Takarékosabban bánnak a háztartások a kenyérrel, a pandémiával összefüggő korlátozások is visszavetették a fogyasztást, ami miatt a malmok az idén a tavalyinál 15-20 százalékkal kevesebb búzát őröltek, írja a Világgazdaság. De mit jelent ez a gyakorlatban? Király Annamária és Virág Szabolcs segítségét kértük e kérdés megválaszolásában.

Kevesebb búza, takarékosabb háztartások. Hogyan látják,  valóban számulhatunk drágulással? Ha igen, körülbelül mikor és mekkora emelkedés várható?

Király Annamária – Király Pék és Társa Bt.: A sütőipari cégek tulajdonképpen az aktuális költségnövekedéseket jelenítik meg termékeinek árában. Az alapanyag, az üzemanyag vagy éppen a bérköltség folyamatos változása miatt nem lehet más utat választani.

Ráadásul elmondható, hogy a pékszakma kihaló ágban van, ami azt jelenti, hogy a munkaerő megszerzéséhez illetve megtartásához egy évben akár többször is béremelést kell végrehajtani.

-Hirdetés-

Ettől függetlenül viszont nincs meghatározott időpont és érték, ami egységesítené ezt, hiszen minden pékség más-más büdzsével dolgozik.

Fotó: Vira archív

A malmoknál is szinte folyamatos az árváltozás (aratástól aratásig többször is növekedhet), de ugyanezt mi nem tehetjük meg. Nagyobb ünnepek előtt (karácsony , húsvét) szinte mindig felszökik például a tojás ára,  mégsem emelünk árat. Tehát folyamatosan számolni kell. Pékségünk esetében elmondható, hogy június 1-től emelkedtek az árak.

Forrás: Vadkert-Pékség Kft. facebook oldala

Ez azoknál a termékeknél érhető tetten, amiket kézzel készítünk és időigényes az előállításuk. A prémium alapanyagokról nem beszélve, amely előfeltétele a jó minőségnek. És mi adja a legnagyobb értékét a terméknek? A szakember, aki elkészítette.  

Virág Szabolcs – Vadkert-Pékség Kft.: A sütőipari termékek árának az egyik meghatározó tényezője a liszt ára. A másik természetesen a munkabér. A malomipar az elmúlt egy évben, beleértve a járvány időszakát is négyszer emelt már árat és a tendenciát figyelve készül a következőre, ami aratás körül várható. Az időjárás egyelőre kedvez a gabonának, talán az árak nem fognak változni, ebben reménykedünk. A szakmánkban ritkán tapasztalható folyamat játszódott le az elmúlt fél évben és játszódik most is.

Minden alapanyag ára kivétel nélkül 10-40 százalékkal emelkedett,

emellett jelentős csomagolóanyag, energia és üzemanyag ár növekedés  is volt. A Vadkert-Pékség Kft. március 1-től emelt árat, ami 3-4 százalékos volt.

Ezt az emelésünket gyakorlatilag két hónap alatt a költségek növekedése “elvitte”. Ennek a versenynek a vesztesei a sütőiparban dolgozók lesznek, mert a béremelésre így nem sok esély maradt. Úgy gondolom, hogy egy újabb 5-10%-os áremeléssel lehet még számolni augusztus körül, ez üzemenként változó lehet. A drágulás mögött a lassan újrainduló világgazdaság megnövekedett anyag és energiaigénye, a gyenge forint árfolyam és tőzsdei manipulációk lehetnek. Szerintem a mozgatórugója is a felsoroltak.

A sok rossz előjel ellenére a Vadkert-Pékség Kft. stabilan néz szembe a kihívásokkal köszönhetően a pandémia helyzetre való gyors reagálásnak és a kormányzat által az élelmiszeriparnak nyújtott segítségének, amit fejlesztésekre és stabil működésre használtunk fel eredményesen. Amennyiben lehetséges megpróbáljuk az árainkat a jelenlegi szinten tartani 2021-ben.

A pandémiás időszak óta tapasztaltak-e keresletcsökkentés a fogyasztói oldalról? Valóban takarékosabbak lettek a háztartások?

Király Annamária: Valamelyest érezhető keresletcsökkenés a fogyasztói oldalról nézve. Sokan  próbálkoznak otthon kenyérsütéssel (sikeresen), ezt a csoportot egy időre biztosan elveszítettük. Azért  bőven akad még olyan termék a polcokon amiért még ők is visszajárnak az üzletekbe. Hisz ez is egy SZAKMA!

Forrás: Vadkert-Pékség Kft. facebook oldala

Virág Szabolcs: A járvány első napjai megrengették a sütőipart, elég csak arra gondolnunk, hogy egyik napról a másikra bezártak az iskolák, éttermek, megszűnt a turizmus és nem jártak dolgozni az emberek. Egy nap alatt elvesztettük a kenyér termelésünk 15,  és a péksütemény termelésünk 30 százalékát. Vannak üzemek ahol ezek a számok még “durvábbak”. A sütőipari termékeink utáni kereslet lassan visszaáll a pandémia előtti szintre. Saját magunkból kiindulva azért elmondhatjuk, hogy egy kicsit takarékosabbak lettek az élelmiszerrel a magyarok, nincs már annyi kidobott élelmiszer.  A pandémia alatt látható volt egyfajta csökkenés, de ezt rengeteg tényező befolyásolhatta, amit szerintem nehéz lenne kideríteni. A járvány által keltett nyomás mérséklődése gyorsan vissza fogja állítani a vásárlási szokásoknál a régi “rendet” MINDENBEN!

Kiemelt kép: pixabay

MEGOSZTÁS