Az izsáki iskola hetedikes diákjai és egyik lelkes, kísérletekben már jártas negyedik osztályos tanulója egy különleges kémiai kísérletezős délutánon vehettek részt, 2024. november 8-án, pénteken a „Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány” mobillabor programjának keretében melyet Dudásné Kovács Erika tanárnő vezetett, az alapítvány Bács-Kiskun megyei koordinátora. A rendezvény célja az volt, hogy a gyerekek játékos formában ismerkedjenek meg a kémia-fizika csodálatos világával, miközben szórakoztató módon sajátíthatják el a tudományos ismereteket.
A rendezvény során számos izgalmas kísérletet láthattak vagy végeztek el a diákok. A programot egy trükkös búvár mutatványa indította, ami annyit jelentett, hogy egy zárt, vízzel telt műanyag palackban egy levegővel és vízzel töltött fejre fordított kémcső fel és le mozgott, ha a palack oldalát megnyomták a kísérletezők, szemléltetve a nyomás és sűrűség összefüggéseit. A következő kísérletben kiderült, hogyan lehet a vizet elemeire, oxigénre és hidrogénre bontani egy egyszerű elem és néhány rajzszög segítségével egy átlátszó műanyagpohárban. A durranógáz kísérlet még izgalmasabb volt, hiszen az összegyűjtött hidrogén és oxigén keveréke egy kis szikrával mini robbanást előidézve visszaalakult vízzé.
A szén-dioxid előállítása során ecet és szódabikarbóna találkozásával egy olyan láthatatlan gázt sikerült előállítani, amely képes volt eloltani egy égő gyertyát, minden erőfeszítés nélkül. Az „öntögessünk semmit” résztvevője ismét csak a szén-dioxid volt, amely láthatatlan „folyadékként ömlött rá” az égő mécsesre, és pillanatok alatt oltotta el azt.
A tanulók ezen kívül betekintést kaptak az égő benzin oltásának módjába is, ami megmutatta, hogy egy egyszerű tűzoltó technikával hogyan lehet a lángokat megfékezni homok segítségével, hangsúlyozva a biztonság fontosságát.
A délután egyik csúcspontja a száguldó alkoholrakéta volt, ahol egy kis alkohol és egy zárt üveg segítségével mini „űrutazás” zajlott hangeffekttel megspékelve – persze csak a természettudományos terem falai között, de a gyerekek így is izgalmasnak találták. Közben a kromatográfia segítségével a gyerekek azt is megtudták, hogy a barna szín több árnyalatból áll össze, ami igazi mini művészeti élményt jelentett számukra.
A lángfestés látványos színei, ahol is különféle fémvegyületekkel színezett tüzeket csodálhattak meg a gyerekek, a tűzijátékok világát varázsolták rövid időre a tanterembe. De sikerült azt is megtudniuk, hogyan lesz az egyszerű tyúktojásból pattogó labda, a csirkecsontból pedig gumicsont.
A délután során Erika néni lépésről lépésre vezette végig az egyes kísérleteket, és lényegre törően magyarázta el a reakciók hátterét. A gyerekek nagy érdeklődéssel, lelkesen figyelték a kísérleteket, és vontak le következtetéseket. A kísérletezés mellett arra is nagy hangsúlyt fektetett, hogy a gyerekek egyúttal fejlesszék tudományos gondolkodásukat és kritikai szemléletüket. A kísérletekhez kapcsolódó elméleti háttér révén a diákok nemcsak szórakoztak, hanem sok hasznos ismeretet is szereztek.
A rendezvény végén a diákok tapasztalatokat osztottak meg egymással, és rengeteg ötlettel gazdagodtak, hogy hogyan folytathatják a kísérletezést otthon is. A rendhagyó másfél órás kémia „óra” nemcsak a kémia iránti érdeklődést növelte, hanem erősítette a közösségi élményeket is, hiszen a diákok csapatokban dolgoztak, segítettek egymásnak, és közösen jöttek rá a különböző kémiai jelenségek megoldásaira. A kísérletezős délután sikeresen ötvözte a tanulást a szórakozással, és minden bizonnyal még sokáig emlékezni fognak rá a résztvevők, és majd szívesen használják tanulmányaik során az ajándékba kapott színes periódusos rendszert is. Az iskola további hasonló rendezvényeket tervez, hogy még inkább felkeltse a fiatalok érdeklődését a természettudományok iránt.
„Köszönjük Erika néninek a lelkesedését, hozzáértését, a fantasztikus délutánt, amit a diákoknak szerzett!” – Balogh Rita – biológia-kémia szakos tanár, szervező
Fotógaléria: