Április 15-én Izsákon, a helyi Művelődési Ház adott otthont Csovics Tünde, a kiskőrösi Pedagógiai Szakszolgálat szakvizsgázott gyógypedagógusának előadásának. Az esemény címe: “A tanulási zavarok jelei és a digitális eszközök veszélyei” volt, melyen főként szülők és az Izsáki ÁMK Óvoda dolgozói vettek részt.
Az előadás fő témái a tanulási zavarok megértése és a digitális eszközök helyes használata köré csoportosultak. Csovics Tünde hangsúlyozta, hogy a digitális eszközök használatának korlátozása elengedhetetlen a gyerekek egészséges fejlődése érdekében. Az előadó javaslata szerint lefekvés előtt legalább fél órával már ne használjanak a gyerekek ilyen eszközöket, továbbá azokat ne hagyjuk este az ágyuk mellett. Azt is kiemelte, hogy óvodásoknak napi fél óránál, míg kisiskolásoknak egy óránál többet nem javasolt engedélyezni, mivel az állandó, villódzó tartalmak figyelemproblémákhoz vezethetnek.
A digitális eszközökkel töltött idő helyett javasolta a közös játéktevékenységeket, mesemondást, társasjátékozást, és családi programokat, mint alternatív tevékenységeket.
Az előadás során külön kitért arra, hogy nem az a cél, hogy elzárjuk a gyerekeket a technológiától, hanem hogy megtanítsuk őket felelősségteljesen használni azokat.
Kérdésemre, miszerint miért más a szülő által felolvasott mese és ugyanaz a mese például a Youtube-on? Válaszában a gyógypedagógus kifejtette, hogy a személyes mesélés során a gyerek fantáziája aktívan részt vesz a történetalkotásban, ami nemcsak a szociális készségeket, hanem a szülő-gyerek kapcsolatot is erősíti, illetve, ha bármi félelme, kérdése adódna, akkor azt a szülő azonnal meg tudja válaszolni, míg a digitális mesénél erre nincs lehetőség.
Csovics Tünde azt is hozzátette, hogy ha a szülők vagy nevelők úgy érzik, szükségük van támogatásra, bátran forduljanak a pedagógiai szakszolgálathoz. Említést tett arról is, hogy ha egy gyerek az első osztályban nem teljesíti a minimális elvárásokat, az nem bukást, hanem inkább egy iskola-előkészítő évet jelent.
Az előadás fontos üzenete, hogy a digitális világban élve is meg kell őriznünk a gyermeknevelés hagyományos értékeit, és okosan kell integrálnunk a technológiát a mindennapokba.