A magyar történelem egy meglehetősen viszontagságos, ugyanakkor eseményekkel teli múltra tekint vissza. A különböző korok politikai és gazdasági viszonyai, életkörülményei, valamint mérföldkőnek számító történései számos művészeti alkotásban visszaköszönnek. A hagyományos kaszinók kezdetben az ország arisztokratáit és legbefolyásosabb embereit gyűjtötték össze, színteret adva olyan megbeszéléseknek és elmélkedéseknek, amik elősegítették a kultúra és a gazdaság fellendülését. Ám a szerencsejátékok és az azoknak otthont adó épületek árnyoldalukat is hamar megmutatták, aminek következtében sokan a morális hanyatlás és a bűnös élvezet szimbólumaként tekintettek rájuk. Nem csoda, hogy a 19. és 20. században íródott könyvek helyszíneként is gyakran felbukkannak a kaszinók, illetve több képzőművészeti alkotáson is viszontláthatjuk őket.

Irodalmi rulettkerék

-Hirdetés-

Magyarország első kaszinója, a Nemzeti Casino (kezdetben Pesti Casino) 1827-ben jött létre gr. Széchenyi István kezdeményezésére, ami egyben a magyar reformkor egyik meghatározó eseménye is volt. A kaszinó tagjai az akkoriban kedvelt asztali és kártyajátékokkal játszottak, miközben a közművelődést és az ország fejlődését próbálták előremozdítani mélyreható eszmecseréikkel. A Széchenyi Istvánt, illetve a korszakát bemutató történelmi és életrajzi művekben is általában az arisztokrácia fellegváraként mutatják be a kaszinót.

Később a szerencsejáték terjedésével egyre több kisebb kaszinó jött létre, ahova már alacsonyabb osztálybeliek is betérhettek. Ennek következtében a játékasztalok körül folyó beszélgetések középpontjába egyre hétköznapibb és személyesebb problémák kerültek. Móricz Zsigmond Reggeli kaszinózás novellája is egy ilyen jelenetet elevenít meg két hivatalnok személyében.

Ugyan akadtak kivételesen szerencsés esetek, a szerencsejáték-függőség sok ember vesztét készítette elő. Kellér Andor A rulettkirály című műve a világ „rulettkirályának”, Gály Lajosnak az életútját mutatja be, akit a játékszenvedély végül szegénységbe taszított. A szépirodalmi művekben és életrajzokban előkerülő kaszinóhelyszínekkel az írók általában a kaszinók veszélyeire próbálták felhívni az olvasók figyelmét, ami a társadalmi megítélésüket is inkább negatív irányba mozdította el.

Szerencsés mozzanatok: szerencsejáték a magyar művészetben

A szerencsejáték ábrázolását sokáig nem engedélyezték, majd a szerencsejátékra vonatkozó szabályozások enyhülésével és a kaszinók terjedésével már megjelent egy-egy játékostársaságot ábrázoló festmény a 18-19. századi szalonok falán. Az irodalmi alkotásokhoz hasonlóan ezek is a szerencsejáték hátulütőit és a kaszinók veszélyit hangsúlyozták ki. Gyakran jelentek meg a képeken hamiskártyások, reményvesztett alakok vagy ördöggel paktáló figurák, amik az önpusztító életet, a sekélyes vágyaknak való behódolást, az élet igazságtalanságait és az önérdek mindenek fölé helyezését szimbolizálták. Caravaggio-t tartják a szerencsejátékot ábrázoló festészet legnagyobb alakjának, de a téma magyar festőket is megihletett. Soproni Horváth József Falusi kaszinó képe a falusi kaszinóhelyiségek fülledt légkörét idézi meg, míg Ábrányi Lajos Az Országos Kaszinó sakkozói festménye már egy előkelőbb és kifinomultabb réteget jelenít meg egy letisztultabb stílusban.

Digitális üzlet: szerencsejáték az online világban

Magyarországon a rendszerváltás után lendült fel igazán a szerencsejáték-piac. A lottótípusú játékok mellett megjelentek a kaparós sorsjegyek, szélesebb körűvé vált a sportfogadás, és egyre több kaszinólétesítmény építésébe kezdtek. Mindez azonban csupán előkészítette a terepet a kaszinópiac későbbi, valódi szárnyalásának. A kaszinók iránti érdeklődést a 21. századi vállalkozók a digitális technológia felől kezdték megközelíteni, és ezzel kinyitották a kaput a hatalmas sikernek örvendő online kaszinók előtt. Egy új korszak köszöntött be a kaszinók világában. Kezdetben a hagyományos, jól ismert kaszinójátékok köszöntek vissza az online kaszinók oldalán. Hamar rájöttek azonban, hogy az internetes felület sokkal több lehetőséget biztosít, így a szoftverfejlesztők különböző bónuszfunkciókat is elkezdtek beépíteni a játékokba. Napjainkra a legtöbb online kaszinó már több mint 3 000 – 4 000 változatos stílusú és témájú játékot kínál felhasználóinak. A legtöbb megbízható magyar online casino a CasinoRIX HU oldalán is megtekinthető.

Az online kaszinók a hagyományos kaszinókkal szemben nem a közösségépítésről, hanem a játékokról, a szórakozásról és a kikapcsolódásról szólnak. Ugyan több kortárs műben (pl. Szekeres Judit: Zuhanás a fellegekbe) is fellelhetők a kaszinók, online kaszinókat központba helyező művészeti alkotások még nemigen születtek. A legtöbb kaszinóoldal és játék grafikája viszont már művészi igényességgel készült.

Technológia a hagyományokkal szemben

Az online kaszinók egyértelműen a kapitalista fogyasztói társadalom találmányai. Az oldalakat működtető cégek haszonszerzési célja sokkal kifejezettebb, és a játékosok csalogatása is sokkal nagyobb és vadabb méreteket ölt, mint korábban. Az oldalak összetett feltételrendszere és a lépten-nyomon felbukkanó kaszinóreklámok negatív visszhangot vernek, ugyanakkor felgyorsult világunkban az emberek már szívesebben választják az internetes játékot, mint a hagyományos kaszinókat. Az írók és művészek továbbra is a hagyományos fizikai kaszinókat részesítik előnyben műveikben, tekintve hogy az a valódi kaszinóhangulat már nem érződik ezeken az oldalakon.

Mindegy, hogy fizikai vagy online kaszinóról van szó, a szerencsejátékok általánosan addiktívnak tekinthetők, így nagyon fontos, hogy felelősségteljesen játsszunk. A kaszinók megítélése mindig is kétes marad, azonban soha nem élveztek akkora népszerűséget, mint napjainkban, az online kaszinók korszakában, és ez még egy ideig valószínűleg tartani fogja növekvő tendenciáját. A hagyományos kaszinók témája több történetben, illetve műalkotásban is fellelhető, melyek közül sok kordokumentumként is szolgál. Az online kaszinójátékok ezzel szemben egy viszonylag fiatal művészeti ágnak, a számítógépes grafikának adnak lehetőséget a kibontakozásra.

Írta: G.D.

MEGOSZTÁS
Írta: vira