Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató tartott előadást szülőknek és pedagógusoknak november 27-én Izsákon a Táncsics Mihály Általános Iskolában.

 

-Hirdetés-

Az előadás fő témája a „dühös, agresszív gyerek”, „csak a mobil és a számítógép” és a „nem tartja be a szabályokat” témakörök köré összpontosult. Bizony nagyon nagy szükségünk van, akár nekünk szülőknek, akár a pedagógusoknak, hogy segítséget kapjunk gyermekeinkhez ebben a mai rohanó, felgyorsult világban.

Az előadás fő témája a „dühös, agresszív gyerek”, „csak a mobil és a számítógép” és a „nem tartja be a szabályokat” témakörök köré összpontosult

Az iskola csarnoka megtelt érdeklődőkkel, sajnos az idő rövidsége miatt, – hiszen elkezdődtek a fogadóórák – érintőlegesen beszélt a témákról, de az előadás után kérdezhettek az előadótól a megjelentek.

Novák Ferenc elmondta, hogy nagyon fontos, hogy a gyerekeknek legyenek feladataik, amik által megtanulják a felelősség kérdését. A feladatok elvégzésével a gyerek maga tapasztalja meg a szívesen végzett feladat, és a befejezett „munka” örömét, ezáltal hasznosnak és büszkének érzi magát. Ha nincs a gyermeknek semmiféle otthoni feladata, akkor jön a követelőző gyermek, akinek minden jár, a legújabb telefonoktól kezdve az egész napos gép előtt ücsörgés. „A gyereknevelés első törvénye az, hogy párhuzamosan kell növelni a gyerek által vállalt felelősség mértékét és a gyerek szabadságát.”

Novák Ferenc pedagógiai viselkedéskutató

Beszélt arról is, hogy mitől lesz egy gyermek nagyon gyorsan telefon-, számítógép függő és, hogy ez milyen negatív hatással lehet a gyermekeinkre. Hiszen ha egy gyermek túl korán, vagy túl sokat lóg ezeken a kütyükön, akkor nagyon gyorsan semmi más nem fogja érdekelni, vagy mással nem tudjuk majd lekötni a figyelmét. A mobil túl gyors és színes képekkel terheli a gyermek elméjét, melyekhez képest a valós élet lassúnak és szürkének tűnhet majd számára.

A gyerek pár alkalom után hozzászokik, hogy gyorsabban érkeznek az impulzusok, 2-3 másodpercenként mindig új és új történést kell feldolgoznia, ezért lesz minden más unalmas, lassú számára és követeli a telefon gyors és pörgő ritmusát. Sajnos elveszti közben a saját maga által létrehozott képalkotás képességét, mint ahogy mi magunk mesemondás közben létrehozzuk azokat saját képzeletünkbe. Ez az oka, hogy a gyerekek nem olvasnak később, mert az olvasás élménye is lassúnak tűnik majd számukra, és pont ezért romlik a fogalmazás képességük is az általános iskolában. Szóval, amikor egy két éves kezébe adunk egy telefont, hogy a szülő el tudja végezni a napi feladatait, akkor sajnos kitesszük annak a gyereket, hogy később semmi más ne érdekelje.

MEGOSZTÁS