A kormány döntése alapján, április 19-én az óvodákban és az általános iskola alsó tagozataiban újra indult a jelenléti oktatás. Az újraindulásról kérdeztük a kiskőrösi Petőfi Sándor Általános Iskola tagintézmény-vezetőjét, Grausza Jánosnét, és Lasztovicza Lászlót, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola intézményvezetőjét.
Mint Grausza Jánosné elmondta, most könnyebb volt az online oktatásra való átállás, hiszen a tavalyi tapasztalatok segítettek benne. Az online oktatásról visszaállni a jelenléti oktatásra a világ legegyszerűbb és legtermészetesebb dolga volt.
Hogyan készültek a nyitásra?
Folyamatos fertőtlenítés és takarítás van az iskolában már tavaly óta. Az online oktatás alatt tényleg volt idő arra, hogy az iskola minden szegletét kitakarítsák, fertőtlenítsék a takarítónők. A tornatermet, a játszóteret és az udvart, a bejáratok környékét is fertőtlenítették. A tisztító és fertőtlenítőszerek korlátlanul rendelkezésünkre állnak, így folyamatosan el tudjuk végezni a vírus terjedését megelőző intézkedéseket.
Mennyi az alsós tanulók létszáma a KEVI Petőfi Sándor Általános Iskolájában, és ebből hányan maradtak még otthon a vírushelyzet miatt?
Összesen 297 alsós tanulónk van jelenleg. Szűk 10%-a maradt még otthon a gyerekeknek. Hétfőn és kedden 27, szerdán már csak 23 alsós hiányzott. A többiek mind részt vesznek a jelenléti oktatásban.
Az újrainduló jelenléti oktatásban kellett valamit máshogy szervezni, mint eddig volt?
A jelenléti oktatást úgy szerveztük meg, hogy a délutáni napközis kollégák is besegítenek a délelőtti oktatásban, felzárkóztatásban. A szülőktől azt kértük, hogy aki teheti, délután vigye haza a gyermekét, és ne maradjon a napköziben. Ennek köszönhetően tudtuk megoldani a kollégák átszervezését.
Csoportbontások a meglévő tantárgyakból vannak. Az épületben nem tudjuk teljesen „szétszórni” az osztályokat, mert korcsoportos tantermeink vannak. Tehát a felső tagozatos tantermekbe nem tudjuk leültetni az alsósokat.
Az iskolában a gyerekeknek maszkot kell hordaniuk reggel megérkezéskor, szünetekben, vegyes csoportokban, mint például a hittan órán és a délutáni napköziben, illetve távozáskor. A korcsoportos tanórákon nem kell viselniük a maszkot. Természetesen, ha a szülő, a gyerek, vagy a tanár úgy látja jónak, tanórán is felvehetik és rajtuk lehet a maszk.
Hogyan tudtak segíteni azoknak, akiknek a szülei úgy döntöttek, hogy még maradjon otthon?
A szülők azzal, hogy kérvényezték a gyermek igazolt távollétét, amit természetesen a helyzetre való tekintettel mindenki megkapott, vállalták azt, hogy ők készítik fel otthon a gyerekeket. Természetesen a tananyagot megkapják, és ha kérdés merülne fel, vagy segítségre lenne szükség, akkor abban rendelkezésre állnak a kollégáim, de külön online óra már nincsen. Osztályonként 1-2 gyerekről van csak szó.
Az intézményben hogyan áll a pedagógusok átoltottsága?
Nem kérdeztem meg erről a kollégákat, de tudomásom szerint magas az átoltottság, körülbelül 95-96%-os.
Lasztovicza Lászlót, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola intézményvezetője elmondta, hogy a pedagógusoknak, és a gyerekeknek is hozzá kellet szokniuk ahhoz, hogy hírtelenjében újra elkezdődött a jelenléti oktatás, de ez csak egy rövid ideig tartott, mert pillanatok alatt mindenki visszarázódott a megszokott rendbe. Ezt már nagyon várták a gyerekek, és a kollégák is. Elmondhatom, hogy számukra is könnyebbséget jelent a jelenléti oktatás, hiszen „offline”, azaz élőben tanítani a gyerekeket teljesen más, mint az online oktatás. Élőben a gyerek szeméből a tanító lát mindent, érti-e a tananyagot, tényleg ott tart-e az olvasásban ahol kell. Sok olyan helyzet van, ami miatt az oktatás minősége szempontjából nagyon fontos. De a gyerekek szociális életében is sokat jelent. Alig várták már, hogy újra találkozhassanak a társaikkal, számolták a napokat.
Mennyi az alsós tanulók létszáma a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában, és ebből hányan maradtak még otthon a vírushelyzet miatt?
A 286 alsós közül 36 gyerek szülője döntött úgy, hogy továbbra is otthonról fog tanulni a gyereke, tette hozzá az igazgató. Mindenkitől írásban kértem, és írásban is kapták meg a választ. Ők május 10-ig kaptak igazgatói engedély arra, hogy az online oktatásban továbbra is részt vegyenek. Én úgy gondolom, hogy ez az arány nagyon jó, a közösség építése és az oktatás minősége szempontjából. Természetesen megértem azokat a szülőket is, akiknek a nagyobb gyerek otthon van, vagy ők is otthon vannak, és még féltik a kisebb gyermeket iskolába küldeni. Az oltakozási kedv, és a beoltottság növekedésével ezeket az aggályokat egyre inkább el lehet temetni.
A jelenléti oktatásnál visszatértünk teljes egészében az eredeti normál oktatáshoz. Persze a maszk használat, a kézfertőtlenítés és a hőmérsékletmérés mind megmaradt. A szülőknek is dolgozniuk kell, tehát nekünk azt is figyelembe kell vennünk, hogy a gyerekek és a szülők igényeit kielégítsük, így egész napos jelenléti oktatás van. Mivel vannak olyan gyerekek, akik online oktatásban vannak, ezért jobban széthúztuk a padokat, távolabb ülnek a gyerekek egymástól. Minden szünetben kötelezően szellőztetnek a tantermekben, a takarítónők minden nap fertőtlenítenek. Ügyelünk arra, hogy biztonságot teremtsünk a gyerekek és a kollégák számára is. A délutáni nevelőmunka is ugyan úgy megmaradt, mint azelőtt. Amikor csak lehet, a gyerekek a szabad levegőn vannak. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy biztonságosan, de a közösségi életet megélve folytathassák a munkát a gyerekek és a pedagógusok.
Hogyan tudtak segíteni azoknak, akiknek a szülei úgy döntöttek, hogy még maradjon otthon?
Az online oktatásban lévő gyerekeknél a szülők vállalták azt, hogy a megküldött tananyagot átveszik, megtanulják a gyerekkel. A pedagógusoknak arra már nincs idejük, energiájuk, hogy az iskolában megtartott oktató munkája mellett, még külön az otthon maradt gyerekeknek megtartsa az online órákat. Tehát elküldi a tananyagokat, leckéket, és amennyiben szükségük van a segítségre, természetesen mindenben segítséget nyújtanak a pedagógusok a szülőknek, gyerekeknek. Osztályonként 1-2 gyereket érint csak ez.
Az intézményben hogyan áll a pedagógusok átoltottsága?
Én személy szerint nem kérdeztem meg a pedagógusokat, hogy beoltatták-e magukat, mert ez mindenkinek a magánszférájához tartozik, de tudomásom szerint, 95%-os az átoltottság. Ami az országos átlaghoz képest jelentősen több.
A fotók a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában készültek.
Fotógaléria: