Amikor azt mondom mindful az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy a gyerekek lótusz ülésben fognak meditálni 45 percen keresztül. Ez természetesen nem igaz. Lasztovicza László, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola igazgatója örömmel ad lehetőséget bármilyen kreatív vagy előremozdító lehetőségnek, mely a gyerekek fejlődését szolgálja. A projekt februárban kezdődött el az intézményben – tájékoztatta hírportálunkat Tóth Laura Tünde

-Hirdetés-

 

Hogyan is képzeljük ezt el? – Tóth Laura Tünde beszámolója. 

Játékos formában ismerkedünk pl. a haraggal! Meghívjuk teázni, megtanuljuk mikor akar hozzánk hirtelen bekopogtatni, lerajzoljuk a saját haragunkat, megismerjük, megtanuljuk azokat a technikákat, amik nálunk működnek. Kiabálhatunk párnába, kérhetünk valakit, hogy fogja a kezünket, mindenkinek más válik be.

Megismerjük a félelmeinket, kiszínezzük őket, majd elbúcsúzunk elengedjük őket, és kiöntjük a lefolyóba. Megtanulunk bízni az érzékszerveinkben (hallás, látás, szaglás, tapintás). 

A legutóbbi alkalom során teljes érzékzavart okoztunk, hogy szemléltessük testközelből a gyerekeknek, nem elég elhinni azt amit látsz, amit szagolsz, amit tapintasz. 

Az óra elején egy gyönyörű rózsaszín üvegről beszéltünk, és arról, hogy a legbátrabbak óra végén megkóstolhatják. Savanyúság lé volt benne, ami nagyon rossz ízű volt. A gyerekek leszűrték hogy nem mindig kedves, vagy jó aki szép, nem mindig rossz aki kevésbé.

Játszva tanuljuk építeni az önbizalmat, önszeretetet, a konfliktus megoldást, közös társadalmi kísérleteket találunk ki, és vizsgáljuk meg hogyan befolyásol egy szituáció minket vagy a társainkat:

Az osztályban párokat kellett alkotni, olyanok állhattak párba akik kevésbé vannak jóban, vagy bíznak egymásban. Majd a folyosón várakoztak, és kettesével jöhettek be a terembe. Bent elmondtam nekik hogy az osztály legjobb színészét és színésznőjét keresem, kaptak pár csepp “könnyet” az arcukra pohárból és a folyosó másik oldalán kellett állniuk nem kommunikálhattak a még várakozókra.

Az utolsó 8 diák feszülten szomorúan, idegesen közölte, hogy nem tudja mi történt bent, de biztos hogy nem jön be. 

A kísérlet után megdicsértem őket, és megbeszéltük, hogy ne higgy el mindent, amit látsz de nem hallasz, mert nem biztos, hogy rossz. Ők csak a látásukra támaszkodtak, ez segített nekik benne, hogyha konfliktus helyzet adódik, nem mindig elég látni mi történt, hallani is kell, ne ítélj elhamarkodottan.

Rendkívül élvezik ezeket az órákat, melyek Kissné Becsi MártaKutyifa Anikó, és Szigetiné Szabó Ilona osztályfőnökök felügyelete alatt zajlanak. 

A tanárnőkkel folyamatos a kommunikáció, hogy osztályra szabottan készüljön egy-egy foglalkozás az éppen aktuális problémákról.

Minden alkalmon új és váratlan tananyag érkezik, a gyerekek alig várják, hogy megtudják „ma mit csinálunk”? 

Csoportos érzelmi fejlesztés zajlik, de egyéni kérdéseket is megbeszélünk. Megtanuljuk hogy a félelem életérzés nem ciki, (mikor az osztály legvagányabb fiúja vallja be, hogy nem meri bevállalni a feladatot – senki sem nevet), így látjuk és tanuljuk egymást. 

Köszönöm a vezetésnek és a pedagógusoknak, hogy ezeket a dolgokat bevihetem a Bem iskolába, ezzel is színesítve a gyerekek napjait. Továbbá a gyerekeknek azt, hogy ennyire nyitottak és élvezik ezeket az alkalmakat. 

 

Szöveg, fotók: Tóth Laura Tünde

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (8 db kép)
MEGOSZTÁS
Írta: vira