Az elmúlt héten egy lengyelországi körutazáson vettek részt a megyéből többen is,  Krakkó-Orawka-Zakopane-Wieliczka érintésével –Auswitz-ba látogattak el egy hosszú hétvége keretén belül. Az alábbiakban Horváthné Erzsike élménybeszámolóját olvashatjátok.

-Hirdetés-

Október 5-én csütörtökön, hajnali 5 órakor indultunk busszal. Utunk a lengyelországi Orawkára vezetett, a magyar királyság árva vármegyéjének északi részére, ahol megtekintettük az UNESCO Világörökségi listáján szereplő Magyar Szentek Templomát. Orawka temploma egyike a legszebb, legszínesebb, festett templomoknak a Kárpátok vidékén. A templomot 1950-56 között építették, melynek falain 49 magyar szent képe látható.A páratlan szépségű, évszázadokra visszatekintő templom megtekintése után Krakkóba utaztak, ahol az isteni irgalmasság bazilikáját megtekintve kezdtünk ismerkedni a város nevezetességeivel. A Bazilikát 2002-ben II. János Pál pápa szentelte fel. Modern építészeti megoldásaiban, a Bazilika a pápának állít emléket. A magyar és lengyel nép évszázadokra visszatekintő barátságát tükrözi az altemplomában kialakított: magyarok kápolnája, ahol közös lengyel-magyar szenteket és boldoggá avatottakat láthattunk. A hosszú utazás és a városnéző körutak után, a kora esti órákban érkeztünk meg szállásunkra, a Krakkói Hotel Grand Felix-be.
Másnap Krakkó utcáit jártuk be, megismerkedhettünk Krakkó több évszázados múltjával és jelenével. Ellátogattunk a Wawelbe, a lengyel királyok székhelyére. Megtekintettük a királyi palotát, a Krakkói Érsekség Székesegyházát, amely évszázadokon át a lengyel uralkodók koronázásának és temetkezésének helyszínéül szolgált. A Főhajó közepén áll Szent Lászlónak az ország legfőbb védőszentjének, a krakkói püspöknek ezüst koporsója. Ha már itt jártunk, Báthory István sírján koszorút helyeztünk el, akit a lengyel nemesség országa királyává választott, majd megismerkedtünk a Waweli sárkány legendájával.
Rövid séta után az óvárosban folytattuk a városnézést, melynek központja a galambokkal, elegáns lovaskocsikkal és ajándékárusokkal teli főtér volt. Itt található Krakkó leglátványosabb reneszánsz műemléke, a posztócsarnok, ahol kedvünkre vásárolhattunk. A főtér másik fő látnivalója a Krakkói Gótika legszebb remekműve, a közel 800 éves Mária templom volt, melynek névadója bérmálta Szent István királyunkat. Majd megnéztük a Fő tér egyik sarkán található Balassi emléktáblát, majd elsétáltunk a Collégium Mauishoz, a több mint 600 éve működő Jagelló Egyetem egykori központjához. Programunk részeként megnéztük a Flórián kaput és a közelében látható Barbakánt is, mely a 15. században épült.
Kora délután szabadprogram keretében sétáltunk, kávéztunk az óváros számtalan hangulatos kávézójának egyikében. Pihenés után dottóra, városnéző kisvonatra szálltunk és Kazimierz-cel, a zsidónegyeddel ismerkedtünk meg. Krakkói látogatásunkat a Schindler gyárban fejeztük be, végigjárva a film egyes fejezeteinek helyszíneit, ahol interaktív kiállítás formájában ismerkedhettünk meg a lengyel nép háború alatti éveivel. Ezután a hosszú és tartalmas nap után a szállásra igyekeztünk.
A szombati nap a megemlékezés jegyében kezdődött, mivel Aushwitzba a náci Németország legnagyobb koncentrációs táborába látogattunk el, ahol megismerkedtünk a rabok borzalmas mindennapjaival. Délután Wieliczkába a sóbányába „földalatti város” látogattunk el, mely szintén az UNESCO Világörökség része. A sóbánya méretei lenyűgözőek: régebben 9 szinten folyt a bányászat mintegy 3000 só kamrában, közel 327 méter mélyen. A bemutatott termeket sóból faragott szobrok díszítették. Napjainkban a „földalatti városban” található: üzlet, étterem, konferenciaterem és postahivatal is.
Vasárnap a Magas- Tátra lábánál meghúzódó Zakopaneba látogattunk, mely Lengyelország legnépszerűbb üdülőközpontja. Itt megtekintettük a Fatima Szűzanya templomot, amelyet a pápa elleni sikertelen merénylet után építettek, hálából a pápa megmeneküléséért.
Ezután bebaragoltuk a Krupowki sétálóutcát, ahol kedvünkre vásárolhattunk, miközben fából épült régi épületeket csodálhattunk meg. A hegyek szerelmeseiként kirándulást tettünk az 1123 méter magas Gubalówka csúcsára, ahova siklóval jutottunk fel. Majd a sikeres „csúcstámadást” követően hazaindult a csapat. Nagyon kellemesen és jó hangulatban telt ez a négy nap. Hálás vagyok, amiért ennyi kedves embert ismerhettem meg.