2024. május 3-án a nemzetiség nyelv és irodalom írásbeli nyitotta meg az érettségi időszakot. Idén a megszokottnál kicsit később, május 6-án kezdődött az első kötelező érettségi vizsga magyar nyelv és irodalomból, és bár a legtöbb diák már az érettségi vizsgák első hetén túl lesz a nehezén, vannak, akik még május közepén is vizsgáznak majd. Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, az idei érettségiken a vizsgázók több változással szembesülhetnek, ezek közül is főleg a magyar nyelv és irodalom és a történelem feladatsorok rejtenek újdonságokat.

A feladatlapban szereplő, értelmezendő szöveg a Magyar Kultúra egyik szerzőjének könyvekről szóló szövege volt. Az idei tesztben pedig Szophoklészen és Adyn kívül szerepelt egy lyukas szöveges feladat is. A feladatban ki kellett egészíteniük egy kapott költeményt, valamint szereplők nevei alapján meghatározni egy adott mű címét, műfaját és annak szerzőjét. A második részben az Eduline szerint Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját kellett elemezniük a középszinten vizsgázó diákoknak. Akik nem műelemzést választottak, azoknak Babits Mihály költészetéről kellett egy általános témakifejtő esszét írniuk.

-Hirdetés-

A feladatok megoldására emelt- és középszinten egyaránt 240 perc állt a diákok rendelkezésére, amivel maximum 100 pontot szerezhetnek. A vizsga első részében a középszinten vizsgázóknak idén először egy 40 pontos szövegértési-nyelvtani feladatsort, majd egy 20 pontos irodalmi tesztet kellett megoldaniuk. A második részben található szövegalkotással szintén 40 pont szerezhető.

A Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Technikumból 89 diák tett írásbeli magyarérettségi vizsgát, akik közül 6-an emelt szinten. A hétfői középszintű írásbeli vizsgáról az intézmény tanulóit kérdeztük.

Wágner Gyöngyvirág 12.A: „Őszintén, rosszabbra számítottam, de mindig is bíztam magamban és a vizsgadrukkban, hogy ilyen helyzetben ki tudom hozni magamból a maximumot. Nem mondom, hogy kifejezetten könnyű, inkább megoldható volt. A többséggel együtt én is a novellaelemzést választottam, a novellákat jobban szeretem. Ahogy elolvastam úgy éreztem, hogy erről lehet nagyon sokat írni, hiszen aranyosan indult, de a végére kiderült, hogy egy egészen megrázó történetről van szó. A szövegértés első két feladata okozott nehézséget, de a végére sikerült választ adjak rájuk. Ami még nehézséget okozott, az az irodalmi feladatlapon megadott három szereplő alapján meg kellett mondani a mű szerzőjét, címét, valamint a műfaját. A magyar nyelv és irodalom a könnyebb tantárgyaim közé tartozik szerencsére, a felkészülésbe nem kellett annyi plusz energiát belefektessek, mint a történelembe vagy a matekba. Való igaz, a memoritereket meg kellett tanulni. Szerencsére pont olyan vers volt a feladatlapon, amit tanultunk, órán elemeztük. Szerencsére elegendő volt az, hogy órán odafigyeltem és megcsináltam a házi feladatokat.”

Weiszhaupt Lili 12.B: „Igazából nem volt rossz, én rosszabbra, nehezebbre számítottam. Volt benne újdonság, amire nem számítottam, de úgy érzem, hogy ezért vettem az akadályokat és elég jó lesz az eredményem. Egyetlen egy kérdés volt, amire nem tudtam a választ, ami a szövegértés első kérdése volt. Vizsga után ahogy kérdezgettem az osztálytársaimat, évfolyamtársaimat, mindenkinek nehézséget okozott az a kérdés, nem voltam vele egyedül. Ez egy kicsit megnyugtat. A többi egész jó volt. A második részben a novellaelemzést választottam. Alapból nagyon szeretem Karinthy Frigyest és a novellákat is, ezért első megérzésre biztosabbnak gondoltam azt a feladatot. A felkészülés alatt csináltunk több előző éves érettségi feladatsorokat, így volt összehasonlítási alap az idei megváltozott feladatsorral szemben. Úgy gondolom, hogy azok könnyebbek voltak, mint ez az új típusú. Nem feltétlenül nehezebb ez, inkább többet kellett rá készülni. Az órai munkán és a házifeladatokon kívül a memoriterek és a korstílusok megtanulása volt, ami plusz felkészülést vett igénybe. Szerencsére szeretem az irodalmat, a verseket. Ez a tantárgy volt számomra az, ami a legkevesebb plusz felkészülést igényelte.”

Torgyik Tamás 12.C: „Nekem egy pozitív csalódás volt a mai vizsga. Én az esélytelenek nyugalmával jöttem ma be, de nem volt kifejezetten nehéz az irodalmi kvíz sem, pedig ez volt az, ami mindenkinek nagy fejtörést okozott, hogy vajon milyen lesz. Összességében voltak nehezebb és könnyebb feladatok, viszont a fogalmazások korrektek voltak. Babits Mihály ars poeticáit választottam. Volt egy olyan megérzésem, és úgy is készültem, hogy Babits Mihály ars poeticái lesznek a feladatsorban, és bejött. Határozottan örültem, amikor megláttam. A szövegértésben volt egy olyan feladat, ahol 5 sor volt megadva az adott szövegből, és abból kellett különböző szófajú szavakat kigyűjteni, amiben én sosem voltam túl jó. Az volt kicsit nehezebb, és az azt megelőző feladat, amiben az Alexandriai könyvtárat és a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárát kellett összehasonlítani. Szerintem ehhez a szövegben nem nagyon volt semmi megadva, pedig az alapján kellett volna megoldani a feladatot. Úgyhogy ott improvizálnom kellett. A magyar nyelv és irodalom nehéz tantárgy, mivel nagyon szubjektív. Adyt vagy Babitsot viszonylag könnyen tanulom én is, mert érdekelnek és tudok azonosulni a munkásságukkal. Viszont sok olyan szerző életét és műveit meg kell tanulni, amikkel a korombéliek nem tudnak mit kezdeni. A felkészüléshez az órai munka nagyon sokat hozzátett, hiszen az ismétlés az csak segített. De persze otthon is kellett még készülnöm, a memoritereket, a verseket meg kellett tanulni, többször átolvastam otthon.”

Brada János 12.C: „Nem tudtam eleget gyakorolni otthon, ez meg is látszódott a feladatok megoldása közben. Az irodalmi részben nem voltam teljesen biztos. A szöveg értelmezése és a novellaelemzés jobban ment. A választhatónál mind a két feladat könnyű volt, Babits és Karinthy novellája is. A legelső feladat a szövegértésénél nagyon megmaradt bennem, hogy milyen stílusrétegben íródott a mű. Ötletem sem volt, arra gondoltam, na jól kezdődik. Legkönnyebb feladatnak a mű értelmezését és Ady Endrét éreztem. A történelemre és az emelt fizikára készülök jobban.”

Az írásbeli vizsgák május 7-én kedden a matematikával folytatódnak.

Az emelt szintű szóbeli vizsgák 2024. június 5-én kezdődnek és június 12-ig tartanak majd, a középszintű szóbelik pedig június 17. és július 3. között lesznek.

Kapcsolódó cikk
Érettségi 2024: minden, amit a változásokról tudni kell
Érettségi 2024: minden, amit a változásokról tudni kell
Irodalmi teszt a magyarban, pénzügyi ismeretek matekból középszinten és kikerülő munkajogi ismeretek történelemből – az eduline.hu összegyűjtött minden fontos információt...

Kiemelt képen: Torgyik Tamás, Wágner Gyöngyvirág, Brada János és Weiszhaupt Lili (b-j)

MEGOSZTÁS