Ma délelőtt elindult a 2023-as érettségi vizsgaidőszak. A KEVI gimnáziumában 80 diák közép-, további 7 emelt szinten adott számot tudásáról magyar nyelv és irodalomból, írásban. A vizsga első részében egy borokról szóló ismeretterjesztő szöveget kaptak a diákok, a gyakorlati szövegalkotásban pedig egy biciklis kampányról szóló téma és egy levél közül választhattak. Az idei középszintű magyarérettségi második részében is novellaelemzés és összehasonlító verselemzés közül választhattak. Azoknak a vizsgázóknak, akik nem Lázár Ervin novelláját választották, Petőfi Csokonai című versét kellett összevetniük Tóth Árpád azonos témájú költeményével.
Zsubori Réka 12.C, Szloboda Erna 12.C, Kalapos Gréta 12.C, Szentgyörgyi Balázs 12.A, Törköly Ildikó 12.B és Varga Bence 12.B osztályos tanulók osztották meg tapasztalataikat velünk.
Szloboda Erna 12.C: – Egészen könnyűnek éreztem a feladatokat. Nem volt olyan nehéz, mint amilyenre számítottunk. A szövegértés nekem tetszett. Itt az Egri és a Szekszárdi Bikavérről volt szó a szövegértésben. Szerintem jó volt, nekem egészen tetszett. Utána az érvelést választottam, azonban az nem nyerte el a tetszésemet, így ott az ellen érveltem, hogy ne menjünk kerékpárral iskolába. Majd pedig az elemzést választottam, Lázár Ervin Csillagmajor című kötetéből A kovács elemzését. Mivel Lázár Ervinről már tanultunk, így volt róla háttértudásunk. Számomra nem volt olyan nehéz a magyar, de az is lehet, hogy rosszul gondolom. Tanárnőnkkel, Kispál Katával sokat készültünk az érettségire. Leginkább szövegértéseket gyakoroltunk, illetve barátnőkkel is készültem.
Zsubori Réka 12.C: – Véleményem szerint a szövegértés nem volt annyira nehéz, de nagyon sok volt benne a kifejtős rész. Az érvelős feladat jó volt. Én a biciklizés mellett érveltem, mert nagyon szeretek mozogni. Én is a műelemzést választottam, mint Erna. Nagyon jó volt, hogy volt háttértudásunk az íróról, illetve a Csillagmajor kötetet is átvettük, úgyhogy nem volt vészes. Bízom benne, hogy jól sikerül. Ugyanakkor azt szeretném, ha a matekérettségim sikerülne a legjobban.
Kalapos Gréta 12.C: – Alapvetően nagyon sokat készültünk a magyarérettségire Kispál Kata tanárnővel. Rengeteg novellaelemzést csináltunk, illetve szövegértési feladatokat is. Külön, otthon nem sokat készültem a magyarra, mert úgy gondolom, hogy az iskolában megfelelő felkészítést kaptunk. Én egyébként Gödöllőre szeretnék majd menni és ott agrármérnöknek tanulni. A továbbtanuláshoz szükséges pontok szembonjából fontos a magyar, viszont majd biológiából emeltezem, így én abba fektettem a legtöbb energiát. Szerintem most nagyon elfogadhatóak voltak a feladatok, egyáltalán nem volt nehéz. Jó volt a szövegértés is. Jól értelmezhető volt. A novella is egy ismert szerzőtől, Lázár Ervintől volt. Tavaly angolból már megcsináltam a középszintű előrehozott érettségit, mely hatalmas könnyebbség volt idén. Így a lyukasórákban is tudtam a többi tantárgyra készülni. (Szerintem az egy nagyon jó lehetőség, ha valaki előrehozott érettségit tesz.) Ugyanakkor nagyon izgulok, már hetek óta, hiszen ez az első nagyobb megmérettetés az életünkben. Viszont az elmúlt hét egy kicsit elterelte a figyelmünket. Nagyon jól sikerült a ballagás és volt egy tanárbúcsúztatónk is. Zsúfolt volt, de most már lassan a végére érünk.
Szentgyörgyi Balázs 12.A: – Ralovichné Mészáros Ildikó a magyartanárunk, akivel sokat gyakoroltunk, például fogalmazásokat. Sok ilyen házifeladatot kaptunk. Mindig megkérdezte, hogy mit szeretnénk, mire van igény. Sokszor hozott be szövegértést is, melyeket szintén sokat gyakoroltunk. Emellett a szóbelire is készültünk, a tételeket közösen írtuk le, majd átbeszéltük. Az írásbelire és a szóbelire párhuzamosan készültünk. Mivel a BME-re jelentkeztem vegyészmérnöknek, ezért számomra a matek és a kémia az első. Mindkettőt emelt szinten tanulom. Emellett sokadik volt az irodalom, elsődlegesen erre a kettőre készültem. Viszont a házi feladatokat mindig becsülettel megcsináltam. Mivel hatosztályosba jártam és végig az érettségire készültem, így azt érzem, hogy eleget tudtam.
Törköly Ildikó 12.B: – Tanárnőnk, Horváth Kinga útmutatásaival nagyon sokat készültünk az órákon. Most a novella elemzést választottam és nagyon jól jártunk, mert az órán már vettük azt a novellát, amit most adtak, úgyhogy nagyon örült mindenki. Amikor megláttuk a feladatokat, mosolyogva néztünk össze, hogy ezt már ismerjük, így könnyű dolgunk lesz. Továbbá az érvelést választottam. A gyakorlati szövegalkotást el sem olvastam. Úgy álltam hozzá, teljesen mindegy, hogy mi a feladat én az érvelést és a novellaelemzést fogom választani. A szövegértés sem volt olyan nehéz, mert órán már kaptunk nehezebbet is. A továbbtanulásba nekem nem annyira számít bele a magyar, mert gazdasági informatikára megyek, ott pedig a matekot nézik, illetve lehet választani a törit is.
Varga Bence 12.B: – Túl sokat én sem készültem otthon, mert az iskolában tanultakat elegendőnek éreztem. De azért érettségi előtt átnéztem a novellaelemzés lépéseit és az érvelés felépítését. De én is céltudatosan indultam neki. Tudtam, hogy az érvelést és a novellaelemzést fogom választani, nem mást. Én is nagyon örültem, amikor megláttam, hogy Lázár Ervintől: A kovácsot kell elemeznünk, mert ezt az órákon már vettük, sőt igazából szóbeli tételeink között is szerepel a szerző. Ugyanazt tudom elmondani, mint Ildikó. Egy viszonylag egyszerű szövegelemzést kaptunk, illetve az érvelés sem volt nehéz, mert órákon ezt is sokat gyakoroltuk. Én az ilyen feladatoknál mindig egész jó eredményeket értem el, talán ezért voltam ilyen magabiztos ebben. Kecskemétre jelentkeztem mérnökinformatikus szakra, ahol elsősorban a matek és az informatika eredmény lesz a meghatározó, ezért ezekre a tantárgyakra készülök otthon a legtöbbet.