Az internet terjedésével párhuzamosan egyre népszerűbbé váltak a közösségi média platformok, használatuk mára szinte mindennapossá vált. A Data Reportal 2023 januárjában végzett felmérése szerint jelenleg 5,16 milliárd internet felhasználó van világszerte, ebből 4,76 milliárd fő (a világ lakosságának 59,4%-a) használ valamiféle közösségi média platformot, amin naponta átlagosan 2 és fél órát tölt. Ha abból indulunk ki, hogy valaki 7-8 órát alszik egy nap, akkor ez az idő az ébrenléttel töltött idő 15%-a, ami összeadva naponta 12 milliárd órát jelent világszerte.
A Data Reportal kimutatása szerint a közösségi média platformok között a Facebook a legnépszerűbb a maga 2,958 milliárd aktív felhasználójával. Őt követi a YouTube 2,514 milliárd, az Instagram 2 milliárd, a TikTok 1,051 milliárd, a Facebook Messenger 931 millió, a Snapchat 635 millió, illetve a Twitter 556 millió felhasználóval. A közösségi média platformokon a 18-34 év közöttiek vannak a legnagyobb arányban, de a többi korosztály is szép számmal képviselteti magát, ahogyan azt a táblázat is mutatja.
YouTube | TikTok | Facebook Messenger | Snapchat | |||
13-17 év | 93,5 millió | – | 106,5 millió | – | 43,3 millió | 123,6 millió |
18-24 év | 426,8 millió | 377 millió | 407,9 millió | 409,1 millió | 209,2 millió | 240,1 millió |
25-34 év | 596,8 millió | 519,2 millió | 406,9 millió | 340,3 millió | 306,7 millió | 140,3 millió |
35-44 év | 383,9 millió | 419,7 millió | 210,1 millió | 164,5 millió | 184,4 millió | 84,6 millió |
45-54 év | 230,8 millió | 301,6 millió | 113 millió | 83,6 millió | 106,2 millió | |
55-64 év | 143,8 millió | 221,3 millió | 56,9 millió | 53,9 millió | 60,8 millió | 22,9 millió |
65 év felett | 111,3 millió | 227,1 millió | 33,8 millió | 37,4 millió |
(Forrás: Data Reportal)
A közösségi média platformok népszerűsége vélhetően sokszínűségükből fakad. Kereshetünk és megoszthatunk információkat, fotókat, videókat, írhatunk kommenteket a tartalmak alá, kedvelhetjük őket vagy épp kifejezhetjük nem-tetszésünket. Üzenetet válthatunk a barátainkkal, kapcsolatot tarthatunk távol élő rokonainkkal, új ismeretségeket is köthetünk, és mindemellett elüthetjük az időt. A szórakozásra számtalan lehetőségünk van, kezdve a vicces vagy éppen érdekességet kínáló, illetve kihívás videókkal, mémekkel, de találhatunk tartalmakat divat vagy sminktippekről, főzésről, táncról éneklésről, stb. A platformokon algoritmusok figyelik, milyen tartalmakat részesítünk előnyben, így újabb és újabb nekünk tetsző lehetőségeket kínálnak fel, ezzel is odaláncolva a képernyő elé.
De mégis hogyan hat ránk a közösségi média? A cikk folytatásából kiderül.
Kiemelt kép: illusztráció
Írta: Kothencz Edina pszichológus és meseterapeuta