A Magyar Közút mukatársainak gyermekei idén három turnusban táborozhattak ingyenesen Kiskőrösön. A programsorozatban múzeumpedagógiai tevékenységek és kirándulások is szerepeltek, melyek tematikája többek között az utak társadalomban betöltött szerepére vezették rá a diákokat játékos formában és arra is, hogy azok mennyire meghatározó jelentőségűek voltak a történelem folyamán. A tábor megvalósításába a Csillagnevelde Alapítvány is bekapcsolódott, mely a tehetséges gyerekek felkarolására hivatott. Az alapítvány kuratóriumi elnöke egy keceli fizikatanár, aki idén is fantasztikus kísérletekkel kápráztatta el a gyerekeket.
Az 1974-ben alapított Úttörténeti Múzeum (korábban: Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény) jelenleg – közel másfél hektáros – kiállítási parkkal és modern, gurulópolcos raktárrendszerrel rendelkezik, mely közel 4.000 térkép, csaknem 200 tekercs eredeti film és több mint 14.000 kötet tárhelyéül szolgál. Új, a 21. századi követelményeknek megfelelő interaktív, látogatóbarát európai színvonalú kiállítása 2011. január 17-én nyílt meg. Múzeumpedagógiai koncepciónk megfelel az új múzeumi trendeknek. Célunk, hogy a „játszva tanulni- tanulva játszani” elvnek megfelelően olyan formában ismertessük meg a hozzánk látogató gyerekeket a szakmával, az útépítés történetével, hogy az számukra élményszerű legyen és ne egyszerű múzeumlátogatáson, hanem egy igazi szellemi kalandon vegyenek részt. Az önerőből felújított „út és hídépítő műhelyünkben” látványtár található, illetve színvonalas múzeumpedagógiai foglalkoztató működik – olvasható a Magyar Közút honlapján.
A kiskőrösi Úttörténeti Tábor fő szervezőjével, Kaposi Gabriellával beszélgettem, aki 20 éve dolgozik az Úttörténeti Múzeumban.
Milyen formában, hogyan szerveztétek meg az idei tábort?
Idén is három turnusban táboroztattunk 10-14 éves kor közötti gyerekeket ingyenesen, mely annak is köszönhető, hogy jelenlegi vezetőnk egy nagyon humánus és emberközpontú vezérigazgató. Az ő ötlete volt, hogy csináljunk táborokat a múzeumban. Ez tavaly óta működik olyan formában, hogy a közutas dolgozók írattathatják be gyermekeiket a táborba, összesen 3×20 gyermeket tudunk fogadni.
A programok az előző évek pályázatos programjainál már nagyjából kidolgozásra kerültek. Bár tavaly annyira népszerű volt, hogy idén a gyerekek 60%-a újra csatlakozott hozzánk. Ezért erre az évre teljesen más programot dolgoztunk ki múzeumpedagógus munkatársaimmal: Baranyainé Fekete Judittal és Polereczkiné Kis Anitával.
A tábor tulajdonképpen már vasárnap délután elkezdődik, hiszen az ország minden részéről érkeznek hozzánk gyerekek. Így könnyebb a szülőknek is, mert csak emiatt nem kell szabadságot kivenniük. Ekkor elfoglalják Kaskantyún a jurtákat, összeismerkednek, majd hétfőn érkeznek meg a múzeumba, ahol mindennap 9-16 óráig vannak. Ekkor jön értük a busz, amely visszaszállítja őket a jurtákhoz. Ott is a csillagászattól kezdve a fizikai kísérleteken át a lovaglásig számtalan programot kipróbálhatnak. A tábor eseményei közé becsempésztünk egy szakmai programot is, mivel most készül a Kalocsa-Paks közötti Duna-híd, melyhez épült egy látogatóközpont. Óriási élmény volt, hiszen ilyet nem lát minden nap az ember. Ha már Kalocsán jártunk, akkor ott is szerveztünk nekik programot. Az egyik helyi ismerősömet kértem meg, hogy ajánljon valamilyen klassz programot. Találtunk is egy nagyon izgalmas fiatalembert, akinek sárkányhajói vannak.
Mennyi időt vett igénybe a programok összeállítása, kik voltak segítségedre ebben?
Hetek, hónapok, mire mindezt kiagyaltuk Baranyainé Fekete Judittal és Polereczkiné Kis Anitával. Mi hárman dolgozunk múzeumpedagógusként a Közúti Múzeumban. Aztán a tábor végleges programjait márciusban tudtuk összeállítani, így már áprilisban jelentkezhettek hozzánk.
Melyek voltak azok a programelemek, amelyeket mindenképpen szerettetek volna beépíteni a tábor tematikájába?
Idén elsősorban a hídépítést. Továbbá mindig igyekszünk őket úgy megismertetni a szakmával, hogy beleláthassanak az útépítési folyamatokba is, melyre kiválóan alkalmas helyszín a múzeum. Többek között olyan szakmai programokat találunk ki nekik, hogy megismerhessék a mérési folyamatokat, mindezt egy jópofa köntösbe bújtatva. Például van olyan feladat, hogy meghatározunk nekik történelmi korokat, majd leteszünk eléjük egy kupac jelmezt, továbbá azt is ki kell választaniuk, hogy az adott korban melyek voltak azok a mérőeszközök, amelyeket használhattak. Plusz pontért be is tudnak öltözni. A gyerekek egész héten versenyeznek egymással. Ők maguk alakítják ki csapataikat (ezért jó, hogy már vasárnap délután megérkeznek). Összesen négy csapat van, akik a hét elejétől gyűjtögetik pontjaikat.
Milyen visszajelzéseket kaptatok?
Gyakran halljuk vissza a gyerekektől kritikaként, hogy „Nem volt elég szabadidőnk, mert olyan sok program volt.” Ezért az idei turnusban úgy próbáltuk meg összeállítani azokat, hogy kötetlen játékra is jusson ideje a gyerekeknek. Mindezek ellenére azt gondolom, hogy táboraink sikerét és népszerűségét jelzi, hogy tavalyi táborozóink 60%-a idén újra ellátogatott hozzánk, hogy újabb felejthetetlen élményekkel gazdagodhasson.
A fotókat a tábor szervezői készítették.
Fotógaléria: