Kedden a matematikavizsgákkal folytatódott a 2022-es érettségi szezon. E tárgyból mintegy 69 ezren középszinten, több mint ötezren pedig emelt szinten vizsgáztak. Középszinten 100 pontot, emelt szinten pedig 115 pontot lehetett gyűjteni. A matematika középszintű írásbeli vizsga 180 percig tartott. A diákok először az I. (45 perc), majd a II. feladatlapot (135 perc) oldották meg. Gráfok, halmazok, geometria, mértani sorozat, térgeometria, valószínűségszámítás – többek között ilyen témakörökből kaptak feladatokat a diákok.
Az első 10-12 feladatot tartalmazott, ezek megválaszolásához alapfogalmakat, definíciókat, egyszerű összefüggéseket kellett ismerniük. Ebben a feladatlapban előfordulhatott néhány igaz-hamis állítást tartalmazó, vagy egyszerű feleletválasztós feladat is, de a többsége nyílt végű volt.
A II. feladatlap két részre oszlott. Az A jelű rész három feladatot tartalmazott, a feladatok egy vagy több kérdésből álltak. A B jelű rész három, egymással megegyező pontszámú feladatból állt, amelyek közül a vizsgázó választása szerint kettőt kellett megoldani, és csak ez a kettő értékelhető. Az új autók értékcsökkenéséről, iskolai fiú-lány arányokról, szőlőtermesztésről is kaptak szöveges feladatot a matekból középszinten érettségizők a vizsga második részében. A feladatok megoldásához szükségük volt a térgeometriai tudásukra, foglalkozniuk kellett halmazokkal, és jó néhány statisztikai fogalmat is ismerniük kellett.
Ridegné Váli Zsuzsanna, matematika-földrajz-informatika szakos tanár, a KEVI Gimnázium igazgatóhelyettese az alábbiakat fogalmazta meg az idei középszintű matematika érettségivel kapcsolatban:
Az idén két matekcsoportom volt, az eddigiektől eltérően mind a kettő végzős osztály. Az egyik négyosztályos, a másik pedig hatosztályos csoport. Sajnos az elmúlt években az oktatásba is közbeszólt többször, több időre a pandémia. Akárhogy igyekeztünk az online oktatással, videós interaktív órákkal, azért nem volt ugyanaz, mint a személyes jelenlét. De amit lehetett és tudtunk, minden segítséget megadtunk a kollégáimmal együtt a diákoknak a felkészülés során.
Az idei középszintű matematika érettségi feladatsorát látva viszont egy kicsit megnyugodtam. Úgy gondolom, szerencséjük volt vele az idén érettségiző diákoknak. Bár sokrétű feladatsort kaptak, mindegyik feladat más és más témakört érintett, de olyanokat kérdeztek a vizsgázóktól, amiket tudniuk kellett. Nem volt benne annyi valószínűségszámítás, kombinatorika mint az utóbbi években, inkább gyakorlatiasabb kérdésekre kellett válaszolniuk. Kézzel foghatóbb, és a mindennapi életben használatos feladatok voltak.
A KEVI Gimnázium 12. évfolyam tanulói így értékelték a középszintű matematika érettségit:
Pivarcsi Zoltán, 12.D:
Úgy gondolom, hogy lehetett volna nehezebb is, összességében jónak érzem. Az első rész könnyűnek mondható, a második részben voltak inkább nehezebb feladatok. A középszintű matematika érettségire készültem külön is, de az iskolai felkészülés is kifejezetten jó és hatékony volt. Már a próbaérettségim is jól sikerült, illetve az előző évek feladatsorait is jó eredménnyel töltöttem ki, így hasonlóra számítok most is.
Tegnap emelt szintű érettségit írtam magyarból, az is lehetett volna nehezebb, de azért érezhető volt, hogy bonyolultabb, mint egy középszintű feladatsor.
A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán szeretnék tovább tanulni, magyar-történelem szakos tanárnak.
Péli Melinda, 12.C:
A magyar és a matematika érettségi előtt nem annyira izgultam, a holnapi történelemtől jobban tartok, illetve majd az emelt szintű biológiától. Novellaelemzést és vers összehasonlítást sokat gyakoroltunk tanórán, de így is kicsit nehezebbnek éreztem a novellaelemzést a tegnapi feladatsorban. A szövegértés könnyű volt. A választhatók közül én az érvelést választottam. Nagyon jó feladatnak bizonyult a memoriter, hiszen sok érv szól mellette, és ellene is lehet felhozni. Én mellette érveltem.
A matek első fele szerintem nehezebb volt az előző évek feladataihoz képest, a második részben viszont több olyan feladatot találtam, ami nekem jobban tetszett. Összességében jónak érzem.
A próbaérettségi szerintem sokkal nehezebb volt. A felkészülés során minden héten kellett megoldjunk előző évek érettségi feladatsorait, ami sokat segített, és ez az osztályfőnökünknek köszönhető. Jó volt, hogy minden témát újra vettünk, átismételtünk matekórán.
Szegeden szeretnék tovább tanulni, az elsődleges célom a pszichológia. Ha esetleg nem jön össze, akkor a gyógytornász szak is érdekel.
Aszódi Zsombor, 12.A:
Megkönnyebbültem, hogy vége a matematika érettséginek. Teljesen korrekt feladatsor volt. Nem volt túl nehéz, de túl könnyű sem. Számomra egyforma erősségűnek tűnt az első és a második rész is, de az előző évek feladatsoraihoz képest az első rész talán kicsit nehezebb, elgondolkodtatóbb volt. Jó, hogy a választhatók közül volt egy viszonylag egyszerű feladat is, ami a gyengébb tanulóknak is sokat segíthet a pontszerzésben. Boldog vagyok, szerintem nekem jól sikerült.
A középszintű matematika érettségi felkészülése alatt elégnek bizonyult a tanórai, és házi feladatok megoldása, viszont a továbbtanulásnál szükségem lesz emelt szintű feladatok megoldására is, így azokat otthon, önszorgalomból gyakoroltam.
A BME-re jelentkeztem, mechatronikai mérnökök képzésre. Ezért az emelt szintű fizika érettségit választottam, de remélem, hogy ezzel a középszintű matematika érettségivel is sok pontot tudok szerezni, amire nagy szükségem lesz a felvételinél.