Dr. Gáspár Zsolt gyógyszerész a Táplálkozással az egészségért klub meghívott vendégeként 2018. április 8-án a Zsinagógában Egészségreform: apró lépésekkel vagy gyökeres változtatással? című előadásában megosztotta az érdeklődőkkel, hogyan tudjuk életmódunkat úgy megújítani, hogy az elhatározást hosszú távú kivitelezés kövesse.

-Hirdetés-

Gyakran indulunk neki új terveknek: „újév után…”, „holnaptól…”, „ha majd túl leszek azon, …”, „majd, ha nyugdíjas leszek…”, és hasonló szlogenekkel. Mégis időről időre azon vesszük észre magunkat, hogy pár nap vagy hét után „kicsúszott kezünkből az irányítás”, és újra a régi berögződött módon élünk.

Mi kell a sikerhez? Felismerés, elhatározás, ismeret és kitartás.

Amíg nem tudatosul bennünk a felismerés, hogy valamit rosszul csinálunk, addig nem lesz igényünk a változtatásra. És amíg nem látjuk az új célt magunk előtt, addig nem keressük a hozzá vezető utat.

Ahhoz, hogy elinduljunk egy úton, meg is kell szülessen bennünk a változtatás igénye, azaz el kell határozzuk magunkat a megújítás, a reform kivitelezésére. Megbízható háttérismeret nélkül azonban nem szabad útnak indulnunk. Hiszen megerősíti a felismerés és az elhatározás időszerűségét, valamint támaszt nyújt a kitartásban.

Kitartással akkor fogjuk véghezvinni elhatározásainkat, ha igazán fontosnak tartjuk azokat. Ez pedig azon követhető nyomon, hogy beépítjük napi és heti rutinunkba. Ui. a „majd, ha lesz időm”, nem jön el soha. Ha nem tesszük az életünk részévé, akkor mindig lesz nyomós indok, ami miatt éppen most, éppen ma nem tudjuk megvalósítani.

Érdemes azt is megfigyelnünk, hogy nagy terveink és elhatározásaink azért buknak el, mert túl sok mindent akarunk egyszerre megváltoztatni. S ha egy nem válik be, elveszítjük lelkesedésünket.Az átlag magyar ember táplálkozása az évtizedek alatt nem sokat változott, ám a fizikai igénybevételünk messze nem azonos. Ma az enter-billentyű lenyomása nem annyi kalória elégetését követeli meg, mint régen a kaszálón végzett mindennapi fizikai munka és a mindenhova gyalogjárás.

Táplálkozásunkon (is) apró lépésekkel változtassunk. Az új, reform ízek nem lesznek azonosak a tipikus magyar konyha ízeivel. Keressük bátran az új recepteket, barátkozzunk az új ízvilággal. De csak azért mert valami egészséges, nem kell feltétlenül megennünk. Próbálkozzunk egészen addig, míg nem csak egészséges, hanem finom ételekre is rátalálunk.

Igyekezzünk minél többször teljes értékű étrenden élni, melyhez társítsunk sok rostbevitelt. Használjunk növényi olajokat. Tudatosítsuk magunkban, hogy a túl sok hús- és állati zsiradék fogyasztása következményeként a koleszterin lerakódik az érpályákra, komoly betegségeket idézve elő. A cukor- és sóbevitellel is bánjunk óvatosan. Viszont növeljük a gyümölcs-, zöldség- és teljes kiőrlésű gabonák fogyasztását.

A megfelelő mennyiségű vízivás (napi 2liter) megvédhet bizonyos hiánytünetek kialakulásától, pl fejfájás, aluszékonyság, kiszáradás. Az ásványvizek fogyasztásával legyünk körültekintőek. Ne csak egyféle ásványvizet preferáljunk, min. 2-3félét váltogassunk, hiszen minden gyártó különböző ásványi anyagokkal és nyomelemekkel dúsítja termékét.

Egészségünk reformizálásában a testmozgásnak óriási szerepe van. Legalább hetente 3x végezzünk komolyabb igénybevétellel járó gyakorlatokat, pl. gyors gyaloglás, futás, úszás, torna, kerékpározás.

Gyors léptekkel közeledik a nyár, jól esik napfürdőzni. Vigyázzunk magunkra, tartsuk be a napozás szabályait, ui. az UVa-sugárzás a mélyebb bőrrétegek öregedését gyorsítja, az UVb elősegíti, hogy az anyajegyekből melanóma alakuljon ki, az UVc pedig bőrirritációt, leégést okozhat.

Életünk során talán legtöbb gondunk a stresszel van. Sellye János felfedezte, hogy nem a stressz maga van ránk negatív hatással, hanem az, ahogyan azzal megküzdünk.
A stresszkezelés tanulható. A terápia segítő jobbkezei a rendszeres testmozgás és a kellő mértékű pihenés.

Magunk is sokat tehetünk pozitív életszemléletünk kialakítása érdekében:

  • legyünk nyitottak magunk és mások felé is. Fogadjuk el, hogy mások nem úgy gondolkodnak, mint mi magunk, hogy nekik nem pont az a jó, ami nekünk.
  • találjuk meg az egyensúlyt életünk minden területén, a táplálkozásban, a munka-pihenés arányában, az emberi kapcsolatainkban, stb.
  • tanuljunk meg jó döntéseket hozni.

Összegzésként elmondhatjuk, hogy egészségünk reformja akkor vezet tartósan eredményre, ha jól előkészített apró lépésekkel visszük végbe.

Azonban vannak olyan akut esetek, amikor hirtelen van szükség gyökeres változtatásra. Ilyen lehet a nikotinfüggőség, az alkoholtól való szabadulás, a daganatos elváltozások, valamint a szív- és érrendszeri betegségek.

Az előadás zárásaként ismételten ételkóstolóra és beszélgetésre volt lehetőség.

2018. május 14-én 17:00-kor a Zsinagógában Dr. Demény János: Tedd rendbe a hormonháztartásod a táplálkozás segítségével! című előadására várnak szeretettel minden érdeklődőt!

K.N. 
Fotó:B.M. 

MEGOSZTÁS
Előző cikkVersenyben az érmes helyekért
Következő cikkPetőfis sikerek