Néhány napja sor került –a rendkívüli helyzetre való tekintettel- az első, tanárok közötti online videokonferencia értekezletre a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában. A tapasztalatokról kérdeztük Lasztovicza László főigazgatót, aki az alábbiakban megosztja élményeit, véleményét ezzel kapcsolatosan.
A COVID-19-es járvány napról napra nagyobb területen fertőz és exponenciálisan növekszik a fertőzöttek száma is. Úgy ítéltem meg, a Kiskőrösi Tankerületi Központtal egyeztetve, hogy a kollégák egészségének megóvása érdekében megoldást kell találunk arra, hogy a személyes találkozást a legminimálisabbra tudjuk szorítani, de ne vesszen el a kapcsolat a tanári karral sem.
Korábban – az egészségügyi vészhelyzet kihirdetését követően- a Polgármester Úrral, a Kiskőrösi Tankerületi Központ Igazgató Asszonyával az intézmények vezetőivel a tanulók digitális távoktatás lehetőségeit már megbeszéltük és annak megfelelően folytatódott a munka.A tanárok, diákok, szülők már nagyszerűen alkalmazkodtak az új helyzethez, de a tanári kollektíva egyben tartására és munkájuk minőségének ellenőrzésére, fenntartására is ki kellett találnunk valamit.
Megkértem intézményünk, illetve a tagintézményeink közös rendszergazdáját, Hirsch Mátét, hogy találjunk erre is megoldást. A szóba jöhető jó néhány programból a Cisco Webex Meetings-et választottuk, amelyet a 2020.03.23-i értekezleten használtunk élesben először. A korábbi tesztek azt mutatták, hogy könnyen telepíthető PC-re és okostelefonra is, ezáltal bármilyen platformról elérhető.
A legnagyobb előnye, hogy nem csak videót és hangot tud kezelni, hanem a képernyő megosztására is képes. Ezt az előnyét nem csak egy értekezleten lehet hasznosítani, hanem az oktatásban is. Első körben az emelt angol oktatásban vezettük be, ahol a képernyőn a tanár kivetíti a diákoknak a feladatot, vagy multimédiás tartalmat, így olyan érzetük van, mintha valóban az iskolapadban ülnének, és egy projektoron követnék a feladatot, valamint a tanár magyarázatát.
Aminné Szabó Ildikó és Vágvölgyiné Jaksa Mónika már több tanórát is tartott ilyen módon. (Lásd képek)
Az eddigi visszajelzések nagyon pozitívak és nem csak a gyerekek, hanem a szülők is meg vannak elégedve ezzel a módszerrel. Nem elhanyagolható az sem, hogy teljesen ingyenesen használható, így többletköltség semmilyen oldalról nem merül fel.
Bízom benne, hogy a kezdeti lelkesedés után is arra törekszik majd minden érintett, hogy a ránk váró jó néhány kényszerűen otthon töltött hetet a tanulók ne szünidőként, hanem megtartva a tanulás és a pihenés egyensúlyát valóban úgy éljék meg, mintha iskolába járnának.
A program az intézményvezetői munkát is megkönnyíti, hiszen a munkaközösség vezetők, vagy jómagam is meg tudom kérni a kollégát, vagy kollégákat hogy mutassák be a gépükön, hogyan haladnak egy-egy osztályban, milyen digitális eszközöket és hogyan használnak, vagy a számonkérés milyen módon történik.
Szeretnék ezúton is köszönetet mondani minden gyereknek, szülőnek, kollégának, segítőnek, hogy ennyire pozitívan, lelkesen állnak hozzá az oktatához ebben a rendkívüli helyzetben is. Rengeteg többletmunkát kíván minden résztvevőtől a digitális tanulási, oktatási munka.
Arra ösztönzöm a nevelőket is, hogy válasszák ki a temérdek lehetőség közül azokat a digitális tartalmakat, oktatási módszereket, amelyek leginkább illenek az osztályukhoz, tantárgyukhoz és a gyerekek egyéni képességeihez.
A szülőktől sok-sok türelmet, odafigyelést és segítséget kérek. Tudom, hogy nehéz tanítani, főleg a saját gyermeket, ráadásul ilyen, mindenki számára nehéz helyzetben, de ha kialakul az új digitális kommunikáció, tanulási-, tanítási rend, azt majd később a hagyományos oktatásban is tudjuk használni és kamatoztatni.
Mindenkinek további jó egészséget-, munkát- és kitartást kívánok!
Kiskőrös, 2020.03.24.
Lasztovicza László
Kiskőrösi Bem József Általános Iskola
főigazgató