Múzeumpedagógia foglalkozásnak adott helyet március 28-án a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeum.
Az Idő-úti kalandok: interaktív úttörténet nevet viselő rendezvényt, bemutató foglakozást Répásiné Lovász Márta mesterpedagógus szaktanácsadó szervezte meg az Oktatási Hivatal felkérésére.
Köszöntésében Répásiné Lovász Márta elmondta, hogy az Oktatási Hivatal az idei évben úgy döntött, hogy a szaktanácsadóit felkéri arra, hogy saját településeiken a helyi értékeiket mutassák be a pedagógusok között. Eddig ezek a bemutatkozások nyílt napok keretein belül valósultak meg, idén rendhagyó módon arra gondolt az oktatási hivatal, hogy ezt helyezzék ki egy intézménybe.
„Én, mint óvodapedagógus megmondom őszintén, hogy sok-sok helyi érték között a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumra gondoltam. Felkeresésemre nagyon pozitív választ kaptam és nyitottak voltak arra, hogy egy kis interaktív délelőtt keretében bemutassák az Intézmény munkáját” – nyilatkozta Répásiné Lovász Márta.
És hogy mi ezzel a cél? Az, hogy ezeket a helyi kincseket a pedagógusok, tanítók használják. Tegyék interaktívvá a szakmai munkájukat.
Szászi András, a kiskőrösi Úttörténeti Múzeum Igazgatója képes beszámolót tartott a Múzeum születéséről és működéséről, majd Kaposi Gabriella múzeumpedagógiai főmunkatárs bemutatta a múzeumpedagógiai foglalkoztató füzetet, amely kifejezetten arra szolgál, hogy a gyerekek interaktív módon ismerjék meg a kiállítást.
„Az a tapasztalatom, hogy sokkal izgalmasabb, ha a gyerekek önállóan, csoportokban fedezik fel a kiállítást” – mondta Gabriella, aki már 17 éve áll a Múzeum alkalmazásában.
Ezen a délelőttön a pedagógusok kaptak egy kis ízelítőt a kiállítás felfedezéséről, mégpedig oly módon, hogy a foglalkoztató füzetek feladatait nekik kellett megoldaniuk egyénileg vagy csoportosan. Egy-két kérdés fel is adta a leckét a legjobbaknak is.
Te például tudod, hogy ki volt a hidak védőszentje?
Vagy melyik településről származik a híres kerekes jármű, a kocsi?
Igaz-e, hogy átadás előtt a Dunába szakadt a Lánchíd?
(A válaszokat a cikk végén megtalálod!)
A délelőtt további részében a pedagógusok megismerkedhettek a múzeumpedagógia programokkal testközelből. Lássunk ebből néhányat:
- „…múzeumba kéne menni…” – mert múzeumba menni jó
Ismerkedés a múzeummal (Tárlatvezetést követően játékos papíralapú foglalkozások: foglalkoztató lapokat, füzetet, kifestőt, korosztályuknak megfelelő társas játékokat kapnak a gyerekek, különböző interaktív ügyességi és logikai játékokkal játszanak.) - „Lássuk, mi lesz ebből?”
Építés kicsiknek (Tárlatvezetést követően játékos építő, útépítő feladatok) - „A nagy leHENGERlő show”
Hengerész képzés (Tárlatvezetést követően a gyerekek úthengert vezethetnek, mely után ideiglenes „jogosítványt” kapnak az úthenger vezetésére.)
- „A nagy henger-ÉSZ” szellemi vetélkedő
Tárlatvezetést követően a gyerekek kisebb csapatokban játékos feladatlapokat, teszteket kapnak, melyen a kiállításhoz, múzeumhoz kapcsolódó kérdések vannak. Meg kell találniuk bizonyos tárgyakat, eszközöket, feliratokat…stb - „Közlekedj okosan!”
Tárlatvezetést követően a foglalkozás keretében az KRESZ-Közlekedésbiztonság alapjait sajátíttatjuk el a gyerekekkel egy elméleti és egy gyakorlati foglalkozás keretében. - „…annak térkép e táj…”
Térképészet (Tárlatvezetést követően térképismerettel kapcsolatos foglalkozás.)
- „A leleményes hírszerkesztő”
Hírek az utakról (Mi az Útinform? Hogyan tájékozódunk az utakon?)
Tárlatvezetést követően: csoportos foglalkozás keretében az Útinformmal meglévő on-line kapcsolat segítségével a diákok csapatoknak az a feladatuk, hogy össze kell állítaniuk egy közúti információs hírblokkot. - Lássuk, hogy is megy ez….avagy útépítés a gyakorlatban
Építsünk utat! A foglalkozás első részében megtanulnak a gyerekek igazi útépítő műszerekkel egyenest kitűzni, szintezni. Ezt követően pedig az útépítő műhelyünkben lévő útalapon tudnak kockakövekből (kiskocka, nagykocka) különböző útburkolat mintákat kirakni. - Ki-kicsoda?
Az útkaparók (Az állandó kiállításban: makadámutak, útkaparóházak, régi útépítő eszközök megtekintése.)
- Ismered? – Ismerd meg!
Híres hídjaink (Az állandó kiállításban megismerkednek a gyerekek a hidakkal, hídelemekkel.) - Múzeumi tanórák
Történelem, Matematika, Fizika - „Az útépítés boszorkánykonyhája” – Mini Labor
Mi az aszfalt? Mi a bitumen? Miből áll a beton? Az útépítés alapjai, útszerkezetek, géplánc építése jármű makettekből, szemeloszlás, homokmélység mérése, vizsgálata. Érdekes kísérletek.
- „Környezetünk védelmében” – avagy hogyan csökkentsük „öko-lábnyomunkat”?
Állandó kiállításunk záró témája a környezetvédelem. Az utak építése során is nagyon fontos szempont, és óriási figyelmet fordítanak a környezetvédelemre, az állatok biztonságos „terelésére”. - Nem férsz a bőrödbe? Bújj jelmezbe!
A foglalkozás során végigmegyünk a kiállításban az egyes történelmi korokon (ókor, középkor, reformkor, „makadám utak kora”, jelenkor)., azon belül az adott kor jellemző útépítési technikáin, majd a gyerekeket csapatokra osztjuk. Minden csapat választ egy kort, jelmezekbe bújnak, és előadnak egy rövid jelenetet az adott kor útépítőinek életéből. - „Útinform” a történelemben – a különböző korok tájékoztatási lehetőségei az utakon a füstjelektől a GPS-ig
Ez a foglalkozásunk arra mutat rá, hogy milyen fontos szerepe van a kommunikációnak a közlekedésben.
A résztvevő pedagógusok láthatóan nagyon élvezték a délelőtti programot. Beleélték magunkat az interaktív feladatokba, és annak kifejezetten örültek, hogy modern applikációkat ismerhettek meg.
“Személy szerint örülök, hogy betekinthettem a múzeumpedagógusok munkájába. Rengeteg energiát tettek bele, igazi helyi értéket alkottak városunkban! Családoknak is javaslom egy hétvégi vagy szünidei programra” – összegezte élményeit Répásiné Lovász Márta.
Szóval a lehetőségek adottak városunkban, már csak az kell, hogy mi is nyitottak legyünk és akarjunk gyermekeinknek élményekben gazdag, tanulságos perceket adni.
Az Úttörténeti Múzeumról további információt webhelyükön találsz!
(És a helyes válaszok: Nepomuki Szent János, Kocs, “igaz”)
Kincses Szilvi
Fotógaléria: