Hirsch-Kelemen Katalin húsz éve van a pályán. 2022 szeptemberében a Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában elsős tanítónőként várja a diákokat. Vele beszélgettem, hogy az iskolaválasztás előtt áll szülők és gyermekek jobban megismerhessék őt.

Ha csak néhány szóban írhatnád le, milyen ember, milyen pedagógus vagy, mit mondanál?

-Hirdetés-

Együttműködő vagyok. Figyelembe veszem mások értékeit, igyekszem a körülöttem élők nézőpontjait megvizsgálni. Az ő szemükkel is látni a világot az együttműködés érdekében. Az iskolában ennek a szabályait mindig lefektetjük. Folyton újratervezve úgy, hogy amennyire lehet, minden fél elégedett legyen.

Úgy érzem, végletekig elfogadó vagyok. Tiszteletben tartom, hogy minden ember más. Hogy ezt a gyerekek megélhessék, sokat játszunk. A beilleszkedés ideje alatt, és utána is, mert hiszek abban, hogy a vidámsággal olyan energia szabadul fel, ami motivációként használható. Különösen kedvelem azokat a játékokat, amelyekben észrevétlenül tanulnak a diákok.

A terheket fokozatosan teszem rájuk. Megismerem őket, hogyan, mikor képesek többet elhordozni együtt és személyenként is. Ez a legfőbb alapja az osztályban a differenciálásnak, hogy mindenki tempóját tiszteletben tudjuk tartani. Egészen első osztálytól kezdve tudatosan, természetesen kezeljük ezeket a különbségeket. Így formálva a gyermek önmaga és a többiek iránti elfogadását.

Hirsch-Kelemen Katalin

Emlékszel arra a pillanatra, amikor eldöntötted, hogy tanító leszel?

A keresztfiam indított el a pályán. Középiskolás voltam, mikor született, és azokra az érzésekre csodálkoztam rá magamban, amelyek a mai napig a pályán tartanak. A mindennapi motivációmat adják. Mindig kerestem az utat, hogyan lehet a gyerekekhez értő módon viszonyulni. Megismerni, mi mozgatja őket, akkor is, ha a hozzájuk vezető úton új szemléletet kell kialakítanom magamban.

Hogyan zajlanak az osztályodban a napok?

A jelenlegi osztályommal nagyon szeretetteljes, szoros kapcsolatom van, hiszen a legtöbb tantárgyat én tanítom nekik. Szinte az egész napot együtt töltjük. Jól megismertük egymást, egy-egy rezzenésből tudom, mit szeretnének a gyerekek. Ők is ilyen jól ismernek engem. Érzik, mikor kell elővennem a szigorúbb, és mikor a kedvesebb énemet. Rendszeresen megyünk a könyvtárba, mert az olvasóvá nevelés nagyon fontos számomra. Hagyományőrző foglalkozásokon veszünk részt a Petőfi Szülőház és Emlékmúzeumban. Illetve a nyári kézművestáborok is különlegesek számunkra.

Hirsch-Kelemen Katalin jelenlegi osztályával

Mi a legfontosabb célkitűzésed, amikor egy új osztállyal elindultok a közös úton?

Egymás elfogadása. Addig dolgozunk ezen, míg tényleg kialakul a jó kapcsolat a gyerekek között. Sokféle meglepetésjátékkal, közös programmal igyekszem megteremteni a biztonságos, be- és elfogadó közeget számukra. Vegyék észre egymás örömeit, bánatát, tudják egymást megvigasztalni. Minden évben karácsonykor például, úgynevezett angyalkártyákon kedves feladatokat kapnak. Beszélgess valakivel, akivel nem szoktál!, Rajzolj valamit a barátodnak! Szerezz örömet az osztálytársadnak! Idén szeretetcsuprot készíttetünk. Naponta két nevet húztunk, akiket jókívánságokkal leptünk meg.

Ezekben a programokban a gyerekek egymás felé fordulnak, az osztályközösség erősödik. Így nagyobb örömmel töltik a napjaikat az iskolában.

Mi az, ami feltölt téged a szabadidődben?

Mindig valamilyen kreatív tevékenység. A környezetem szépítése. A természet közelségének megélése nyugtat meg.

A képeket Hirsch-Kelemen Katalin és a cikk szerzője készítették.

MEGOSZTÁS