Waldorf iskola a láthatáron. Csőváriné Gabi ismét újított

-Hirdetés-

A kiskőrösi anyukák körében már nem kell bemutatni Csőváriné Kovács Gabriellát, akinek a nyáron nyílt meg akkor még játszóházként funkcionáló, mára Csodabogyó Bölcsődévé avanzsált intézménye Kiskőrös mellett (Kiskőrös-Erdőtelek, Siványdűlő 18779 hrsz.). Most felkeresett ismét, hogy írjunk egy cikket arról az újító iskoláról, amelybe kettő gyermeke is tanulni fog. Igaz, az iskola nem Kiskőrösön és nem is a járásban található, de Gabi szeretné felhívni az iskolára a figyelmet, hátha más szülők is felbátorodnak is elviszik gyermeküket a környéken újonnan megnyíló, méltán híres Waldorf iskolába.

A Waldorf pedagógia nagy vonalakban abban tér el a hagyományos magyar oktatástól, hogy nem a lexikális tudásra helyeződik a hangsúly, hanem a tehetségeket gondozzák, gyakorlatiasan oktatnak, fókuszban a természetközeliség van. Ahogyan a Halasi Waldorf Iskola honlapja hirdeti: „Emberismeretre alapozott és gyermekközpontú pedagógia mindenkinek. Közösségi szellem, emberszeretet, szorongás nélküli tanulás.

A Waldorf iskola működéséről, előnyeiről kérdeztem Gabit.

-Miért pont a Waldorf iskola? Mi az, ami annyira vonzó benne számodra vagy a gyerekeidnek?
-Egyszer pár éve, Kecskemétre utazva megláttam a táblát hogy „Waldorf iskola arra”… Hazaérve az volt az első dolgom, hogy rákeressek az interneten. Megtetszett a ritmikusság, a kiszámíthatóság. Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekeinket ne csak arra tanítsuk meg, hogy mi van a történelem könyv 55.oldalán. Szerintem egy 18 éves emberpalántának tisztában kellene lennie azzal, hogy ki ő, milyen ember ő és nagyjából körvonalazódnia kellene, hogy mi a célja az életben. Ezzel szemben inkább azt látom, hogy 18 évesen kikerül a “nagyvilágba”, megjelöl egy menő szakmát az egyetemen, elvégzi, dolgozik benne, majd 40 évesen a belefásultságtól vagy feladja az eddigi szakmáját és egész mással kezd el foglalkozni, vagy teljesen reményvesztetten éli a taposómalmot. A Waldorfban nagy figyelmet fordítanak arra, hogy mindenkiből azt hozzák ki ami benne van. Olyan képességekre koncentrálnak, ami az adott gyereknél szembetűnő. 

„Mindenki zseni. De ha egy halat az alapján ítélünk meg, hogy milyen jól tud fára mászni, egész életében azt fogja hinni, hogy hülye.” – Albert Einstein

Nem csak a matematikai, logikai intelligencia és a nyelvi intelligencia a fontos. Nos a Waldorf bizony segíti azokat a tanulókat is kibontakozni, akik esetleg másban jók, figyelembe veszi az adott életkorra jellemző sajátosságokat, és ahhoz igazodva igyekszik nevelni, oktatni. Gyerekeimnek mindenképp szimpatikus a gyermek közeli hozzáállás, a mesék világának fontossága, illetve az osztályzás hiánya. A Waldorfban nem kapnak jegyet a gyerekek, másképp értékelik a teljesítményeiket. Nem egymáshoz hasonlítják őket, hanem saját magukhoz. Ahhoz képest ahonnan indult, vajon hol tart most.

-Kiskunhalas vagy Kunfehértó?
-Az iskola fenntartója és megálmodója a Halasi Waldorf Egyesület (Kiskunhalas, Fácán utca 7.). Szerették volna az iskolát Kiskunhalason létrehozni, de mivel épületet nem kaptak hozzá a városban, így került az iskola Kunfehértóra (Kunfehértó, Úttörő tér 8.). Mikor kiderült, hogy Kunfehértón lesz, egy kicsit elkeseredtem. De mikor megláttam az iskola épületét, a környezetet ami körbeveszi, hát rögtön a hatalmába kerített. Csodálatos, természetközeli, hatalmas területtel és szép épülettel.

-Hogyan történik a napi bejárás? Azért egyik település sincs a szomszédban, míg itt a helyiek 5-10 perc alatt beérnek a gyerekkel a tanítási órára, addig ti órákat töltötök az utazással.
-Napi bejárást megoldjuk egymás közt. Igazából, ami fontos pozitívum a Waldorfban, hogy közösséggé kovácsolódik a sok szülő, hisz itt mindenki kiveszi a részét abban, hogy ez az iskola működjön és így egyértelmű az is, hogy segítünk egymásnak. Ha a bejárásban kell segítség, akkor abban, ha az iskola szépítéséről van, szó akkor abban. A lényeg, hogy merjünk kérni, és elfogadni.

-Korábban kell emiatt kelni a gyerekeidnek? Délután nem veszel el ezzel a játékidejükből az utazással?
-A Waldorfban ér késni, szóval nem probléma, ha valakinek rosszul indult a reggel és később ér be. Napi 2 óra ami tényleges tanulással zajlik. A többi játékos készségfejlesztés. Délután, napközben játék van.

-Milyen költségekkel jár ez az iskola? Van olyan, amiért esetleg többet kell fizetni, mint a hagyományos iskolákban?
-A Waldorf iskolákban szülői hozzájárulást kell fizetni, ez egy, a szerződéskötés során megbeszélt összeg. A Waldorf szellemiség nem engedi meg azt, hogy egy gyerek is kimaradjon ebből a lehetőségből, csupán az anyagi helyzete miatt. Minden csupán megbeszélés kérdése. De ha kiszámolom, hogy pl. a nagylányom első osztályba indulásakor mennyit költöttem tanfelszerelésre, iskolatáskára, íróasztalra, és sok más olyan dologra, ami az állami rendszerben kell, és azt lebontanám havi összegekre, nem jönne ki olcsóbbra az állami. Viszont a Waldorfban nem kell taneszközöket vásárolni, mindent az iskola ad.

-Milyen anyagi támogatás vehető igénybe? Van-e amiben többet segít anyagilag a hagyományos iskolánál?
-A Waldorfban nem tankönyvekből tanulnak a gyerekek. Mindenkinek saját maga kell elkészítenie a “tankönyvét”. Ezáltal nagyon hamar megtanulják kiszűrni a fontos információkat és megtanulni jegyzetelni. Ez később azt hiszem igen fontos lehet a főiskolán, egyetemen.

-Hogyan vélekednek a gyermekeid az új iskoláról, környezetről, hisz már van némi tapasztalatuk a hagyományos oktatásról…?
-A gyerekeimnek rengeteg videót mutattam a Waldorf iskolák működéséről, sőt voltunk iskolalátogatáson is. Elvarázsolta őket az a hangulat, ami ott uralkodott. Az összes olyan rendezvényen ott voltunk, amit a Halasi Waldorf Egyesület szervezett, az osztálytanítókkal is már megismerkedtünk.  Családlátogatáson is voltak, szóval még ők is eljöttek hozzánk. A hagyományos iskolában a nagyfokú nyomás miatt bizony rosszul érezte magát a lányom. Jó volt a közeg, kedvesek a tanítók, de az, hogy még 4 órakor hazaérkezik, és ahelyett hogy pihenne, még le kell írni egy fél oldalas nyelvtan házit, holott ő napközis volt… na ez azért megterhelő. A Waldorfban pár évig még nincs házi feladat sem. Meghagyják gyereknek lenni őket.

-Jövőre lesz legkisebb gyermeked óvodás. Ő is a Waldorfba megy majd vagy marad Kiskőrösön?
-Az óvodában szerencsére állami szinten nincsenek akkora problémák. Mi az óvodai éveket jó élményként éltük meg. Már most tudom ki lesz a kislányom óvónénije és tudom azt is, hogy fantasztikusan szerencsések vagyunk, hogy ismét jó kezekben tudhatom majd, hisz eddig is isteni óvónénijeink voltak.

A fotókat Csőváriné Gabi készítette az idei év tanévnyitóján. 
DéKá

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (17 db kép)
MEGOSZTÁS