Mikor a fiam KRÉTA felületére megérkezett az első testnevelés házi, azt gondoltam: Ne már, még ez is?! Aztán kezdtünk ráérezni az ízére. Megkérdeztem öt mozgásfejlesztő és testnevelő pedagógust városunk három intézményéből, hogyan élik meg ezt a helyzetet.

Okozott-e nehézséget a digitális átállás? Ha igen, miben nyilvánult meg?

-A mozgásfejlesztők egybehangzó véleménye az, hogy a feladatsorok egymásra építettsége miatt, jó lenne látniuk, hogyan sikerül végrehajtania azokat a gyermekeknek. Akkor tudnának személyre szabottabban segíteni, korrigálni, újratervezni. A testnevelő tanárok számára először a digitálisan elérhető anyagokat kellett kialakítaniuk, szem előtt tartva, hogy nincs minden családban udvar, eszköztár. A gimnasztikai feladatoknál itt is kérdés, hogy biztonságosan, megfelelően elvégezhető-e a gyakorlat.

-Hirdetés-

#karanTIGRIS: Ez utóbbi egyébként nálunk is felmerült. Négyütemű fekvőtámasz és plank a betonon nem egy szláv karnevál, de a napsütés mindenért kárpótol. A „Tigris pedig mindig egy jellem”, nem panaszkodik.

Milyen felületeken, hogyan történik a kapcsolattartás a szülőkkel, diákokkal?

-Ahogy a többi tantárgynál, itt is a KRÉTA, a Classroom, a facebook, a viber és messenger csoportok szolgálnak kommunikációs felületül.

#karanTIGRIS: Nálunk a KRÉTA. Csukott szemmel is bármikor begépeli a fiam, hogy Láttam. Ez a napi finommotorika fejlesztés. Az meg ugye a mi egyéni speciális problémánk, ha a „Tornázd el a neved betűit sorban az E-nél 25 guggolás van.” Az a combos nagymozgás fejlesztés. Mert naná, hogy együtt csináljuk. „Hájam reng, jaj, de semmi baj, mert felvidít a cél, hát rajta, rajta csak, a méz mindent megér!” (Micimackó)

Milyen rendszerességgel külditek az anyagokat a diákoknak?

-A mozgásfejlesztők az egyes gyermekek számára előírt heti óraszámnak megfelelően feladatsort küldik hétfőnként, a testnevelők szintén órarend szerint minden nap.

#karanTIGRIS: Hogy ismét Tigrist idézzem: „Nos ez az ugra-bugra felerészben, túlnyomóan észtrükk!”

Kaptok-e valamilyen visszajelzést?

-A digitális felületeken kapott – fentebb már általam is említett – láttam vagy köszönöm jelzések természetesen mindennaposak a szülők részéről. Ennek örülnek a pedagógusok és megértik, ha többre nincs idő és energia, de néhányan azt is megírták, milyen sokat jelent számukra, ha egy-egy részletesebb üzenetet kapnak az otthon végzett munkákról.

#karanTIGRIS: Hiszen mégiscsak jó tudni, hogy érthető-e a magyarázat: „Ha kiszámolod a specifikus tigrisvetületet, úgy, hogy a csíksebességet eloszlatod a pattanási együtthatoló négyzetgyökerével, és a vertikáliás tengelyellipszisbe befolyólag a tehetetlenségi helyzet jellemzőjével felveteted a hidraulákus kontaorbitálien zsupszrelevanciájával! Van kérdésed?” (Tigris)

Hogyan valósul meg a differenciálás?

-A mozgásfejlesztők személyre szabottan küldik a feladatsorokat, az általános iskolásoknál korosztályos bontásban. Esetleg néhány könnyítő vagy nehezítő javaslattal tudnak élni a pedagógusok, de valójában minden megküldött tevékenységötlet „becsületkassza” módjára működik.

#karanTIGRIS: Nálunk ez úgy valósult meg, hogy én bezzeg megint csak a 20 guggolást pörgettem a gimnasztikai szerencsekerékben, pedig az én nevemben nincs is E betű. „Na rajta, jár egy fürge láb és biztos célba jutsz!” (Tigris)

Mit tanácsolsz az amúgy is kütyü-kórságban szenvedő gyerekseregnek ebben az időszakban, amikor a tanuláshoz is kütyü kell?

-Egyöntetű véleménye volt a megkérdezett pedagógusoknak, hogy aki csak teheti: „ki a szabadba!” Betartva minden szabályt, de irány a D-vitamin gyűjtés. Korunk mozgáshiányból adódó gondjai a tartásproblémák és a lábboltozat gyengesége. Ha tehetik a gyerekeink, akkor legyenek mezítláb! Nem muszáj a legódarabkákat anyának vagy apának éjjel kioperálnia a saját talpából, játszhatunk legófelvételt közösen, kevésbé veszélyesen élve, még világosban. Vegyük elő a télen pihenő labdákat, ugrókötelet, gördeszkát, görkorcsolyát, tanítsuk meg őket kézen állni, cigánykerekezni. Már aki mer!

#karanTIGRIS:

„Most jön ki jóbarát, közösen nézzük át, ezt az igazán fontos problémát!
Félre a munkát és mást, fejvesztve gyere és lásd, ezt az igazán fontos problémát! Hát jöjj és kezdjük el! Csak bátran harcra fel, s ha győzünk, nálunk nem mulat majd jobban senki sem! Nézd e roppant plasztikus, mégsem klasszikus, igazán fontos problémát!” (Micimackó és barátai)

Végezetül megkérdeztem azt is, hogy a mozgásfejlesztők és testnevelők hogyan őrzik meg saját fittségüket a karanténban?

-Felsorolással mutatom meg az Olvasóknak, hogy bizony egyik pedagógus sem prédikál vizet, miközben bort iszik titokban. Válaszukban előfordult fűnyírás, kertészkedés, futás, biciklizés, Mile Happy Walk, kutyasétáltatás, online aerobic.

#karanTIGRIS: „Nicsak micsoda bicepsze van ennek a Mackónak! Nem érdemlem meg, hogy ugyanafölött a szakadék fölött himbálózzam!” (Tigris)

Nosza, mozgásra fel, addig és úgy, amíg és ahogy tehetjük!

-Kutyifa Anikó-

MEGOSZTÁS
Írta: vira