A Magyarországi Evangélikus Egyház segítő jobbját elfogadva, tavaly ünnepelte egyházi fenntartásban való működésének 10. évfordulóját a soltvadkerti Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola, ahol a neveléséért, oktatásáért felelősséggel tartozó közös szándékkal, akarattal létesített, ökomenikusság jegyében végzik pedagógiai tevékenységüket. Ezzel megteremtve a lehetőségét annak, hogy vallási hovatartozás nélkül, de a keresztyén hitvallás, szeretet szellemiségében minden tanuló számára a lehető legtöbbet adhassák: egyéniségének, képességeinek eredményes és hasznos kifejlesztéséhez.
A tanév mottója: „Hallgass rám, fiam, légy bölcs, és irányítsd szíved a helyes útra!”
(Péld 23,19)
Udvarhelyi Attila főigazgatóval készítettünk félévértékelő interjút, aki 20 éve vezeti az általános és művészeti iskolát Soltvadkerten.
– Érintett-e nyáron beruházás, fejlesztés az intézményt?
– Igen, az úgynevezett C épületrészünknek a belső arculata változott meg. Itt, ha úgy tetszik, egy dizájn felújítás történt. Ezzel párhuzamosan a nyílászárókat cseréltük ki ugyanebben az épületrészben, és energetikai megújulás fejlesztést folytattuk. Aztán külső hőszigeteléssel a D épületben, ami magában foglalja a homlokzatszigetelést és a tér szigetelését, valamint hőszivattyúkat helyeztünk el, amik segíteni fogják a fűtés hatékonyságát. Emellett minden tanteremben -most már a földszinten is- tudtunk légkondicionálókat beszerelni. Az egyházi pályázatnak és egy belső megtakarításnak köszönhetően tudtuk mindezt valósítani, hogy még ezzel is korszerűsödjenek a tantermeink. Szintén még a nyárhoz tartozik, akkor kezdődött, de csak novemberben lett teljesen kész: régebbi játszóterünket újítottuk fel, és mellé ugyanakkora területben egy újat is építettünk, hogy a gyerekeknek még több lehetőségük legyen kikapcsolódni a szünetekben.
– Az épületben és az udvaron sétálva is megbizonyosodhatunk arról, hogy egy karbantartott, folyamatosan fejlődő iskoláról van szó. Az imént említett fejlesztéseket követően hogyan, milyen személyi feltételekkel kezdődött meg a tanév intézményükben?
– 516 fővel indítottuk a 2024-2025-ös tanévet, mely enyhe csökkenést jelent, mely tendencia sajnos folytatódni fog, ha a soltvadkerti születések számát figyelembe vesszük. A tantestületünkben most nagy kihívás előtt álltunk, hiszen 8 álláshelyet kellett meghirdetnem a tanév végével a nyugdíjazásoknak köszönhetően. Ugyanakkor örömmel mondhatom, hogy mind a 8 állást sikerült betölteni július közepére, tehát zavartalanul indult a tanévünk. Őszintén mondhatom, hogy akik most újoncként jöttek, teljes mértékben tudják követni az elődök szakmai színvonalát, tehát nagyon meg vagyok már most elégedve az munkájukkal. Összes dolgozónk: 74 fő, ebből teljes munkaidős pedagógus: 45. Szeretném kiemelni, hogy 3 gyógypedagógusunk is van, illetve mivel alapfokú művészeti iskola is vagyunk, így 3 főállású művésztanárral is számíthatunk. Az össz.létszámban egyébként összesen 52 pedagógus van: teljes munkaidős, részmunkaidős és óraadó kollégákkal. Az oktató-nevelő munkát 10 fő segíti, és van titkár, könyvtáros, egy asszisztens, míg technikai dolgozónk további 10 fő, ebből 8 fő főállású, és 2 fő részmunkaidős, illetve további 2 félállású iskolalelkészünk van.
– Milyen programok, események valósultak meg az oktatási év első felében?
Úgy gondolom, hogy elég sok minden, azonban ezt felsorolni igen hosszas lenne. Ezekből néhány meghatározót szeretnék kiemelni: a tanévet úgy kezdtük, hogy 3 napra 46 kollégával kiutaztunk erdélyi testvériskolánkhoz: a Sarmaságba, csapatépítő jelleggel. Összességében egy nagyon hasznos kis tanulmányút is volt. Majd a második hétvégén szüreti projektnapot tartottunk a tanulóknak, nem a hagyományos tanítási órák keretében, hanem külön programokat szerveztünk közösen a művelődési házzal. Jelentős eseményünk volt még az október 23-i városi ünnepség 8.évfolyamos tanulóink bevonásával. Idén apró változás, hogy több projektnapot, témanapot is szervezünk világnapokhoz kapcsolódóan. Ősszel és tavasszal csendesnapot is tartunk, diákoknak és felnőtteknek külön-külön. Idén vált szorosabbá egy szakmai kapcsolatunk a Kiskőrösi EGYMI-vel. Már a tanévet is úgy kezdtük, hogy egy közös munkatervet dolgoztunk ki. Továbbá a Kiskunhalasi SZC Kiskőrösi Wattay Technikummal is egyre szorosabbá válik szakmai kapcsolatunk, mely együttműködés központi eleme a pályaválasztás, pályaorientáció. Ettől az évtől már 5. osztálytól lesznek foglalkozások. Egyrészt mi is visszük a gyerekeket a Wattayba, különböző műhelymunkákra, gyakorlati foglalkozásokra, de onnan is érkeznek ide tanárok, kollégák, akik foglalkozásokat tartanak. Most ősszel a 7-8. évfolyamosoknak volt részük ilyen intenzívebb csereprogramokban, tavasszal pedig már az 5-6. osztályosokkal folytatjuk. Igyekszünk minden évben egy kicsit szakmailag is megújulni. Úgy gondolom, hogy a nyílt napokkal, iskolába hívogató programjainkkal egyre jobban nyitunk a szülők felé is, akikkel a kapcsolattartást igyekszünk egy magasabb szintre emelni. Jelenleg éppen egy szülői megelégedettségi kérdőív kitöltése, és annak értékelése zajlik. Meglátjuk, hogy mit tudunk még tenni házon belül azért, hogy a gyerekek még komfortosabban vagy jobban érezzék magukat iskolánkban. Úgy gondolom, a feltételrendszerünk most már tényleg jól kialakult, köszönhetően az elmúlt évek beruházásainak. Ezt most már csak tényleg tartalommal kell úgy megtölteni, hogy mindenki jól érezze magát.
– Az, hogy az intézményben művészeti oktatás is zajlik, mennyiben előny?
– Úgy gondolom, hogy egy nagy pozitívum, mert a művészetoktatás olyan képességeket, készségeket fejleszt, amit hagyományos tanórákon nem tudunk elérni. Közel 200 tanulónk van aki művészeti oktatásban vesz részt, amit aztán a hagyományos tanórákon is alkalmazni tud. Ezzel együtt, amit a művészeti tagozatra tudunk fejleszteni, esetleg külön forrásokból, azt szintén a mi tanulóink élvezik, mert bizonyos tanórákon: rajzórán, énekórán, azokat az eszközöket tudják használni. Idén bővítettük is a palettát. A zenei tanszakon a gitár, fafúvós és szolfézs tanszak mellett el tudtuk indítani a szintetizátor tanszakot. Új tanszakként indult a színjátszó csoport is. Második éve folyik fotótanszakon is oktatás, de a társastánc is folyamatosan, dinamikusan fejlődik, most már évfolyamonként 30-40 gyerek kapcsolódik be. Rendkívül fontosnak tartom ezeket az órákat, hiszen egységekbe tekintve kell, hogy együtt fejlesszük a gyerekeket.
-Ha jól tájékozódtam, nemcsak oktatási intézményekkel folytatnak közös projekteket, hanem helyi vállalkozásokat is meglátogatnak időnként. Miért tartják fontosnak mindezt már általános iskolás korban?
– A tananyagok mellett az életre is fel kell készíteni a gyerekeket, melynek része a szakmaválasztás is. ezért ha lehetőségünk adódik, akkor a helyi termelőkhöz, vállalkozókhoz is szívesen ellátogatunk. Így a gyerekek részesei lehetnek egy kicsit a helytörténetnek is.
-Milyen versenyeredményekkel büszkélkedhetnek tanulóik?
– Intézményünk Szervezeti és Működési Szabályzata alapján csak azokat a tanulókat díjazzuk, akik az iskola címén érnek el szép eredményeket a versenyeken, ugyanakkor nagyon sokan sportolnak egyesületi szinten, de ugyanúgy vezetjük ezeket az eredményeket is. Örömmel mondhatom, hogy országos bajnokaink vannak úszásból, birkózásból. A természettudományi régiós versenyen második lett a tanulóinkból alkotott csapat, ugyanakkor szépen szerepelnek házi versenyeinken is diákjaink. Úgy gondolom, hogy vannak ügyes diákjaink.
– Vannak olyan munkatársaik, akik a közelmúltban elismerést vehettek át?
– Igen, Daróczi Csaba idén 8. alkalommal lett az Év Természetfotósa, akire nagyon büszkék vagyunk.
– Weboldalukon is olvasható, hogy több tehetséggondozó programban is részt vesznek. Ezt miért tartják fontosnak?
– Egy jó iskolának nagyon sok feladata van. Fontos a hátrányos helyzetűek, tanulási nehézséggel küzdők felzárkóztatása, de legalább ugyanilyen fontos a tehetséggondozás is. Gyakran halljuk, hogy a világot a tehetséges emberek viszik előre, tehát ezt semmiféleképpen nem lehet háttérbe helyezni. Most már több éve Akkreditált Kiváló Tehetségpont vagyunk, mely programnak külön vezetője van. Most éppen egy pályázatot nyertek, több mint 2 millió forint értékben a tehetségprogram fejlesztésére.
– Milyen terveik vannak a tanév második felére?
– Bízom benne, hogy a pályaválasztási pályaorientációs programot most már kiszélesíthetjük az 5-6. évfolyamra. Március 15-i műsorral a 6. évfolyamosok készülnek majd. Míg a február, a 8. évfolyamosoknak a felvételiről fog szólni, illetve készülünk több projekt és témanappal is. Majd készülünk a húsvétra is, hiszen egyházi iskolaként a keresztény szellemiség közvetítése is nagyon fontos számunkra.
– További Erasmusos utazások is lesznek?
– Ez is folyamatban van, igen. Most egy 7 éves ciklust teljesítünk, másfél évente kell beszámolni, de eddig nagyon jó százalékosan sikerülnek a beszámolók is. Ez érinti kollégák utaztatását, a külföldi nyelven való tanfolyamokon, kurzusokon való részvételt, illetve most már két éve gyerekek is részesülhetnek ebben a programban. Most egy 12 fős angol csoport készül Portugáliába, Prágába, míg egy másik 12 fős csoport pedig Németországba. Hasonlóan várjuk a döntést a Határtalanul 7. osztályosoknak tanulmányi kirándulás pályázattal kapcsolatban.
Fotógaléria: