2025. október 16-án, csütörtökön délután a KEVI pedagógusai egy közös beszámoló és tapasztalatcsere alkalmával osztották meg az Erasmus+ program keretében szerzett élményeiket, szakmai benyomásaikat és tanulmányaikat. A projekt szakmai irányításáért Maczelka Mária felelt.
Mi az Erasmus+?
Az Erasmus+ az európai oktatás, képzés, ifjúságügy és sport támogatására irányuló uniós program. A 2021–2027-es időszakra szóló program nagy hangsúlyt fektet a társadalmi befogadásra, a zöld és digitális átállásra, valamint a fiatalok demokratikus életben való részvételének előmozdítására.
A program támogatja az európai oktatási térségben, a digitális oktatási cselekvési tervben és az európai készségfejlesztési programban meghatározott prioritásokat és tevékenységeket. A program emellett:
- elősegíti a szociális jogok európai pillérét,
- végrehajtja az EU 2019–2027-es időszakra szóló ifjúsági stratégiáját,
- fejleszti a sport európai dimenzióját.
Lehetőségek
Az Erasmus+ program mobilitási és együttműködési lehetőségeket is kínál: a felsőoktatás, a szakképzés, az iskolai oktatás (beleértve a kisgyermekkori nevelést és gondozást is), a felnőttoktatás, az ifjúság és a sport terén.
Ezekről a lehetőségekről részletes információkkal szolgál a programkalauz (Erasmus+ – Pályázati útmutató), mely a támogathatósági (a formai és a tartalmi) követelményekről is tájékoztatást ad.
Eredmények
Az Erasmus+ program eredményeit jelentések és statisztikai összefoglalók ismertetik, de az Erasmus+ projektplatformon is tájékozódni lehet a témában. A projektplatform a program által finanszírozásban részesített legtöbb kezdeményezésről információkkal szolgál, és válogatást ad közre a bevált módszerekből és a sikertörténetekből – olvasható a https://erasmus-plus.ec.europa.eu honlapon.
A rendezvényt Maczelka Mária nyitotta meg, aki elmondta, hogy a programnak alapvetően három célkitűzése volt: a digitális kompetencia valamint a környezeti fenntarthatóság/felelősségvállalás fejlesztése és az európai identitás erősítése. Ezután elmondta, hogy az idei év során 2 fő járt Máltán, Horvátországba 3 fő utazott, Portugáliába 4, Németországba és Franciaországba 1, míg Spanyolországba 2 pedagógus látogatott el. Az előző tanévben a diákmobilitás is jelentős volt: 40 diák utazhatott Spanyolországba 4 kísérőtanár felügyeletével, míg Görögországban 7 diák járt, 1 kísérővel. Az idei tanévben 15 tanári mobilitást van tervben, illetve 14 diák utazik majd Belgiumba 2 kísérővel, valamint 10-10 diák 1 kísérővel Németországba és Olaszországba.
A szervező egy játékkal is készült a résztvevőknek, ahol az Erasmus+-al kapcsolatos kérdésekre kellett válaszolni. A versenyt Honti Erika tanárnő nyerte meg.
A kurzusok témái az IKT, a módszertan, a kultúra, a fenntarthatóság és a mindfulness köré épültek. A program célkitűzései szorosan illeszkednek az Európai Unió prioritásaihoz, különös tekintettel a digitális átállásra, amely elősegíti a modern oktatási eszközök és módszerek bevezetését. A projekt nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre és az éghajlatváltozás elleni küzdelemre, valamint a befogadás és sokszínűség előmozdítására. A résztvevők módszertani eszköztárát pedig a mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét gyakorlata gazdagítja, mely hozzájárul a tanárok és diákok jólétéhez egyaránt.
A beszámolót Szabó Márta kezdte, aki egy konfliktuskezelés, érzelmi intelligencia és zaklatás témában tartott tanfolyamon vett részt Barcelonában. Az előadást egy mindenki által kitölthető teszttel tette izgalmasabbá, amely feltárja az egyén motivációs hajtóerejét.

A következő beszámoló Makó Zsolté volt, aki a Francia Riviérán, Nizzában egy IKT tanfolyamon képviselte az intézményt. A fő téma a mesterséges intelligencia volt. Három linket osztott meg a résztvevőkkel, ami megkönnyítheti a munkájukat. A legismertebb a ChatGPT. Kevésbé ismert játékos link, amihez applikáció is tartozik a goosechase.com, ahol különböző feladatokat kell megoldani. A harmadik platform ami megkönnyítheti akár az órákra való felkészülést is a Perplexity AI.
Ezután Verebélyiné Turán Zsuzsanna és Turákné Harangozó Andrea vette át a szót, akik Portugáliában, Faro-ban jártak. Verebélyiné Turán Zsuzsanna egy fenntarthatósággal kapcsolatos továbbképzésen vett részt, ahol olyan kampányokat kellett kidolgozniuk a gyerekek számára, amelyek ösztönzik őket a fenntartható szemlélet kialakítására és gyakorlati megvalósítására. Turákné Harangozó Andrea különböző mindfulness, jóga és meditációs gyakorlatokat is tanulthatott, amit ki is próbáltak a jelenlévők.

A következő beszámolót Dunai-Kiss Kinga és Kispál Kata tartották, akik Portugáliában, Portóban voltak. Dunai-Kiss Kinga mesterséges intelligenciával, míg Kispál Kata digitális kompetenciákkal foglalkozó tanfolyamon vett részt. Ők a Chat GPT által kínált lehetőségekről és a Gamma-ról meséltek, amivel könnyen és egyszerűen lehet készíteni prezentációkat. Bemutatták, hogy a mesterséges intelligencia milyen egyszerűen képes akár podcastok létrehozására is. Dunai-Kiss Kinga érzelmek és elme témájú tanfolyamon is volt, mely során öt napon keresztül öt különböző érzelmet vettek górcső alá, és gyakorlati feladatokról is mesélt.
Bartáné Szalai Ildikó és László-Kudron Ildikó Máltán jártak, ahol a „Technológia az osztályteremben” elnevezésű képzésen bővítették szakmai tudásukat. Ők a Gemini alkalmazási lehetőségeit ismertették.
Ezt követően Németh Mihály vette át a szót, aki Splitben egy „Outdoor Learning” nevezetű képzésen vett részt. Sok feladatot és kültéri játékot mutattak nekik a képzés során. Ezen módszerek célja, hogy élményszerűvé tegyék a tanulást, és segítsék a tanárokat abban, hogy változatos, kreatív eszközökkel támogassák diákjaik fejlődését.

Furák Attila Pulába utazott, ahol a „Cultural values in education & beyond” képzésen bővítette a kultúrákkal kapcsolatos ismereteit.
A beszámolót Dr. Wenneszné Szabó Gabriella zárta, aki Horvátországban Rovijnban egy nyelvi kurzuson fejlesztette tovább nyelvi kompetenciáit. A kurzus mellett a résztvevőknek bőséges alkalma nyílt a mozgásra is. A reggelt egy ráhangoló tornával kezdték, esténként pedig lehetett jelentkezni közös napzáró jógára vagy Zumba órára. Néhány mozgásos gyakorlat alkalmazható a gyermekeknél is, amelyek segítenek felfrissülni a sok iskolapadban töltött ülés után, és felélénkítik a koncentrációjukat.

Maczelka Mária egy kulturális örökséggel kapcsolatos továbbképzésen vett részt Split városában. Farkasné Gombár Ildikó Németországban járt egy nyelvi képzésen, Pető-Szűcs Mária pedig Tenerifén vett részt fenntarthatósággal foglalkozó képzésen.
Az Erasmus+ program keretében szerzett tapasztalatok és tudásanyagok jelentős mértékben hozzájárulnak a pedagógusok szakmai fejlődéséhez, miközben gazdagítják az iskola nemzetközi kapcsolatait és oktatási kultúráját. A résztvevők által megosztott élmények és új ismeretek inspirálóan hatnak mind a tanárok, mind a diákok számára, támogatva ezzel az intézmény elkötelezettségét a minőségi és innovatív oktatás iránt. A jövőben is folytatódik a nemzetközi együttműködés és a szakmai mobilitás, amely elősegíti, hogy a KEVI továbbra is az élvonalban maradjon a pedagógiai fejlesztések terén.
Fotógaléria:





