Elkezdődik az alacsonyabb környezetvédelmi besorolású járművek kiszorítása a forgalomból az Európai Unióban (EU), ami az útdíjszámításban is megmutatkozik majd. A teherautókkal indítanak.
Az EU célul tűzte ki, hogy 2030-ra 30%-kal csökkenti a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátást a 2005-ös szinthez képest. Decembertől új értékelési módszerrel fogják meghatározni a 7,5 tonna feletti járművek CO2-kibocsátását, és öt osztályba sorolják őket. Mindezt azért teszik, hogy az útdíjszámítások során bevezethessék új elemként a szén-dioxid-kibocsátástól függő árazást.
December 1-jétől Németországban minden 7,5 tonna feletti haszongépjárműnek CO2-osztálytól függő tehergépjármű-útdíjat kell fizetnie. Ezt 2024. július 1-jétől a 3,5 tonna felettiekre is alkalmazni fogják. Németország az első uniós tagállam, amely bevezeti a szén-dioxid-kibocsátással arányos útdíjat.
Ausztria a második EU-ország, amely bejelentette, hogy bevezeti a CO₂-útdíjat a tehergépjárművekre. A szomszédos államban a kezdő dátum január 1. A jövőben az ausztriai útdíj meghatározásakor meg kell majd adni a jármű kibocsátási osztályát. Ehhez az útdíjtarifában öt különböző CO₂-osztályt különböztetnek meg. Minél inkább környezetbarát a jármű, annál magasabb CO₂-osztályba sorolják. Azt, hogy a rendelet a többi uniós tagállamban mikor lép hatályba, még nem jelentették be.
ORFK-OBB
FOTÓ: RENDŐRSÉG
Forrás, szöveg: police.hu