„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, és megtalálja a munkát, amit szeretni fog.”
Szent-Györgyi Albert idézetével köszönti az intézmény honlapjára látogatókat a Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskőrösi Wattay Technikumának igazgatója Benedek Tibor.
Az intézményben az elmúlt hetekben már nagy volt a készülődés. Dinamikusan fejlődő, a diákéletet segítő intézményként képzeli el az iskolát az igazgató. Mindennek része a folyamatos felújítás, a nyár folyamán munkagépektől volt hangos az épület.
Benedek Tibor szerint a szakképzés felfelé ívelő pályán van, a Wattayban ehhez adottak a feltételek, a sikeres szakmatanuláshoz mindent megadnak munkatársaival.
„Ha a következő évekre gondolok, akkor nagyon fontosnak érzem azt, hogy egy életszerű iskola legyen, amely alkalmazkodik a mai kor kihívásaihoz és a gyerekeket arra tudjuk felkészíteni, hogy a mindennapi életben meg tudják állni a helyüket, érettségivel, szakmával a kezükben és lássák azt, hogy előttük van egy folyamatosan fejlődő életpálya.”– mondta az igazgató.
Milyen az érdeklődés a felnőttek részéről?
– A felnőttoktatásról azt tudom elmondani, hogy felfutóban van. Most is épületgépészeti ágazatban indítunk osztályokat, kettőt is. Víz és csatornarendszer-szerelőt, valamint hűtés – szellőzés rendszer szerelőt, a szociális ágazatban szociális ápolót és gondozót, valamint indítunk még hegesztő szakmában, illetőleg gépi és CNC forgácsoló szakmában is oktatást. Ez utóbbi szakmára mintegy harmincan jelentkeztek, nem véletlenül, hiszen Kiskőrös városában és vonzáskörzetében nagyon keresik a gépész végzettséggel rendelkezőket.
A duális képzőhelyek esetében milyen lehetőségek vannak?
– A cégekkel nagyon jó kapcsolatban vagyunk, most a tanév tervezése során szinte heti viszonylatban beszélgettünk egymással. Arra is törekszünk, hogy legalább félévente egyszer kilátogassunk az adott cégekhez, és akkor ott tárgyaljunk a szükséges teendőkről, eredményekről. Folyamatos a tájékoztatás, elmondjuk a képzési és kimeneti követelményeket, mire kell számítani, mire készítsék fel a tanulókat. Nagyon jó partneri kapcsolat alakult ki, és ez nemcsak a kisebb cégekre jellemző, hanem akár beszélhetünk a nagy multinacionális cégekről is.
Mi a legnagyobb félreértés, tévhit a szakképzéssel kapcsolatban?
– Úgy gondolom, hogy sokak gondolatvilágában, elképzelésében még egyelőre az él, hogy szakmával a kézben ő nem tud boldogulni, és nem tud előrébb jutni. A mostani gyerekek mobiltelefonnal a kezükben, meg az interneten szörfözgetve nőnek fel, és nekik idegen az, hogy esetleg manuálisan elkészítsenek különféle tárgyakat. Ezt a két dolgot kellene nekünk felülírni. Egyrészt, hogyha valaki elsajátít egy jó szakmát és ebben sikeres, akkor előre tud menni az életben, erre tud építeni érettségit, vagy az új technikus képzésben együtt kapja a szakmát és az érettségit, és innen mehet tovább a felsőoktatásba, lehet belőle akár mérnök is. Annyi előnye is van, hogy úgy lesz mérnök, hogy előtte már dolgozott műhelyben, tehát elég erős lesz a gyakorlat orientációja is, akkor erre már rá tudja építeni az elméletet. A másik fontos dolog, hogy azzal, hogyha kilép így a digitális világból, akkor egy gyakorlatias emberré fog válni.
Igazgatóként milyen diákéletet képzel el az intézményben?
– Az egyik fontos dolog, hogy a diák otthon érezze magát az iskolában, és szeressen bejönni. Fontos az, hogy ne csak az oktatásról szóljon számára a diákélet, legyenek sportrendezvények vagy a diákönkormányzat keretében olyan délutáni szabadidős tevékenységek, amire ők szívesen eljönnek és nem egyedül, hanem csoportban, együtt. Tehát alakuljon ki egy nagyon jó kis összetartó közösség, ami nem azért van, mert kell, hanem mert jó itt lenni a Wattay-ban! Ha bejön az iskolába, akkor lássa azt, hogy akik itt tanulnak, azok előrébb mennek, számára is adottak a lehetőségek a fejlődésre. Van egy digitális közösségi alkotóműhelyünk, ahol az informatika mellett akár faipari, fémipari munkálatokkal vagy akár robotikaprogramozással is tudnak foglalkozni. Sőt, akár a textilipar irányába is el tudnak mozdulni különféle szakkörök, projekttevékenységek során, és ez is eredményezheti azt, hogy sokkal jobban érzi magát a tanuló az iskolában, érzi, hogy a Wattay tényleg az a hely ahová jó bejönni!
Forrás, fotók: https://kiskunhalasiszc.hu