Tudjuk, hogy a gyermekek eltérőek, nincs két egyforma fejlődési ütemű. Sem gyermek, sem körülmény, melybe beleszületik. Ezért időnket és értő figyelmünket adjuk nekik már a kezdetektől és tegyük ezt nap, mint nap szülőként és szakemberként együttműködve!
Feltételezem, hasonló gondolatok fogalmazódtak meg az izsáki óvoda vezetésének fejében, amikor elindított egy programsorozatot szülők számára. Mozgásfejlesztőként én is kaptam felkérést, és szólhattam az érdeklődő szülőkhöz április elején. Az előadásom „Mozgással a sikeresebb tanulásért” címet viselte. Itt a mozgás jelentőségéről, hiányának következményeiről, a tanulási nehézségekről és zavarokról, valamint megelőzésükről osztottam meg gondolataimat és tapasztalataimat.
Egy héttel később pedig az elméletet gyakorlatba ültettük át, amikor is az anyukák kisgyermekeikkel érkeztek és párban dolgozva kipróbálhatták az élettani mozgássor néhány elemét. Saját élményen keresztül szerezhettek némi ízelítőt fejlesztő foglalkozásaimból.
Gyógypedagógusként és alapozó mozgásterapeutaként magam is igyekszem a mozgás terápiás célú felhasználását a köztudatba eljuttatni. De hangsúlyozom, a lényeg a megelőzésben van! Amennyiben mégis elakadás történik az idegrendszer érésében, akkor szerencsére van egy kézenfekvő megoldási lehetőség célzott mozgásfejlesztéssel. A terápia, amit képviselek hetedik éve, a csecsemőkori mozgássoron alapul. Ezeket a gyakorlatokat viszem heti rendszerességgel az óvodai és iskolai fejlesztő foglalkozásaimra.
Szerencsére az izsáki iskola vezetése is partnerként, befogadóan áll a megoldások kereséséhez. Így lehetőség van heti rendszerességgel a testnevelés órákon első és második évfolyamokon a tanulók egyensúlyának, állóképességének, ritmusának, rugalmasságának, mozgásuk összehangolásának javítására. Reményeink szerint az intézményben folyó oktató-nevelő munkát ily módon is alá tudjuk támasztani, elősegítve ezzel a diákok sikereit.
„Mindenkitől azt kell követelni,
amit meg tud tenni.”
– írja Antoine de Saint-Exupéry. Én hiszem és vallom, ha mindenki megteszi, ami tőle elvárható, akkor minden rendben lesz. Egy szakmai együttműködéssel, a szülők bevonásával sokat tehetünk a gyermekek sikeres tanulmányaiért, jóllétéért.
Írta, képek: Tóth Klára óvoda-, és gyógypedagógus, frontális lebeny és alapozó mozgásterapeuta