A Kiskőrösi Tankerületi Központ által elnyert, EFOP – 3.1.6-16-20017-00027 azonosítószámú „A köznevelés esélyteremtő szerepének megújítása a Kiskőrösi Tankerületi Központban” projekt zárórendezvényét tartották tegnap délelőtt a Kiskőrösi EGYMI-ben. Az eseményt megtisztelte jelenlétével Vágó Ferencné, a Kiskőrösi Tankerületi Központ igazgatója is. Továbbá meghívást kapott a projekt zárórendezvényére: a Kiskőrösi Tankerületi Központ vezetősége, a Kiskunhalasi EGYMI pedagógusai, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai, valamint nyugdíjas kollégáik.
A regisztrációt követően a Kiskőrösi EGYMI tanulóinak műsorát láthatták a meghívott vendégek, majd Schaffer István intézményvezető köszöntötte a megjelenteket. Kronologikusan ismertette az intézményükben eddig megvalósult uniós pályázatokat, részletezte az elért szakmai eredményeket. 2003-tól tette lehetővé a jogszabályi környezet az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény, mint intézménytípus létrejöttét. Az akkori speciális általános iskola az országban az elsők között vált EGYMI-vé, támogatva a többségi intézmények integrációs
A tanulói köszöntő műsor és a megnyitó után kutyával asszisztált terápiás bemutató következett. A tanulás támogatására és a személyiségfejlesztés hatékony megvalósítására számos terápiát alkalmaznak a Kiskőrösi EGYMI-ben. Ezek közül a kutyával asszisztált terápia többek között az együttműködésben, egymás feltétel nélküli elfogadásában sikeres. Az EFOP – 3.1.6-16-20017-00027 pályázat keretében a témában szakmai anyag készült. Judák Mihályné gyógypedagógus, terapeuta kutyás bemutatóját tekinthették meg az esemény résztvevői.
Ezt követően Bódog Erika a projekt szakmai vezetője összegezte a pályázat eredményeit, aki elmondta, hogy a Tankerület pályázatában két intézmény vett részt: a kiskőrösi és a kiskunhalasi EGYMI. A pályázat kiemelt célja volt a súlyos, halmozottan sérült gyermekek ellátásának, valamint az utazó gyógypedagógiai feladatellátás fejlesztése. A pályázat azt is támogatta, hogy az esélyegyenlőtlenséget csökkentsék. Beszámolójában köszönetet mondott a módszertani segédanyagok elkészítéséért is, melyben kollégáik vettek részt. Előadásából azt is megtudhattuk, hogy bemutatóórák és műhelymunkák segítségével tovább tudták adni jó gyakorlataikat. A két intézménybe 300 darab új eszköz került beszerzésre. Bódog Erika továbbá beszámolt a szülősegítő programokról is, hiszen nagyon szükséges a partnerkapcsolat a gyermekek fejlesztése érdekében. A nyílt napok alkalmával a szülők is betekinthettek az intézmény falai közé és szemügyre vehették, hogy gyermekük hogyan érzi magát az iskolában. Kétféle érzékenyítő programot is szerveztek, amibe összesen 486 gyermek vett részt.
A pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztése specifikus tanfolyamokon való részvételük biztosítása kiemelt hangsúllyal jelent meg a pályázatban. Az augmentatív és alternatív kommunikáció a képzések rendszerben specifikus helyet foglal el. Erről Kocsis Brigitta gyógypedagógus tartott előadást, aki részt vett az AAK képzésen. Az augmentatív és alternatív kommunikáció a beszédükben, vagy beszédértésükben súlyosan akadályozott emberek nem beszéden alapuló kommunikációja. Célja, hogy lehetővé tegye, illetve segítse a sérültek beilleszkedését, a sérült kommunikáció által okozott hátrányok csökkentését érzelmi, értelmi és szociális téren. Támogatja a különféle kommunikációs módszerek használatát a minél pontosabb és gazdagabb kommunikáció érdekében. Prezentációja végén élménybeszámolót is tartott, hiszen a képzés elvégzése után beépítette gyakorlatába a tanultakat. Két eszközt is bemutatott, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a szülők, illetve a pedagógusok kommunikálni tudjanak a nem beszélő gyermekekkel.
A sikeres oktató, nevelő munka a pedagógus-gyermek-szülő hármas egységének konstruktív együttműködésén alapszik. A szülőkkel való kapcsolattartás a pályázat szerves részét képezte. Olyan hatékony kommunikáció kiépítése a céljuk, ami egyenlő esélyt teremt szülők és gyermekek számára. Ennek érdekében szülősegítő programok kerültek megvalósításra a pályázatban.
Kövicsné Szrenkó Erika a szülői munkaközösség vezetője elismerően szólt a szülősegítő programokról, majd a Kiskunhalasi EGYMI intézményvezetője: Sörös Imre Zoltán és helyettese: Oláhné Szabadszállási Terézia az iskolájukban megvalósult programokról, fejlesztésekről és az interdiszciplináris szakmai kutatás eredményeiről mesélt.
A vendégek a program végén megtekintették az eszközkölcsönzőt, amely sok fejlesztő játékkal bővült a pályázatnak köszönhetően. Az EGYMI Készségfejlesztő iskolájának jóvoltából vendéglátással zárult a program.
A képeket: a szerző és a Kiskőrösi EGYMI munkatársa készítette.
Fotógaléria: