2023. június 18-án vasárnap hivatalosan is megnyitotta kapuit a keceli Motor Gyűjtemény. Hatvani Árpád tulajdonos már gyermekkora óta rajong a motorokért, közel húsz éve pedig gyűjti is a veterán gépjárműveket. A szemet gyönyörködtető motorcsodákból nyitott egy motormúzeumot.
A kétszintes épületben a Pannóniáktól, a Jáwákon keresztül a BMW motorokig szinte minden megtalálható. Veterán oldalkocsis-, krosszmotorok és versenymotorok is megtekinthetőek a múzeumban, ahol összesen 91 gépjárművet láthatott a közönség a megnyitón, melyre nagyon nagy volt az érdeklődés. Több száz ember érkezett az ország több pontjáról, sokan két keréken motorral.
A megnyitón Ocskay Zoltán járműtörténész mondta el gondolatait, majd kora délután Maróti Boglárka és Maróti József a háború előtti magyar kismotorkerékpárok technikai történetéről tartottak előadást.
Az esemény egyik leglátványosabb műsora délután 14 órakor vette kezdetét, Árvai József és Baranyi Tibor motoros kaszkadőr bemutatójával. A szépszámú közönség nagy tapssal jutalmazta a két ügyességi motorost, akik látványos gyakorlatokat mutattak be. Az egyik ilyen elem a motoron való fejenállás volt. A show végén természetes a gumifüstöltetés sem maradhatott el.
15 órától a sokak által várt motorbeindításos program következett, ahol igazi jármű különlegességeket indítottak be, mint például egy Pannónia MC-83-as típusú krosszmotort, amit az 1960-as évek második felében használtak hazai egyesületek versenyzői versenyeken. Ezekből a versenymotorokból nagyon kevés maradt fenn.
A másik veterán motor amit beindítottak szintén egy Pannónia volt, méghozzá P20 Bol d’Or típusú. Ez a motor a gyűjtemény egyik ékessége, hiszen a világon mindösszesen kettő darab létezik belőle. Ezek a járművek is az 1971-ben futott versenymotorok rekonstrukciói. Az eredeti motorok rekonstrukcióját Maróti József kezdeményezte, a futóműveket Halmai Mihály állította össze, a motort pedig Németh Gyula, akik személyesen is jelen voltak a megnyitón és saját kezűleg indították be az általuk rekonstruált motorkerékpárt.
A harmadik motor egy BMW R35 volt. Ez egy egyhengeres, négyütemű, kardánhajtásos, kézi sebességváltós, 4 sebességes, elöl modern teleszkóp, hátul régi merev vázas motor az 1930-as évek második feléből. 1951-ig használhatták a BMW márkanevet erre a típusra, utána megváltoztatták a kék emblémát pirosra, és EMW néven gyártották tovább a járműveket.
Igazi kuriózumnak számított a nyitórendezvényen, hogy a közönség láthatott egy stabil motort működés közben. A Ganz, Bánki-Csonka négyütemű, kihagyásos vezérlésű, stabil motor az 1900-as évek elején készült. Munkagépek, mint például cséplőgép, szivattyúk és fűrészgépek meghajtására valamint aggregátorok működtetéséhez használták. 800 köbcentis 3 lőerős.
Záró akkordként Hatvani Árpád tulajdonos és felesége Hatvani Szilvia tartott egy kisebb bemutatót egy Triumph Rocket 3-as típusú 2008-as évjáratú oldalkocsis motorral. Ennek a motornak a különlegessége, hogy a színét Árpád felesége, Szilvia találta ki, míg a formát Árpi álmodta meg és szakemberek segítségével állt össze ez a motorkerékpár, ami a múzeum egyik ékessége.
A legrégebbi motorkerékpár egy 1925-ös Ariel. Ez egy 500 köbcentis, benzinüzemű gépjármű. Érdekessége, hogy még karbid lámpával működik az első világítása, mivel annak idején nem volt kötelező világítást használni.
A motorkiállítás előre egyeztetett időpontban tudja fogadni a látogatókat. Aki teheti, látogasson el a keceli Motor Gyűjteménybe, hiszen igazi kuriózumokat is láthat. Van a múzeum mellett egy kis sétány is az erdőbe, ahol különböző táblákon, különböző híres mérnökökről, feltalálókról és érdekességekről olvashatunk.
Fotógaléria: