A Kiskőrösi Evangélikus Középiskola Petőfi Sándor Általános Iskolája új tagintézmény-igazgató irányítása alatt kezdte meg a 2024/25-ös tanévet Szabóné Tereánszki Nóra személyében, aki évtizedek óta aktív tagja az intézmény tantestületének. Hogyan került a pedagógusi pályára, milyen vezető szeretne lenni, és milyen tervei vannak a jövőre nézve? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaptunk a hírportálunknak adott interjú során.
-Mesélj kicsit magadról, hogyan kerültél a pedagógusi pályára? Milyen út vezetett a tagintézmény-igazgatói státuszig?
-Tősgyökeres kiskőrösi családból származom. Édesanyám orvos, édesapám vezető beosztásban dolgozott egy cégnél. Két fiatalabb testvérem van, akik már szintén felnőttek és nekik is vannak gyerekeik. A szüleim sokat dolgoztak, munka után pedig besegítettek a nagyszüleimnek a szőlőművelésbe. Így gyermekkorunkban legidősebbként sokat vigyáztam a testvéreimre, akik összejártak az utcabéli kis barátaikkal. Olyan volt, mintha egy egész osztályra ügyeltem volna. Imádtam velük foglalkozni, nem csak vigyázni rájuk. Sokszor játszottunk tanító néniset. Azt gondolom, hogy ez egy meghatározó dolog volt az életemben.
Kiskőrösön jártam általános iskolába, ahol akkor még lehetett választani a szlovák nyelvet idegen nyelvként. Nagyon tetszett, hogy beszélhetek, dalolhatok, mondókákat tudok egy idegen nyelven. Nagyon szerettem és tiszteltem a pedagógusaimat. Bánáti Istvánné Ibolya néni volt az első és másodikos osztályfőnököm, akit mindig csodáltam. Az ő hatására már ekkor megfogalmazódott bennem, hogy egyszer tanítónő szeretnék lenni. Konkrétan olyan pedagógus, aki kisgyerekekkel foglalkozik.
A kötelező orosz nyelvet nagyon sokan nem szerették tanulni, én azt is szívesen tanultam. Idegen nyelv iránti érdeklődésem már ekkor megmutatkozott.
Amikor nyolcadik osztályban eljött az iskolaválasztás ideje, a szüleimmel az idegen nyelv tanulás iránti szeretetemet és fogékonyságomat figyelembe véve kezdtünk el középiskolát keresni számomra. Végül a kecskeméti Bolyai János Gimnáziumra esett a választásunk. Ott kezdtem el a német nyelvet tanulni, ami igazán meghatározta a hátralévő életemet. A második választott nyelvem a latin volt. Egy ideig a gyermekpszichológia irányába kacsingattam, de végül arra a következtetésre jutottam, hogy a tanár kicsit pszichológus is. Úgy vélem, hogy polihisztornak kell lennie egy jó tanítónak. Egy kicsit anya, egy kicsit védőnő, egy kicsit orvos, egy kicsit pszichológus, szóval minden egy személyben. Mindenféle dologra oda kell figyeljen egy jó tanár.
A gimnázium elvégzése után jelentkeztem a tanítóképző főiskolára, de oda is úgy, hogy a német legyen a műveltségterületem. A nagy tanítási gyakorlatomat a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában végeztem. Nagyon nagyon szerettem ott tanítani, nagyon szerettem az ottani közösséget. Ott alacsonyabb óraszámban volt német nyelvoktatás, a Petőfi Általános Iskolában már magasabb óraszámban. Akkoriban még mindkét kiskőrösi általános iskola egy úgynevezett KTKT-hoz tartozott. Az akkori főigazgató mondta, hogy át kellene járjak a Petőfibe is németet tanítani. Egy évig csináltam az ingázást a két iskola között, család és két pici gyermek mellett, akik akkor még csak óvodások voltak. Az egy igazán fárasztó időszak volt számomra. A Petőfi Általános Iskola ezután az év után átkérte az állandó státuszomat. Bár barátságok kötöttek a Bem Iskolához, az eszem és a megérzésem mégis azt diktálta, hogy talán még jobb lehet nekem a Petőfiben. Itt német nyelvet tanítottam emelt óraszámban rengeteg versenyeredménnyel, sikerekkel, és a nyelvi munkaközösség-vezetői feladatokkal is megbíztak. Iskolánknak van egy testvérvárosi iskolai kapcsolata a türingiai Stadtlengsfeld városában, aminek én voltam a kapcsolattartója éveken keresztül. Felelős voltam a két iskola közötti kirándulások megszervezéséért. A magyar diákok kiutazását és a német gyerekek fogadását irányítottam, amit nagyon élveztem. Mindig is szerettem a szervezéssel járó feladatokat. Mindeközben megszereztem a nemzetiségi német diplomát is. Aztán egy nap jött a felkérés, hogy elvégezném-e a közoktatás vezetői szakvizsgát. Azzal a céllal végeztem el, hogy jobban belelássak ebbe az egész munkakörbe, hogy mégis milyen követelményekkel, feladatokkal jár intézményvezetőnek lenni.
-Hány éve dolgozol német nyelvoktatóként?
– A diplomám kézhezvételétől számítva német nyelvoktatóként 25. éve dolgozom.
-Hogy érzed magad az új pozíciódban? Felkészültél az előtted álló feladatokra?
-Nagyon energikusnak érzem magam. Úgy érzem, hogy a szakvizsga letétele óta eltelt időt nagyon jól fel tudtam arra használni, hogy nyitott szemmel közlekedjek, sok helyről információkat és ötleteket gyűjtsek. A szakvizsgás szakdolgozatom is KEVInnovatív címmel írtam, utalva az intézményre (KEVI) és az innovációra egy szójátékkal. Vannak jó ötleteim, de nem érzem úgy, hogy ha egy új vezető veszi át a feladatokat, akkor gyökeresen meg kell változtatni mindent. Elmondhatom, hogy egy jól felépített és jól működő iskolát vettem át az előző tagintézmény-igazgatótól, aki 17 évig volt az általános iskola élén. Grausza Jánosné sokban segítette az átmenetet számomra, amit hálásan köszönök neki. Most az első év nekem is arról kell szóljon, hogy megszokjam az új pozíciómat és belerázódjak.
-Említetted, hogy már korábban elkezdted gyűjteni az ötleteket, hogy mit és hogyan lehetne még jobbá tenni az intézményben. Milyen újdonságokra készülhetnek az itt tanuló gyermekek, valamint a kollégák?
-A jól bevált dolgokat semmiképpen sem szeretném megváltoztatni. Gondolok itt arra, hogy van ének-zene, német, természettudománnyal kapcsolatos tagozatunk. Jól működik, hogy az első osztályosok külön vannak egy épületszárnyban. Ezzel segítjük az óvodából iskolába való átmentet, az elsőből a további évfolyamba, majd az alsó tagozatból a felsőbe való átszokást is. Erre nagy hangsúlyt fektetünk. Alapvetően nagyon gyermekcentrikus és innovatív intézménynek tartom magunkat. Rengeteg programot kínálunk a diákoknak, sok jó gyakorlat van a kollégák tarsolyában.
Nagyon szeretem a gyerekeknél azt, amikor csoportmunkában dolgoznak. Örülök annak, ha a kollégák is team-ben dolgoznak, ötletelnek olyan feladatokban, ami közösségi. A jövőben lesznek olyan programok az iskolában, amit konkrétan egy csapat fog összefogni, megszervezni, koordinálni. Így nem egy-egy pedagógus lesz kiemelve, aki irányít, hanem mindenki egyformán kiveszi a részét a feladatokból és a sikerélményből egyaránt. Ennek köszönhetően egy kicsit más területen is megmutathatják magukat, tehetségüket a kollégák, inspirálódhatnak egymástól. Úgy gondolom, hogy ez a tanári kar összetartását, kapcsolatrendszerét is fejleszti.
A kollégákat tekintve a legtöbb amit tudok tenni értük vezetőként, hogy támogatom őket a fejlődésükben. Ebből kifolyólag a jövőben szeretnék olyan előadókat hívni, akik a pedagógusok lelkével is foglalkoznak. Ezt fontosnak tartom.
Szeretném, hogy az evangélikus gyülekezettel több közös programunk legyen. A családi istentiszteletekbe sokkal jobban szeretnénk bevonni a diákokat és a szüleiket is. Éppen ezért a karácsonyi istentiszteletre nem csak a gyerekeket, hanem a családokat is várjuk majd. A diákokkal a kiskőrösi Jó Pásztor Evangélikus Szeretetotthonba szeretnénk meglepetés műsorokkal kedveskedni az ott lakóknak ünnepek alkalmával.
–Hogyan ítéled meg az intézmény kapcsolatrendszerét?
-Úgy gondolom, hogy jó a kapcsolatunk a többi intézménnyel is. Egyre jobb a kiskőrösi evangélikus gyülekezettel, aminek presbiteri tagja is vagyok, így ez személyes ügyem. Nagyon jól tudunk együttműködni az iskolalelkészünkkel, Pethő-Szűcs Máriával, és az iskolapszichológusunkkal, Török Zsuzsával, valamint a helyettesemmel, Czinkóczki Tiborné Zsuzsával egyaránt. Jó a kapcsolatunk a Kiskőrösi Német Nemzetiségi Önkormányzattal, több közös programunk is van. Ezeket meg szeretném tartani, megerősíteni a jövőben is.
Szerencsésnek és jó dolognak tartom, hogy egy komplett intézményrendszer részesei vagyunk az óvodával, általános iskolával és a középiskolával. Így biztosan kap az óvoda is visszajelzést tőlünk és mi is kapunk a középiskolától, ami a szakmai fejlődésünket nagyban elősegíti.
-Szerinted mi az ismérve egy jó vezetőnek? Mit tartasz fontosnak tagintézmény-vezetőként?
-Az élethosszig tartó tanulást vallom. Jómagam is folyamatosan képzem magam a mai napig. Ezt a családom támogatása nélkül nem tehettem volna és nem tehetném meg most sem, amiért hálás vagyok nekik. A vezetői pozíciót is csak ennek köszönhetően mertem elvállalni. Ezzel a hozzáállással és életszemlélettel példát szeretnék mutatni mind a gyermekeim, mind a kollégáim, és a diákok előtt is. Hiszen nem várhatok el olyan dolgokat másoktól, amiért én nem teszek. A családomban több generációt visszatekintve is a legnagyobb érték a tudás volt. Sokszor hallottam a nagyszüleimtől és a szüleimtől is, hogy a tudást soha senki nem veheti el tőlünk. Ezzel a példával jártak előttem a nagyszüleim, szüleim, ahogy én is akarok a gyermekeim és a környezetem előtt. Valamint a legfontosabb, amit még otthonról hoztam magammal, hogy amit szeretünk csinálni, ami érdekel, azt kell támogatnia a környezetünknek, mert aki azzal foglalkozhat, amit szeret, abban jó is lesz. És mindenki jó valamiben, csak rá kell jönni, hogy mi az.
-Milyen fejlesztések, felújítások valósultak meg a nyári szünidőben az intézményben, és mik azok, amik tervben vannak a közeljövőben?
-Az éves karbantartási munkálatokon kívül több tanteremben légkondicionáló került felszerelésre a nyári szünet alatt. A sportcsarnokunkba egy komolyabb hangtechnikai eszközt szereltünk be, hogy ne kelljen magnókkal, kihangosító berendezésekkel bajlódni. Továbbá a felső tagozatos épületszárny nagyobb kaliberű felújítása is a terveink között szerepel. Az előkészületi munkálatok folynak, a tervek már megvannak.
-Milyen személyi feltételekkel, és hány diákkal kezdtétek meg a 2024/25-ös tanévet?
-50 pedagógus dolgozik a KEVI Petőfi Sándor Általános Iskolájában, valamint pedagógiai asszisztensek, iskolatitkár, gazdasági és technikai dolgozók, iskolapszichológus, családsegítő szakember segíti a mindennapos munkát. Közel 590 diák kezdte meg a 2024/25-ös tanévet intézményünkben 24 osztályban. Minden évfolyamon 3 osztály. Sok tehetséges gyermek jár ide. A kiemelkedő nyelvvizsgák mellett nagyon szép eredményeket tudnak felmutatni diákjaink és felkészítő tanáraik mind tanulmányi, mind sportversenyek terén, amire nagyon büszkék vagyunk.