Az utóbbi időben az oktatás és nevelés terén az ismeretek bővítése mellett előtérbe került a gyakorlatiasság megszerzése is a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában, ahol a szakemberek a következő célokat tűzték ki az oktatás területén:

„Tanításunk ne üres adatokból álljon, hanem egészítse ki a gyermekek természetes kívánságát, tudni és érteni akarását. A lényeget tanítsuk, szépen, egyszerűen és világosan, mert a lényeg mindig szép, egyszerű, világos és gyönyörűsége a szellemnek. Tanításunk ne csak az emlékezetet terhelje, de tanítson egyben gondolkodni, megérteni. Keltse fel az önálló gondolkodás, vizsgálódás és cselekvés vágyát. Tanítsuk gyermekeinket az életet élvezni, az érdekest meglátni és szeretni. Mindezt ne nehézkesen, nagyképűen, hanem játszva, könnyeden, mosolyogva. Vessük el végre azt az előítéletet, hogy csak az a munka, ami verejtékkel jár, amit nehezen, kedvtelenül végzünk. Dolgozni kedvvel kell! Csak az az igazán jól végzett munka, amit kedvvel végzünk. Igyekezetünk ne az legyen, hogy munkára kényszerítsük a gyermekeket, hanem, hogy belé kedvet és érdeklődést öntsünk.”

Új, gyakorlatiasságra nevelő pedagógiai programjukról Lasztovicza Lászlóval, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola igazgatójával beszélgettem. 

Lasztovicza László igazgató úrral nyáron is készítettünk interjút. Akkor a minőségi oktatási környezet kialakításán és a nívócsoportos tanulásszervezés kiterjesztéséről beszélgettünk
-Hirdetés-

Ezt az együttműködést a három intézmény között (Wattay Szakgimnázium, Petőfi Sándor Gimnázium és a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola) tulajdonképpen egy évekkel ezelőtti beszélgetés előzte meg, mely alkalmával szóba került, hogy a kisiskolás gyerekeknél egyre kevésbé kerül előtérbe a foglalkoztatás, a kézügyesség fejlesztése. Azt vettük észre, hogy az évek alatt jelentősen megváltozott a gyerekek munkához való hozzáállása, sőt még a technika tantárgy oktatása is sokkal inkább elmélet orientálttá vált sajnos.

Úgy gondoltuk, hogy ezen mindenképpen változtatni szeretnénk, ezért Franczia László igazgató úrral és Szentgyörgyiné Szlovák Mária igazgató asszonnyal megállapodtunk abban, hogy támogatják az általunk elképzelt ötletet, mely által gyakorlatiasabbá tehetjük technika óráink oktatását. A másik két intézmény telephelyein általános iskolásaink kipróbálhatják magukat mind a fém, mind a fa tanműhelyben, illetve a tankonyhán, tanboltban, éttermi, de akár a szakgimnáziumi részen közgazdasági, informatikai területen is, míg a Petőfi Sándor Gimnázium által a tankert gondozásából vehetik ki részüket. Természetesen mindez nem csak nekünk felettébb hasznos, hanem a középiskoláknak is jó, hiszen a gyerekek nem csak hallanak a Wattay vagy a Petőfi iskoláról, hanem a mindennapi életben is megismerik a tanműhelyekben zajló tevékenységeket, sőt még a szakoktatókat is. Véleményem szerint mindez nagyszerű lehetőség arra, hogy diákjaink ne idegenként kerüljenek be a szakközépiskolákba, de tulajdonképpen a továbbtanulás kapcsán is mindez nagy segítség akár a szülő, akár a gyermek számára. A gyakorlatiasságra való nevelés tulajdonképpen pedagógiai programunk részét is képezi. Lokálpatriótaként számomra nagy öröm, ha diákjaink Kiskőrösön tanulnak tovább.

A Kiskőrösi Bem József Általános Iskola 8.a. osztálya a Petőfi Sándor Gimnázium tankertjében 

Sokat köszönhetünk Szkenderovits Lajosné Irma tanárnőnek, aki nagyon otthonosan mozog ezen a területen, sőt gyakorlatilag ő a koordinátorunk, aki összeköti és koordinálja ezt a tevékenységet az intézmények között.

Mely korosztály vesz részt ilyen jellegű műhelymunkákon?

Felső tagozatos diákjaink azok, akik a különböző munkafolyamatokkal megismerkednek technika óra keretén belül. Eleinte egy-egy alkalommal csak két órákat voltunk kint terepen, de aztán rájöttünk, hogy ez így nem jó, mert gyermekeink nem tudnak kész produktumot készíteni ilyen rövid idő alatt, ezért növeltük az időtartamot. A kész munkadarabokat természetesen mindig hazavihetik a gyerekek.

Szóval, ha jól értem technika óra keretén belül vesznek részt a diákok a gyakorlati munkában?

Az édes kevés lenne, ezért úgy csináljuk, hogy összevonunk órákat, így tulajdonképpen egy projektnap keretében vesznek részt a különböző tevékenységekben a gyerekek.

Milyen gyakorisággal?

Egy osztály, havonta egy alkalommal vesz részt ilyen jellegű projektnapon. Most már arra is odafigyelünk, hogy az őszi időszakban elsősorban a 7-8. osztályosok látogassanak el a tanműhelyekbe, hogy még a pályaválasztás előtt megismerkedhessenek minden területtel diákjaink.

8.a. osztály

Milyen visszajelzések érkeznek? A gyerekek élvezik ezeket a lehetőségeket?

A gyerekek nagyon élvezik, mert tevékenykedhetnek. Tapasztalatunk szerint a gyerekek azt szeretik, ha kreatívak lehetnek, ha alkothatnak, főleg ha mindennek produktuma is van. Arra nagyon büszkék tudnak lenni.

Külön öröm számunkra, hogy már nem csak a Wattay iskolával, hanem a Petőfi Sándor Gimnáziummal is jó kapcsolatot ápolunk, ahol elsősorban a kertészeti tevékenységekben vesznek részt diákjaink.

Kutyifa Icu 

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (18 db kép)
MEGOSZTÁS