Újra „bezárásra” kényszerültek az éttermek Magyarországon: csak elvitelre és házhozszállítás érdekében működhetnek a konyhák, közben a Kormány csökkentette a rájuk vonatkozó adót. Hogyan érintik mindezek az éttermeket? Elküldik a dolgozókat? Egyáltalán: hogyan látják a jövőt? Interjú Németh Pállal, Kecskés Róberttel és Kothencz Lajossal.

Márciusi helyzethez hasonlóan a Kormány azt a szigorítást vezette be, hogy az éttermeket be kell zárni, csak elvitelre lehet kiadni az ételeket. Hogyan érintette éttermét az intézkedés?

Németh Pál, Fortuna étterem: Ugyanúgy, ahogyan a járvány első hulláma idején tavasszal. Ugyanaz a tendencia tapasztalható most is, azzal a kivétellel, hogy szerintem most rosszabb a helyzet. Az embereknek nagyobb a hite abban, amit a média közöl, ezért inkább otthon maradnak, otthon főznek. Ezzel a nagy többség így van.

Németh Pál: „Úgy gondolom, hogy ennek az évnek úgy lesz vége, hogy zárva maradunk.”
-Hirdetés-

A menü kiszállítások száma nem emelkedett. Azok a vendégek, akik eddig bejártak az étterembe és itt fogyasztották el az ebédjüket, nagy részük nem viszi el az ételt és nem kéri a házhozszállítást. Tehát jelentős a visszaesés.

Kecskés Róbert, Kurta étterem: Nagyban befolyásolja, mert kiszállításra és elvitelre lehetünk csak nyitva, így nyilvánvalóan mi is korlátoztuk a nyitvatartási időnket, ezáltal a dolgozók munkaóráit is. Étlapos, beülős vendégkör nincs, ami a bevételünknek az 50 százalékát adta. A menük terén is tapasztalunk egy kis visszaesést: akik nem szerették volna elvinni, hanem beültek elfogyasztani, ők most nem rendelnek.

Kothencz Lajos, Thermál étterem: Jövőre leszek 40 éve a vendéglátásban, hallom más kollégáktól az országban, hogy sorban zárnak be, mennek tönkre, vagy próbálnak másban gondolkodni. Megmondom őszintén mi is elgondolkodtunk azon, hogy érdemes lehetne az étteremből valami másra átállni. Nem nagyon látom a vendéglátásnak a jövőjét, inkább csak a kiszállításos rendszerben látom az utat, ahhoz viszont nem kell egy 140 férőhelyes étterem.

Hogyan vészelik át ezt az időszakot? Kellett-e megválni dolgozóktól?

Németh Pál: Úgy gondolom, hogy ennek az évnek úgy lesz vége, hogy zárva maradunk. De ennek ellenére egy dolgozót sem küldtünk el, mindenki állományban maradt. Azt is tudni kell, hogy ehhez a forgalomhoz ekkora személyzetre jelenleg nincs szükség. Mindenki kevesebb munkaidőben dolgozik, de mindenki be van jelentve és mindenki ugyanazt a bért fogja megkapni, amit eddig.

Kecskés Róbert: Nyilván a munkaórák lerövidítését alkalmaznunk kellett. Arra törekszünk, hogy mindenki számára egy alapórát tudjunk biztosítani. Szükséges, hogy ebben az átmeneti időszakban tovább tudjunk dolgozni együtt, és így együtt tudjunk majd újraindulni.

Kecskés Róbert: „Arra törekszünk, hogy mindenki számára egy alapórát tudjunk biztosítani.”

Kothencz Lajos: A dolgozókat nem küldjük el, mindenki állományban marad. A szállodának volt egy 16-18 fős céges csoportja, akiket reggelivel, ebéddel és vacsorával kiszolgáltunk. Most is fertőtlenítettünk, takarítottunk. Így tudtuk őket alkalmazni. De mikor nem volt más, kapták a fizetésüket és otthon voltak. Én megengedtem volna az éttermeknek, hogy a menüztetést vigyék le délben (11-től 14 óráig). Akik a szakiparban dolgoznak, nem tudnak hol étkezni, ezért azt a 3 óra hosszát megengedtem volna. Így a dolgozóknak is lenne munkájuk.

Számos területen próbál meg segíteni az éttermeken a kormányzat. Hogyan látják ezt a segítséget?

Németh Pál: Ez egy nagyon jó kormányzati döntés volt, de hozzá tartozik, hogy eddig mi is ugyanazon az áron szállítottuk ki a városba a menüt, mint ha itt bent fogyasztotta volna a vendég. Benyeltük azt a 22 százalékos áfa különbözetet, ami a kiszállítás és a helyben fogyasztott étel között volt. Ez nekünk most nagyon jó, ugyanúgy tudjuk szállítani az ételt, mint eddig.

Kecskés Róbert: Nyilván segítség, mely az első hullámnál nem volt jelen. Akkor rossz volt, hogy bent elfogyasztott menüre 5 százalék volt az áfa, amelyre átállt a vendéglátóipar árazásban is, viszont a kiszállítás esetében a házhozszállítás díja a 27 százalékos áfa terhelt volt. Ez csökkentette az egyébként is rossz helyzetben a profitunkat. Ez most jó, hogy 5 százalékra visszavették.

Hogyan alakul az étlapos étkeztetés Önöknél?

Németh Pál: Csak telefonos vagy személyes megrendelést veszünk figyelembe, az internetes értékesítésben nem szeretnénk részt venni. A hétvégén már voltak rendelések családi ebédek, tálak kiszállítására. A naptárunk tele volt óvodai bálokkal, illetve céges évzárókkal is; ezek most ki vannak lőve, mivel a kormány meghozta azt a rendelkezést, hogy 10 főnél nagyobb családi rendezvényeket nem lehet tartani.

Kecskés Róbert: Van házhozszállításunk az étlapos ételeinkből is, mely főként szombatra és vasárnapra jellemző. Ebben jelentős visszaesést tapasztalunk. A menüben nem látok olyan visszaesést, nagyjából 50 darab az, ami számunkra kiesés. Az étlapos menünek fájóbb, mert a bevételünk 60 százaléka abból adódik.

Kothencz Lajos: „Nem nagyon látom a vendéglátásnak a jövőjét, inkább csak a kiszállításos rendszerben látom az utat.”

Kothencz Lajos: Étlapos étkeztetés az éttermünkben egyelőre nincs, hiszen nem ülhet be hozzánk a vendég, csak annyira jöhet be, míg elviszi az ételest. Gondolkodunk a kiszállításon, mert úgy néz ki ez lesz a jövő zenéje. Rá kell állnunk arra, hogy összeállítunk egy olyan étlapot, melyen 2-4 személyre vagy nagyobb családi ebédekre szól.