Az idei év szeptemberétől Kiskőrösön a két általános iskolában hat 1. osztály indul. A Bem és a Petőfi iskolában is 3-3 1. osztály lesz a következő tanévtől. Riportsorozatunkban a leendő 1. osztályos tanító néniket mutatjuk be. A Bem József Általános Iskolában az 1. C osztályosainak Horváth A. Gézáné lesz az osztályfőnöke.

Milyen szakmai háttérrel kezdi el a munkát majd az 1. osztályosoknál?

Kisgyerekkorom óta pedagógus szerettem volna lenni, de a régi időkben szüleim azt tartották, hogy „tisztességes” szakmából: fodrász, varrónő vagy kétkezi munkából lehet csak megélni, így nem engedték, hogy jelentkezzem a tanítóképző főiskolára. De a sors keze úgy adta, hogy a közeli faluba hívtak képesítés nélküli óvónőnek, majd tanítónak Kaskantyúra. Az itt eltöltött pár év még jobban megerősített, hogy ez az én életutam, az ott tanítóktól is nagy támogatást kaptam. Így kerültem a Bajai Tanítóképző Főiskola nappali tagozatára, ahol tanítói diplomát, könyvtár, technika műveltségterülettel szereztem.

Honnan indult a pedagógusi pályafutása?

-Hirdetés-

Férjhez mentem, és az akkori Új Iskolában kezdtem el a tanítást. Az intézmény neve számtalanszor változott az évek során, de én maradtam a régi oszlopos tag, 9 osztályt tanítottam végig, elsőtől-negyedikig. Természetesen azóta is igyekszem szívvel-lélekkel oktatni-nevelni a rám bízott gyerekeket, képezni magam, így elvégeztem az ELTE magyar nyelv-és irodalom tantárgyszakértőit, a JATE-n a közoktatásvezetőit, majd 2015-ben oktatási szakértő, tanfelügyelő mesterpedagógus lettem. Az eddig tanított gyerekek, osztályok nagyon a szívemhez nőttek, nem tudnék különbséget tenni köztük, boldogság, öröm, ha évek után rám köszönnek, elmondják, hogy hogyan élnek, megtalálták a helyüket a nagybetűs életben. Büszke vagyok rájuk, jó érzés tölt el, hogy én is tettem azért, hogy van aki orvos, biológus, mérnök, építész, tanár, asztalos, fodrász, építési vállalkozó stb. lett, de különleges érzés fog el, amikor a volt tanítványaim gyerekeit is taníthatom.

A tanítással kapcsolatban mi a hitvallása?

Minden gyerek egy színes világ, mindegyikhez más-más út vezet, hogy kinyíljon, hogy a társadalom sikeres tagjává váljon. Vallom, hogy odafigyeléssel, türelemmel, szeretettel, pozitív erősítéssel, egymás elfogadásával, minden diák a tudása legjavát adja. Meg kell látni, hogy kinek mi az erőssége, ki miben jó, azt kiemelni, nem feladni a dolgokat, újra megpróbálni, örülni a legkisebb előre lépésnek is. A leendő osztályomban is a szeretetteljes, pozitív érzéseket fogom erősíteni, mindig a legjobbat kihozni az adott helyzetekből. Ebben a rohanó, teljesítménycentrikus világban különösen fontos, hogy nyugodt, kiegyensúlyozott napokat töltsünk el együtt, hogy érezzék a gyerekek a biztonságot, hogy számíthatnak rám, őszintén beszélhetnek, hiszen közösen, együtt, sikerül mindent megoldanunk. Az első két év alapozószakasz, az Apáczai vagy az OFI-s tankönyvek is lehetővé teszik, hogy tempójuk, képességeik alapján haladjanak, a cél az, hogy 2. osztály év végére mindenki tudjon írni, olvasni, számolni.

A koronavírus miatt kialakult helyzetet, hogyan éli meg?

A mai kor sokszor váratlan helyzetek elé állít bennünket, pedagógusokat is, úgy mint a koronavírus. A zöldtáblás tanító néniből online tanítóvá kellett válnom egyik napról a másikra, de teher alatt nő a pálma, így megtanultam élő prezentációt, redmenta feladatlapokat, linkgyűjteményt készíteni az új anyag feldolgozásához. Hiányzik a személyes kapcsolat, a gyerekek mosolya, ölelése, de elfogadom, elfogadják a gyerekek, szülők is ezt a rendkívüli helyzetet. Becsületesen, szorgalmasan dolgoznak, írják a leckét, felelnek Viberen, Skypon stb. Köszönet nekik, de erőben, egészségben túl leszünk rajta, és vidáman megyünk vissza, mert: „HIÁNYZIK AZ ISKOLA!”

Filus Tibor

MEGOSZTÁS