Schaffer István pedagógiai pályafutását 1988-ban kezdte a Kelebiai Általános Iskolában. 1992-ben került Kiskőrösre, ahol új pedagógiai kihívást jelentett számára, hogy az akkori Speciális Általános Iskolában kezdett el dolgozni osztályfőnökként. Az ő irányításával alakult meg az intézményi Diákönkormányzat ebben az időben. DÖK segítő pedagógusként megalapozta a mai diákönkormányzat működésének alapelveit, hagyományait az iskolában.
Szakmai kompetenciái fejlesztése érdekében beiratkozott a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára, ahol 1997-ben kitüntetéses oligofrénpedagógia tanári diplomát szerzett.
Egy évtizeden keresztül önkéntes munka keretében segítette a fogyatékkal élő gyermekek számára szervezett „Zánkai Kulturális Fesztivált”. Tehetséggondozó munkája során számos kulturális versenyre készített fel tanulókat, akik jelentős sikereket értek el. 2000-ben munkája elismeréseként az akkori intézményvezetés Tanácsosi Címet adományozott számára. 2006-ban Közoktatási vezető és pedagógus szakvizsgát tett a Budapesti Műszaki Egyetem Társadalomtudományi Karán. 2008-tól az intézményben működő kooperatív team munkaközösség-vezetőjeként dolgozott.
A hosszú évek során szerzett széleskörű tapasztalatai teremtették meg az alapot, az utazó gyógypedagógiai ellátásba való bekapcsolódására. Tevékenyen vett részt az ehhez kapcsolódó intézményi jó gyakorlat kidolgozásában. Ezen a területen számos képzést is tartott.
A TÁMOP-3.1.4. pályázaton belül, melynek célja a kompetencia alapú oktatás megteremtése volt, saját innovációt dolgozott ki „Gördülő kövek” címmel a szociális kompetenciák fejlesztésére.
2010-ben kapott felkérést az intézmény szak- és szakmai szolgáltatási intézményegység vezetői posztjára. A pedagógiai szakszolgálat vezetőjeként három kistérségben szervezte meg a feladatok ellátását. A korai fejlesztésben, a fejlesztő felkészítésben, a logopédiai ellátásban és a gyógytestnevelés területén dolgozó pedagógusok/gyógypedagógusok szakmai munkáját irányította. Támogatta a tanulási folyamatokat segítő terápiás eljárások körének folyamatos bővítését.
A TÁMOP-3.1.6. pályázatban szakmai vezetőként koordinálta regionális szinten az EGYMI standard bevezetését, amely egységes szabályzót tartalmazott a gyógypedagógiai módszertani intézmények működéséhez és lehetőséget biztosított a továbbfejlődéshez. Kidolgozta az eszközkölcsönzés eljárásrendjét, koordinálta az integráltan nevelt tanulókat nevelő-oktató pedagógusok EGYMI Munkacsoportjának –ITEM- tevékenységét.
2011-ben a korai fejlesztés területén vezetett egy hatékonyabb ellátást célzó projektet. A megvalósítás során orvosokkal, védőnőkkel, kórházakkal vette fel a kapcsolatot, kidolgozta a korai fejlesztés és gondozás kommunikációs eljárásrendjét, protokollját. Ennek hatására duplájára emelkedett a korai fejlesztésben ellátott gyermekek létszáma Kiskőrös járás területén.
Éveken keresztül szervezett szakmai konferenciákat gyógypedagógusoknak és a közoktatásban dolgozó szakembereknek. Ezek előadásai és műhelymunkái nagymértékben segítették az együttnevelés megfelelő gyakorlatának kialakítását. A „Jövő útjai” Országos Szakmai Konferencia a mai napig olyan színteret biztosít, ahol országosan elismert szakemberektől tájékozódhatnak az érdeklődők.
Rendszeresen tart előadást a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének országos szakmai konferenciáin és az ISO 9000 Fórum műhelymunkáin. A Magyar gyógypedagógusok Egyesületének elnökségi tagja 2015-től.
Az Oktatási Hivatal TÁMOP-3.1.2. pályázatban digitális tananyagfejlesztésben vett részt „Önismeret és társas kultúra” témában.
2014-től tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértőként segíti a pedagógusok életpályamodelljének megvalósulását.
2015-től szupervíziós szemléletű tanácsadóként is támogatja a pedagógusok mentálhigiénéjét. Szintén ebben az évben a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus Képző Intézet Mentor(h)áló projektje keretében bővített tematikát készített a „Köznevelési intézmények szervezetének működése” címmel szakvizsgázó gyógypedagógusok számára. Fenti tárgyban kurzust vezetett a főiskolai hallgatóknak.
2015-től az EGYMI Országos Egyesület titkára, majd alelnöke. Az egyesület célja a gyógypedagógiai intézményekben folyó szakmai munka összefogása és az érdekvédelem, mindezzel támogatva a gyógypedagógiai munka eredményességét.
2018-tól aktívan tevékenykedik a Kiskőrösi Tankerületi Központ Antiszegregációs Munkacsoportjában, melynek feladata a térség köznevelési intézményeiben folyó egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség biztosítására való törekvés.
2016-tól helyettes vezető, majd 2021-től a Kiskőrösi EGYMI intézményvezetői feladatait látja el.
Nevéhez fűződik a Békés Iskolák program bevezetése az intézményben és ennek népszerűsítése országos szinten. A program célja egy olyan szemlélet kialakítása, amelyben elítélendő az erőszak és a bántalmazás, ahol a problémák megoldása a konstruktív kommunikációval biztosított.
2017-ben az általa írt pályázatnak köszönhetően nyerte el az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet a Kiskőrösi EGYMI, amely azóta kétszer is megújításra került. Ennek keretében folyamatosan szakmai segítségnyújtás valósul meg a többségi integráló intézmények pedagógusai számára.
2021-ben zárult az Oktatási Hivatal EFOP 3.1.7-es pályázata, amelynek keretében két határon túli intézménynek adta tovább az intézményben kidolgozott jó gyakorlatokat.
Pályafutását a tanulás, az önfejlesztés igénye kísérte végig. Mindezt tette azért, hogy a gyógypedagógiai munkáját még eredményesebben végezhesse, minél többet tudjon tenni a különböző sérüléssel élő gyermekekért, az ő nevelésükért- oktatásukért. Vallja, hogy a pedagógus – gyermek – szülő szoros együttműködésben rejlik a fejlesztés sikerének a kulcsa.
Célja mindenkor az volt, hogy az iskolából a keze alól kikerülő gyermekek sikeresen be tudjanak illeszkedni a munka világába, a társadalomba.
Intézményvezetőként tevékenységét az innováció és a kiemelkedő elkötelezettség jellemzi. Hitvallása szerint egy intézmény akkor lehet sikeres, ha folyamatosan figyelemmel kíséri a környezetében bekövetkező változásokat és képes ezekre reagálva a megújulásra.
Vezetőként mindenkor az alázat, a kitartás, az önfeláldozó magatartás, a kollégákkal, gyermekekkel és a szülőkkel szembeni tisztelet és együttműködési készség határozta meg pedagógiai munkáját.
Példaértékű gyógypedagógiai pályafutása során aktívan vett részt a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók ellátásához kapcsolódó fundamentumok megalkotásában.
Schaffer István – több mint három évtizeden át – a gyógypedagógiáért, a fogyatékkal élők mind szélesebb körű társadalmi elfogadásáért végzett helyi, regionális és országos szintű tevékenységéért Miniszteri Elismerő Oklevelet vehetett át.
Szöveg: Kiskőrösi EGYMI