Tanköteles, de elég érett az iskolára?  – ezzel a címmel online előadást hallgathattak az érdeklődők a Bács- Kiskun Vármegyei Pedagógia Szakszolgálat Kiskőrösi Tagintézményének előadássorozata keretében. Az előadás 2024. 12. 02-án hangzott el, Csóvics Tünde gyógypedagógus előadásában.

A hatályos jogszabályok értelmében azok a gyermekek, akik augusztus 31. napjáig betöltik a hatodik életévüket tankötelessé válnak. Abban az esetben, ha az óvodapedagógusok és a szülők is úgy látják, hogy a gyermek nem érett a szeptemberi iskolakezdésre, a szülők kérelmezhetik az Oktatási Hivatal honlapján a tankötelezettség halasztását 2025. 01. 18-ig.
-Hirdetés-

Az előadás a törvényi háttér bemutatása mellett a tanköteles gyermekek optimális fejlettségi színvonaláról nyújtott tájékoztatást.

Ahhoz, hogy az iskolai elvárásoknak meg tudjon felelni az iskola kapuját szeptemberben először átlépő nebuló, megfelelő testi, lelki és szociális érettséggel kell rendelkezzen.

Fontos szempont mindemellett az összerendezett mozgás, a fejlett finommotorika, a megfelelő vizuomotoros koordináció és grafomotorika. A helyes ceruzafogás, a kialakult dominancia elengedhetetlen az iskolakezdés gördülékeny megkezdéséhez.  A tanórák menetének követését, és az ismeretanyag elsajátítását a figyelemkoncentráció tartóssága és a kialakult feladattudat segíti. Az iskolaérett gyermek rendelkezik saját magáról és a közvetlen környezetéről ismeretekkel, térben, síkban, időben megfelelően tájékozódik. A látás és hallás útján érkező információk észlelésére, feldolgozására, későbbi felidézésére és összerendezésére képes. A vizuális észlelőrendszer az iskolai beválás, az olvasástanulás szempontjából elsődleges. Az auditív észlelés során felismerik a hangok egymásutániságát, valamint azt, hogy a hangoknak csak az adott sorrendben van jelentése. A hangok vizuális ingerbe fordítása szükséges az írástanuláskor. A tanulás valamennyi folyamata szoros kapcsolatban áll az emlékezettel. Megfelelő kognitív fejlettség szükséges az analógiák követéséhez, problémamegoldó gondolkodáshoz, ok-okozati összefüggések meglátásához, főként a matematikai ismeretek elsajátításának zökkenőmentessé tételéhez. Elengedhetetlen az iskolakezdéshez, hogy a gyermek verbálisan is érthetően tudja kifejezni magát. 5 éves korban, a kötelező logopédiai szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szociális készségek fontos szerepet töltenek be a hatékony tanulásban; a gondolkodás és a motiváció területén, a tudás megszerzésében, a tanulási szándék és cselekvés irányításában. A családnak fontos szerepe van az eredményes óvoda–iskola átmenetben. A támogató családi háttér segíti a gyermekeket az új kihívások leküzdésében.

Az előadás alatt a hallgatóság ismereteket szerzett az iskolaérettség kritériumairól, és a tankötelezettség halasztásának lehetőségeiről. A témában újabb online előadás 2025 januárjában kerül megszervezésre elsősorban szakemberek (intézményvezetők, pedagógusok) számára.

Csóvics Tünde, BÁCS PSZ Kiskőrösi Tagintézmény gyógypedagógusa
Kiemelt kép: illusztráció 

MEGOSZTÁS
Írta: vira