Nyitó sajtótájékoztatót tartottak Soltvadkerten március 28-án, melynek témája az 53-as főút a várost elkerülő szakaszának megvalósítása volt. Az eseményen részt vett Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Font Sándor, térségünk országgyűlési képviselője, Dr. Kerényi János országgyűlési képviselő, Temerini Ferenc, Soltvadkert polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A magyar kormány forrást biztosít több új közút építésére, köztük az 53-as főút Soltvadkertet elkerülő szakaszára – jelentette be Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Az államtitkár kiemelte: a magyar kormány 2020 végén összesen 82 milliárd forintot biztosított a kiemelt társadalmi igényű közútfejlesztések tervezésére és engedélyeztetésére, ami háromezer milliárd forintnyi újabb közúti beruházást alapoz meg. Az 53-as út forgalmát a várostól északra új nyomvonalon megépülő, közel 9 kilométeres szakaszon vezetik el. „Soltvadkert utcái a jövőben csendesebbek, levegője tisztább lesz, a településen nagymértékben csökkenek a baleseti kockázatok” – mondta az államtitkár.
Mosóczi László szerint a város kilátásait is nagymértékben javítja a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése. A vonalszakasz feletti felüljáró építését valamelyest megkönnyíti, hogy a vonatközlekedés a februárban bevezetett teljes vágányzár miatt szünetel.
A kormány az új szakaszok építése mellett a meglévők felújításában is emeli a hazai közúthálózat szolgáltatási színvonalát. Soltvadkert térségében 2010 és 2023 között 170 kilométeren újulnak meg fő- és mellékutak, több mint 36 milliárd forintból.
Font Sándor, térségünk országgyűlési képviselője elmondta: Bács-Kiskun megye két legforgalmasabb útja az 53-as és az 54-es főút. A két út Soltvadkertnél mintegy 5 kilométeren közös pályatesten halad, amelyet naponta 12-14 ezer jármű használ. Ezt a forgalmat vezeti majd el az új elkerülő. Az országgyűlési képviselő beszélt arról is, hogy a tervek szerint az elkerülő út mellett, a vasúti fővonal közelében egy 50 hektáros ipari parkot is létesítenének. Reményét fejezte ki, hogy “az elkerülő útszakasz, a duplavágányú, nagysebességű vasútvonal építése és az ipari park együttese új, hosszú távú lehetőségeket nyit a település életében, amely megélhetést biztosít az itt élőknek”.
Dr. Kerényi János országgyűlési képviselő kifejtette: 30 éve küzdenek azért, hogy megépüljön a Soltvadkertet elkerülő útszakasz. A 16 milliárd forint összegű beruházással a város történetének legnagyobb fejlesztése valósul meg.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: Soltvadkert 2024 év végére elkészülő 8,8 kilométer hosszú elkerülő útszakasza keresztezi a 150-es számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonalat, amelyet egy közel 47 méter hosszú híddal tesznek biztonságosabbá. A beruházás során öt körforgalmi csomópont is épül, amelyek a nagyforgalmi utak kapcsolódási pontjait teremtik meg északról, illetve keleti irányból. Ezáltal biztonságossá válik nemcsak a város közlekedése, de a megközelítése is. Elhangzott, hogy a beruházás keretében megépül egy 800 méteres bekötőút és egy kerékpáros aluljáró is.
Temerini Ferenc, Soltvadkert polgármestere hangsúlyozta: a 7500 lakosú településnek, Bács-Kiskun megye közepén három fő vonzereje a cukrászda, az évente mintegy 100 ezer látogatót fogadó Vadkerti-tó, és az itt működő borászatok.
Az ideérkező turistáknak fontos, hogy milyen úton közelítik meg a várost, az elkerülő ezt fogja majd megkönnyíteni. A polgármester elmondta, hogy megkezdődtek az értékbecslések, az ajánlatokat a földtulajdonosok részben már megkapták, részben a közeljövőben fogják megkapni. „Nagyon bízom abban, hogy olyan ajánlatokat kapnak a földtulajdonosok, amelyeket első körben el tudnak fogadni, és akkor viszonylag gyorsan túl lehetünk ezen ponton, és semmi akadálya nem lesz az építkezésnek” – zárta gondolatait Temerini Ferenc.
Kiss Tamás/mti