Az írásbeli vizsgák első hete a német középszintű érettségivel ért véget ma.
Az élő idegen nyelvi írásbeli érettségi vizsgák szerkezete minden idegen nyelv esetében azonos. Középszinten az írásbeli vizsga időtartama 180 perc. Az első feladatlap (olvasott szöveg értése) kitöltésére 60, a másodikéra (nyelvhelyesség) 30 perc állt a diákok rendelkezésre. A 15 perces szünet után a hallott szöveg értésére vonatkozó feladatlap megoldása következett 30 percben, majd még 60 perc állt a diákok rendelkezésére az íráskészséget vizsgáló feladatsorra.
Amíg a diákok az érettségi feladatok megoldásán dolgoztak, addig Hartai-Sárosi Edit angol szakos középiskolai tanárral, az Idegennyelvi Munkaközösség vezetőjével beszélgettem, aki már 20 éve tanít a Wattay iskolában.
Hogyan zajlik iskolájukban a nyelvoktatás?
Intézményünkben két nyelvből: angol és német választhatnak a diákok. Inkább az angol felé tendál a létszám, de igazából vannak olyan évfolyamok, ahol egyenlően oszlik meg a diákok száma. Már az első évben egy szintezőt írnak a gyerekek és az alapján osztjuk fel őket különböző csoportokra. A lassabban haladó diákok számára kicsit több gyakorlást biztosítunk. Akik pedig egy kicsit ügyesebbek, őket már a nyelvvizsgára kezdjük el felkészíteni 9. osztálytól. A szakközépiskolai részben a gyereknek kéthetente 5 órájuk van, ez azt jelenti, hogy hetente 2,5. Azért így mondom, mert a szakképzés miatt van olyan hét, amikor gyakorlatilag kint vannak külső gyakorlaton, hiszen nagyon sok tanműhelyes órájuk van, ezért két hétre szoktuk lebontani az óraszámokat. A szakgimnáziumi részben pedig felmenő rendszerben heti 4 órájuk van a diákoknak idegen nyelvből, illetve van még az érettségi utáni szakképzésünk, ahol pedig változó óraszámban, de szintén tanulnak nyelvet. Ami még fontos szerintem, hogy megpróbáljuk a gyerekeket azért a szakmájuk felé irányítani. A szakközépiskolában főleg az utolsó évben tanulnak szakmai nyelveket a fiatalok, mely által megpróbáljuk őket felkészíteni arra is, ha esetleg külföldi munkavállalónál, vagy külföldi tulajdonú cégnél dolgoznak, akkor egy pici előnyük származzon abból, hogy ismerik a nyelvet, míg a szakgimnáziumi osztályokban a nyelvvizsgákra készítjük fel őket. Jómagam is nyelvvizsgáztató vagyok, a DExam rendszerben vizsgáztatok, ezáltal jobban belelátok abba, hogy hogyan kell őket felkészíteni. Így talán az érettségit is könnyebb nekik teljesíteni, mivel tudják, hogy mennyire nehéz egy nyelvvizsga, és ahhoz képest egy érettségi milyen. Természetesen szoktak emelt szintű érettségizőink is lenni, hát az egy nehezebb dolog. Az ilyen diákokkal külön szoktunk dolgozni.
Hogyan és mennyit gyakoroltak az érettségire a diákokkal?
Maga a tanterv is úgy épül fel, hogy van egy általánosan kialakított kerettanterv, amit mi helyi tantervé alakítunk. Ez egyébként is úgy van kialakítva, hogy a diákokat az érettségire készítse fel. Aztán mi eleve így alakítjuk a tankönyvek alapján a tanmeneteket is. Természetesen van benne nyelvtan is, de már a tételeket is tartalmazza, tehát olyan a tankönyv, hogy feladatozunk sokat. De ugyanúgy belefér az is, hogy érettségi szituációkat is gyakorolunk, nem mindig csak a tankönyv felett ülünk. Vagy akár megemlíthetek itt egy csoportmunkás összeülős csoportszituációs dolgot is, amit nagyon szeretnek a diákok. Az oktatás során próbáljuk a digitáblát, a digitális anyagokat is alkalmazni, valamint igyekszem arra is, hogy ne legyen tankönyvszagú az egész. Gyakran nyelvvizsgákat is viszek be egy-egy órára nekik, sőt megcsináltuk az előző évi írásbeli érettségik feladatait is, emellett megírták a próbaérettségit is február-márciusban, ami nagyon hasznosnak bizonyult.
Hogyan értékeli az idei feladatsort?
Szerintem egy átlagos feladatsort kaptak a gyerekek, a szövegalkotás rész szerintem könnyen megoldható volt számukra, ha jól felkészültek, de a nyelvi és az olvasásértési feladatok is reálisak voltak szerintem, abszolút megoldhatóak.
A középszintű írásbeli érettségit követően a Wattay Szakgimnázium két diákját is megkérdeztem arról, hogy mennyire volt nehéz a németérettségi.
Sokat készültünk az órákon Czibolya Renáta tanárnő segítségével. Nagyon sok levelet írtunk, valamint sok feladatot is megoldottunk az érettségire felkészítő könyvből. Az írásbeli első része szerintem könnyű volt, míg a második részében a ragozás nekem nem annyira ment. A hallgatás szerintem jól sikerült, érthető volt, viszont a második levélre kevés időm jutott – mesélte Krizsán Alex (12.A).
Általános iskolás koromban nagyon jó voltam németből és értettem is a nyelvet. Úgy gondoltam, hogy nagyon jól tudom a németet, ezért nem kell tanulnom, de ez a teóriám középiskolában megbukott, ezért kénytelen voltam elkezdeni készülni. Aztán jól is ment, de így 12.-ben mégis úgy éreztem, hogy még keveset tudok, ezért nagyon belehúztam és elég jó dolgozatokat is írtam. Úgy érzem, hogy a hallgatás most az érettségin nem ment annyira jól. Az olvasott szövegértéssel boldogultam és az igeragozás is elég jól ment, de a nehezebb igéknél néha elvesztettem a fonalat. A levélírás témáit kicsit nehéznek éreztem, de próbáltam összeszedni minden tudásomat – nyilatkozta Szita Márk (12.B).
Kutyifa Icu