A Csonka-torony Alapítvány „Értékeink népszerűsítése” címmel kétnapos tanulmányutat szervezett felső tagozatos diákok, érdeklődő felnőttek részére 2023. április 15-16-án a következő útvonalon: Soltszentimre – Mezőkövesd – Eger – Szomolya – Sirok – Aggtelek. A tanulmányúton csengődi, soltszentimrei, fülöpszállási diákok vettek részt. Az „Értékeink népszerűsítése” címmel megrendezett Hungarikum vetélkedő győztes csapatának ez a kirándulás volt a fődíja, melyet a Csengődi Általános Iskolások nyertek meg, immár második alkalommal Dénes Erika tanárnő vezetésével.
22 diákkal és 9 felnőttel indultunk a felfedező útra.

Kapcsolódó cikk
“Értékeink védelmében” hungarikumok verseny Soltszentimrén
A Csonka-torony Alapítvány szervezésében “Értékeink népszerűsítése” címmel hungarikumok verseny döntője zajlott 03.30-án délután Soltszentimrén a Közösségi Házban.  A verseny szervezője,...
-Hirdetés-

Szombaton a kora reggeli indulás után Mezőkövesden a Matyó Múzeumot tekintettük meg, ahol tárlatvezetéssel megismerkedtünk a matyó viselet kialakulásával, a vidék jellemző tárgyi és szellemi emlékeivel. Innét Szomolyára indultunk a barlanglakásokhoz és a kaptárkövekhez. A Vén-hegy nyugati lejtőjén, a Kaptár-völgyben a nyolc nagyobb, fülkés sziklára, kőkúpra tagolódó riolittufa vonulat Magyarország legtöbb fülkével rendelkező kaptárkő-csoportja. Négy lelőhelyen összesen 137 darab fülke van, ezekből láttunk néhányat. A sziklaalakzatok fülkéinek rendeltetéséről, készítőik kilétéről, a fülkék koráról számos legenda, feltételezés, tudományos feltevés született. A Tájháznak otthont adó barlang lakást az 1800-as években vájták ki a riolittufából, és egészen az 1980-as évek elejéig laktak benne tudtuk meg a Tájház vezetőjétől. A kaptárköveknél eleredt az eső, s átírta a délutáni szabadtéri programunkat. Így Szinpetribe mentünk, ahol nyitvatartási időn kívül fogadtak bennünket s megnézhettük a  világ legnagyobb könyvét, mely Guiness rekorder, a Gutenberg és Biblia kiállítást, végül a Papírkészítés rejtelmeibe is beavatott bennünket a tulajdonos Varga Béla. Érdekességei: A könyv az Aggteleki Nemzeti Park barlangjairól, növény és állatvilágáról valamint épített örökségéről szól, 346 oldalas, egy lapjának mérete 418×377 cm, súlya pedig 1420 kg. A papírkészítéshez a hatkalapácsos papírmalmot a Jósva patak vize hajtja meg. A Guttenberg nyomdatörténeti kiállításon bemutatott rekonstruált eszközök, az ólom betűkészlet másolata alkalmas a korabeli Biblia másolatának elkészítésére. A Biblia kiállításon az 50 évestől az 536 évesig láthattunk könyveket. Az egyik legértékesebb darab a kölni dóm réznyomatos tervrajzát is tartalmazza. Hát ámultunk mindezek láttán. Utunkat folytattuk Aggtelekre a Panoráma Üdülőbe, ahol szállásunk volt. A finom vacsora után nehezen aludt el a csapat. Vasárnap a Baradla barlang leghosszabb, villanyvilágítással ellátott szakaszának 2300 m-es középtúrájával kezdtünk a napot. A túra a barlang Vörös-tói bejárattól indult. Csodás  cseppkőoszlopok, zászló-, függő- illetve állócseppkövek között vezetett az út, láttuk Magyarország legmagasabb állócseppkövét, a 19 m magas Csillagvizsgálót. Közelről láthattuk a barlang legnagyobb termét, az Óriások termét, megtapasztalhattuk a teljes sötétséget, majd a színpompás fényjátékot zenekísérettel. Innét – a szakadó eső miatt – az előző napi Siroki várlátogatást sikerült beiktatnunk, s megmásztuk a hegyet! A riolittufából álló hegy gyomrába hatalmas kazamatarendszert bebarangoltuk, a várból nyíló csodálatos kilátás kárpótolt a fáradtságért mindenkit. Utunk végén Egerben a várat és Gárdonyi Géza lakóházát  fedeztük fel. Tartalmas, élményekben gazdag tanulmányúton vehettünk részt, mely megmutatta számunkra milyen csodás látnivalók, értékek, hungarikumok vannak hazánkban.

A tanulmányút a Földművelésügyi Minisztérium és a Hungarikum Bizottság HUNG-2022-es pályázatával valósult meg.

Szöveg, fotók: Schantlné Farkas Julianna, Csonka-torony Alapítvány elnök

Fotógaléria:

Fotók megtekintése (72 db kép)