Szkenderovits Lajosné beszámolója a „A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása” című projektről.
A Kiskőrösi Bem József Általános Iskola nagy hangsúlyt fektet a tehetséggondozásra. Éppen ezért, mint az előző tanévekben, így a 2020-2021-es tanévben is éltünk a lehetőséggel és pályázatot nyújtottunk be az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő által meghírdetett Nemzeti Tehetség Program keretében. A Nemzeti Tehetség Program alapvető célja a Magyarországon és a külhoni magyarlakta területeken a tehetségsegítés fejlesztése. Az iskola által benyújtott projekt címe: „A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása” volt, mely NTP-KNI-20-0094 azonosító számmal lett nyertes. Az elbírálás után iskolánk 1. 200 000 forintot nyert 24 diák tehetséggondozására.
A programban 24 fő 11-12 éves tanuló vett részt, a projekt vezetője a beszámoló elkészítője volt. Együttműködő pedagógusok Gauszné Szabados Eszter és Budai Adrienn voltak. A pályázathoz külső előadóként Filus Erika, a Petőfi Sándor Szülőház és Emlékmúzeum igazgatója csatlakozott.
A műhelymunkákban Fodor Zoltán vésnök vett részt. Ő honosította meg a fegyvervésnökséget hazánkban. Olyan népi motívumokat vés, melyek a magyar flóra elemeit tartalmazzák. Például a halasi csipke, a szlovák motívumok ötvözete gyógynövényekkel. A pedagógusok munkáját két szülő is segítette.
Ezzel a tehetséggondozó, hagyományőrző programmal felhívtuk gyermekeink figyelmét a szlovák hagyomány szellemi és tárgyi értékeire. Változatos tevékenységekkel kialakítva a tudatos hagyományápolás igényét. A program célja volt továbbá városunk helytörténeti és néprajzi emlékeinek megismerése is. De kiemelkedő szerepet kaptak a kooperációs, személyiségfejlesztő játékok, a közösségépítés.
A projekt tartalmazott 60 órás szakköri tevékenységet, műhely munkát, egynapos kirándulást és háromnapos bentlakásos szaktábort.
A kézműves játékok, tárgyak alkotása által a diákok anyagismerete, szókincse bővült. Gyakorlatot szereztek hagyományos munkaeszközök használatában. Képzelőerejük gazdagodott. Tanulták a tervezést, az előrelátást, a kitartást.
Készítettek családfát. A viselettörténeti rajzokból és a kézműves alkotásokból kiállítást rendeztünk be. A szakköri tevékenységek, műhelymunkák során készültek agyagtárgyak, edények, szütyők, nemezjátékok, gyöngyékszerek, szövött övek, tárgyak, zsinórok, csuhé virágok). Bemutató prezentáció született a szlovák népviselet és használati tárgyak darabjaiból.
A szaktáborban megtanulták a gyógynövények fontosságát, szerepét, feldolgozási folyamatát, hatásait. A megismert népi praktikák a gyakorlatiasabb életvezetést segítették. Sport-, és népijátékokkal játszottunk.
Az egynapos kiránduláson a társművészetek közül a színházzal ismerkedtek meg a gyerekek, és felfedeztük Budapest neves, történelmi épületeit. Az Operett Színház István, a király című rockopera előadását tekintették meg.
A mikro és makrokörnyezet tanulmányozásával valósult meg a legfőbb cél: a népi hagyomány megbecsülésére, a múlt tiszteletének tanítására nevelés. A tehetséggondozás szerepe a pedagógiában megkérdőjelezhetetlen. Hisszük, hogy tanulóink megértették a hagyományápolás fontosságát, értékét a gyermekközpontú, élményt adó ismeretelsajátítás, cselekvő tevékenység során.
A képeket a projektben résztvevő pedagógusok és a cikk szerzője készítették.
Fotógaléria: