkaerőre van szükség.

Nagyon sok szakember van, akik értik, tudják milyen lépésekre van szükség ehhez. Őket kellene megtalálni és engedni, hogy kidolgozzák a részleteket, majd társadalmi vita után belevágni az érdemi, átfogó oktatási reformba. A tudásba fektetett összeg mindig megtérül, akár tudásalapú, akár munkaalapú gazdaságban éljük mindennapjainkat.

VIRA: Meddig folytatódnak a sztrájkok, Ti is terveztek még hasonló megmozdulásokat?

SZB: Egyikünknek sem hiányzik az, hogy sztrájkszervezéssel kösse le, az amúgy sem sok szabad idejét. A munkatársaink ereiben sem csörgedezik forradalmi vér. Egyszerűen annyira kilátástalannak látják az oktatás helyzetét, hogy már nem látnak más lehetőséget a sztrájkon kívül arra, hogy felhívják a társadalom és a döntéshozók figyelmét erre a szektorra. Emellett félnek is, hiszen a bőrükre is megy az egész, hiszen minden egyes sztrájk pénzlevonással is jár és többen az állásukat is féltik.

A kollégáink és mi sem szeretnénk, ha bármelyik tanuló vagy szülő hátrányt szenvedne azért, mert nem tartunk órát. A tanár szakmához nagyon sok empátia szükséges, éppen ezért szinte önmagunkkal is viaskodunk, hogy meg merjük-e lépni a munkabeszüntetést, viszont már eljutottunk arra a pontra, hogy nem tehetünk mást.

Mindaddig folytatni fogjuk, amíg nem látjuk a döntéshozókon a változtatás tényleges akaratát, amíg az országosan összeállított 9 pontból néhány konkrétan nem teljesül. Azt vesszük észre, hogy a tiltakozási hullám kitart és nem csak pedagógusok, hanem szülők és diákok is mellettünk vannak.

A szakszervezetekkel folyamatos kapcsolatban vagyunk. Ameddig ők nem úgy jönnek ki egy oktatásirányítási tárgyalásról, hogy elértek valamit, addig minden meghirdetett sztrájkjukban így vagy úgy, de részt fogunk venni. Lehet, hogy csak szolidaritást vállalunk, de lehet egy komolyabb munkabeszüntetés is attól függően, munkatársaink mit tudnak, vagy mernek felvállalni ebben az ügyben.

Reméljük, hogy legközelebb Kiskőrösön a többi oktatási intézmény és a tagintézményeink, netán más oktatáshoz kapcsolódó szektorban is hasonlóan fognak gondolkodni és egy közös fellépéssel meg tudjuk gyorsítani a megállapodást!

A sztrájkok, élőláncok, polgári engedetlenségek és egyéb kiállásoknak egy hatalmas haszna már biztosan van, bármi is lesz a folyamat vége: elindult Magyarországon a társadalmi párbeszéd, amelynek segítségével újra megtanuljuk, mit jelent az összefogás és az egymás iránti szolidaritás.

Bízunk benne, hogy mindenkinek meg tudjuk ezt újra tanítani és a tanultakat mindenki alkalmazni is tudja majd a gyakorlatban.

Végül szeretnénk újra közzétenni, melyek azok a pontok, amelyekkel több szolidaritást vállaló szakszervezet, számos civil mozgalom egyetért, amiért országosan kiálltak és kiállnak a sztrájkban részt vevők:

  1. Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megújításáról! Hiteles tájékoztatást a kormány és a közmédia részéről!
  2. Szüntessék meg a pedagógusok lejáratását, az oktatási szereplők megfélemlítését! A kirúgott vagy leváltott tanárokat azonnal helyezzék vissza! Megbecsülést a pedagógusoknak!
  3. Érdekérvényesítő sztrájkjogot a pedagógusoknak!
  4. Felelős, hozzáértő oktatásirányítást! Önálló oktatási minisztériumot!
  5. Kisebb terhelést a diákoknak és a pedagógusoknak!
  6. Esélyteremtő, minőségi oktatást és nevelést mindenkinek – az óvodától az egyetemig!
  7. Versenyképes és értékálló bérezést az oktatásban dolgozóknak!
  8. Minőségi, 21. századi környezetet a tanuláshoz és a tanításhoz, neveléshez!
  9. Szakmai szabadságot és támogatást az oktatásban! Korszerű nemzeti alaptantervet! Szabad tankönyvválasztást!

 

Köszönjük a megkeresést és az interjút! Nagyon örülünk, hogy ismét tanúbizonyságot adott a helyi média arról, hogy az oktatás olyan közös ügyünk, amit csak úgy lehet megoldani, ha láthatóvá tesszük az esetleges hibákat és közösen ki akarjuk javítani azokat!

 

Kiemelt kép: https://jozsefvarosujsag.hu 

MEGOSZTÁS