Nézzük először a Kőröskomot. Hogyan érinti a céget a koronavírus-járvány okozta gazdasági helyzet?
Ha a Kőröskom Nonprofit Kft-ről beszélünk, akkor mindig szükséges megjegyezni, hogy papír szerint a főtevékenysége a hulladékgazdálkodás. Azonban az árbevétel oldaláról megközelítve a társaságot elmondható, hogy ez ma már igazából egy építőipari kivitelező cég. A hulladékgazdálkodáson belül csupán a kommunális hulladék gyűjtését és szállítását végezzük. Amit szintén kijelenthetünk, hogy egyelőre abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy
jelen pillanatban nem érinti a céget közvetlenül ez a veszélyhelyzet és az e kapcsán formálódó válság, sem az építőipari kivitelezés, sem a hulladékgazdálkodás tekintetében.
Az egyedüli tapasztalható változás a városban az a hulladékudvar bezárása, de az sem közvetlenül a cégünket érinti, hiszen tavaly óta már nem a Kőröskom Nonprofit Kft. üzemelteti, hanem a vaskúti FBH-NP Kft. Tehát fogalmazhatunk úgy, hogy a hulladékágazatot itt Kiskőrösön egyelőre csak mérsékelten érinti a veszélyhelyzet.
Az építőipar tekintetében még ennyi befolyásoló tényező sincs. Az idei évi megrendelésállományunk mindeddig a terveknek és az előzetes várakozásoknak megfelelően alakult. Végezzük azokat a munkálatokat, amelyekre leszerződtünk, illetve folyamatban vannak azok a beszerzések, amikre már korábban is készültünk és pályázunk. Partnereink nem mondtak vissza egyelőre e munkák közül semmit sem. Vannak tervfázisban lévő projektek is – mind az önkormányzat, mind az egyéb piaci szereplők részéről – melyeket szintén szeretnénk majd megpályázni, tehát a tervezési szakaszban lévő munkák sincsenek egyelőre leállítva. Így most még nem látom azt, hogy csökkenne a közeljövőben a megrendelésünk.
Azonban van egy másik fele az éremnek, mégpedig a már elnyert megrendeléseknek a teljesítése. Ehhez sok feltétel szükséges: legfőképpen munkaerő, amivel ezeket a feladatokat végezni tudjuk, valamint építőanyag, amit beépíthetünk a teljesítés során. E tekintetben sem vagyunk rossz helyzetben, hiszen minket humán erőforrás oldalon egyelőre nem érintett a vírushelyzet. Ahogyan eddig is, mi a saját, jellemzően kiskőrösi és környező településeken élő munkavállalóinkkal dolgozunk és alvállalkozóink munkatársai is hasonló körből kerülnek ki, így nem érint minket a külföldi munkavállalók hazatérése.
Az építőanyag ellátás is egyelőre folyamatosnak bizonyul. A beszállítói oldal azt jelezte számunkra, hogy vélhetően a jövőben is biztosítani tudja azokat az építőanyagokat, amikkel mi dolgozunk. Mi alapvetően olyan anyagokat építünk be a futó beruházásaink során, amelyek most is és az előrejelzések szerint a későbbiekben is nagy biztonsággal rendelkezésre fognak állni. Ezek nagyrész hazai gyártású építőanyagok, így a beszerzésüket nem nehezíti a korlátozottabbá vált nemzetközi áruforgalom.
A Kőröskom Nonprofit Kft. munkavállalóit nem érinti negatívan a vírushelyzet abból a szempontból sem, hogy nem vezettünk be munkaidő korlátozást, nem csökkentettük a béreket, nem küldtünk senkit fizetésnélküli szabadságra, illetve nem kezdtünk leépítésbe. Természetesen alkalmazunk mi is olyan óvintézkedéseket, amiket annak érdekében vezettünk be, hogy ez hosszú távon is elmondható legyen. Mivel mi nem tudunk home officeból építkezni, ezért nekünk a szociális távolságtartás nagy kihívást jelent, hiszen nem tudunk egymástól kellő távolságra elszeparálódva dolgozni. Ebből a szempontból veszélyeztetettebbek is vagyunk mindannyian, akik ebben a szektorban tevékenykedünk. Nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy e körülmények között minden lehetőséget megragadjunk, hogy a megbetegedés esélyét a körülményekhez képest a lehető legalacsonyabb szinten tartsuk. Nagy hangsúlyt fektetünk a higiéniás előírásokra, a védőmaszk viselésre, a folyamatos fertőtlenítésre: a kéz- és munkaeszközök fertőtlenítésére. Több önálló brigádot alakítottunk ki, akik ha egy munkaterületen belül dolgoznak, akkor törekszünk az egymástól történő elkülönítésükre. Mindezzel azt tudjuk elérni, hogy esetleges fertőzési szituáció esetén legalább ne az összes munkavállalónkat érintse az automatikusan bevezetésre kerülő karantén. A szájmaszk és a kesztyű tehát nálunk is alap védőfelszerelés lett. Nagyon figyelünk arra, hogy ezeket az óvintézkedéseket mindenki komolyan is vegye és folyamatosan betartsa.
A cégünk Petőfi úti irodáját, a vezetés-irányítás helyszínét is érintik a korlátozások, az ott dolgozó munkavállalóinkat azzal óvjuk, hogy oda fizikai dolgozók nem jöhetnek be, illetve az ügyfélfogadás is szünetel. Az irodában dolgozó munkatársaink egymástól 1,5 – 2 méteres távolságban ülve végzik feladataikat.Itt sincs közvetlen érintkezés a munkavállalók között és természetesen folyamatos a fertőtlenítés. Mind ezek az óvintézkedések kezdetben elég furcsák voltak, de így bő 6 hét után már a mindennapok részévé váltak és jelen állapot szerint működnek nem csak a Kőröskom Nonprofit Kft., hanem az elmondottakhoz hasonló módon a másik önkormányzati tulajdonú általam irányított cég, a Kőrösszolg Nonprofit Kft. esetében is.
A Kőrösszolg Nonprofit Kft. esetében mennyivel másabb a helyzet?
Ahogy szoktuk mondani, míg a Kőröskom Nonprofit Kft. épít, addig a Kőrösszolg Nonprofit Kft. üzemeltet. Bizony az üzemeltetés már sokkal nagyobb nehézségekbe ütközik, legalábbis a megszokott módon, hiszen jelenleg sok olyan egység határozatlan ideig zárva tart, melyet mi működtetünk, vagy az üzemeltetésükben szerepet vállalunk. Ezekben a létesítményekben az összes munkavállalónk ettől függetlenül minden nap bent van és végzi azokat a karbantartási, állagmegóvási, felújítási munkákat, amelyeket normál üzem mellet sok esetben nem, vagy csak az üzemszerű működés jelentős zavarása mellett lehetne elvégezni. Működünk tehát, de a látogatók előtt sajnos határozatlan ideig zárva tartunk.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A Kiskőrösi Rónaszéki Fürdő esetében megszokott az, hogy minden évben van kétszer 1 hét, amikor üzemszünetet tartunk, ilyenkor végezzük el a félévenként esedékes tisztasági karbantartásokat. Ez mindig elég arra, hogy elsősorban a szigorú higiénés előírásoknak megfelelő összes fontos és nélkülözhetetlen munkálatot elvégezzük, de átfogó karbantartásra ennyi idő sosem elegendő. A folyamatos működés mellett sok olyan munkát nem tudunk elvégezni a vendégek jelentős zavarása nélkül, amelyet időről-időre el kellene. Ebben a helyzetben lehetőséget kaptunk, hogy ezt a csorbát kiküszöböljük, talán ez a járvány egyetlen kicsike pozitívuma számunkra a sok hatalmas negatívuma mellett. A fürdőben dolgozó kollégákat most kiegészítettük azokkal a kapacitásokkal, amelyek ott „házon belül” nem álltak rendelkezésre: burkolóval, lakatossal, vagy éppen festővel és jelenleg is nagy erőkkel folyik a munka.
Az egyéb, nem karbantartói munkakörben dolgozó munkavállalóink, mint az úszómesterek, a takarítószemélyzet, vagy a pénztárasok is nagyon sok mindent elvégeznek most annak érdekében, hogy mikor a fürdő újra nyitja kapuit egy szép, rendezett intézmény fogadja a látogatókat. Kérdéses az, hogy meddig tart ez a helyzet, hiszen az intézményen belül szépen lassan el fognak fogyni azok a feladatok, melyeket a jelen helyzetben egyre szűkösebbé váló forrásaink mellett – hiszen jegyár bevételünk nincs – el tudunk látni.
Jellemzően ugyanez igaz a János Vitéz Látogatóközpontra is. Az ottani munkatársak az intézmény működtetése mellett számos egyéb feladattal foglalkoznak. Többek között szálláshelyeket is üzemeltetnek a városban. Ők is megfogták a festő eszközöket, a festékesvödröt, vagy a takarító- és kertészeti szerszámokat és a jelen helyzetben, nap nap után karbantartói munkakörben bizonyítanak.
Az ő esetükben is hiszek abban, hogy ez az áthidalandó időszak nem lehet olyan hosszú, hogy amíg tart ne tudjuk folyamatosan fontos, értékteremtő feladattal ellátni a kollegákat.
Az egyéb munkavállalók között meg kell említeni a Kőrösszolg Nonprofit Kft. esetében például a takarító és a fűtő-karbantartó munkakörben dolgozó személyzetet, akik – nem a mi közvetlen üzemeltetésünkben működő, de szintén bezárt – intézményekhez rendelten látják el napi feladataikat. Ezekben a létesítményekben is van bőven olyan munka – bizony hosszú ideje ismert problémák is –, amelyeket most van lehetőségünk megoldani. Így az oda kivezényelt kollégák is hasznosan töltik el a munkaidejüket.
Ahol a fennálló veszélyhelyzettel, illetve annak következményeivel nem érintett ily módon a munkavállói állomány, az például a közterület- és parkfenntartás. Ebben a vírushelyzetben a fű és a növények ugyanúgy nőnek, igénylik az öntözést, a gondozást. A közterületeink ugyanúgy megfelelő fenntartásra szorulnak, a burkolt felületeket takarítani, a köztéri hulladékgyűjtőket üríteni kell, ahogyan eddig is. Ezek a munkavállalók szintén nem érzékelik a kialakult helyzetet negatívan, hiszen a fenntartói feladataikat ebben az időszakban is el tudják látni, egyelőre szépen tudjuk tartani a tempót a természet diktálta ritmussal.
Összességében elmondható, hogy igazi nagy gondban csak a bezárt intézmények esetében vagyunk, hiszen ott nagyon nagy problémát okoz az elmaradt árbevétel. A jelenlegi működésünk során a kieső forrásainkat a költségeink csökkentésével úgy kell megtakarítani, hogy egyrészt hasznos, építőjellegű munkát adva a dolgozóknak, ezeket az intézményeket az újra nyitásig rendelkezésünkre álló időben szebbé, jobbá tudjuk tenni amellett, hogy magukat a munkavállalókat se érintse lehetőség szerint a kialakult helyzet negatívan. Ebben bizony felfedezhető némi ellentmondás, de mi azon dolgoznunk, hogy ezt az ellentmondást feloldjuk és a munkatársaink megőrizhessék munkájukat, a bérüket, ezzel is biztosítva azt, hogy cégeinknél senkinek ne okozzon a koronavírus járvány egzisztenciális problémát.
Kiss Tamás