Az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskola a 2024-25-ös tanév első félévében nemcsak az oktatásban elért eredményeivel, hanem közösségépítő programjaival és az új kihívásokra adott innovatív válaszaival is kiemelkedett. Az iskola diákjai és pedagógusai közösen dolgoztak azon, hogy egy összetartóbb, támogatóbb légkörben tanulhassanak és fejlődhessenek. Az alábbiakban bemutatjuk, milyen események és programok színesítették az első hónapokat, valamint milyen lépéseket tettek a közösség erősítésére és a konfliktusok kezelésére. Interjú Kapás Zoltánnéval az iskola igazgatónőjével.
Kapás Zoltánné
– Hogyan értékeli a 2024/25-ös tanév első felét? Melyek voltak az iskola legfontosabb eredményei?

– A 2024/25-ös tanévet is zökkenőmentesen tudtuk indítani. Három új kolléga kezdte meg a tanévet nálunk, ezzel biztosítottuk a szakos ellátottságot. Ugyancsak az évkezdést segítették azok a beruházások, melyek az épület komfortosabbá tételét szolgálták. Sikerült megvalósítani még a nyáron az aula kupoláinak nyithatóvá alakítását, mellyel a szellőztetést oldottuk meg az őszi meleg napokra. Ezt az Izsáki Ipartestület által szervezett bál bevételéből finanszíroztuk. Ugyancsak hasonló céllal került sor a szellőztető rendszer javítására is.

Kapcsolódó cikk
Ünnepélyes megnyitóval indult el a tanév az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Ünnepélyes megnyitóval indult el a tanév az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Szeptember 2-án, hétfő reggel nyolc órakor ünnepélyes keretek között kezdetét vette a 2024/2025-ös tanév az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában....

Az elkötelezett pedagógusoknak köszönhetően mára már elsőseinknek is sikerült megszokniuk az iskolai életet, alkalmazkodni azokhoz a változásokhoz, melyek az iskolába járással köszöntöttek be életükbe. Ezt segítették azok a programok is, melyeket nekik szerveztünk: gólyanap, látogatás az óvodában, az óvónők látogatása az iskolában, a közös Márton-napi felvonulás.

A hagyományoknak megfelelően rengeteg eseménnyel telt az első félév. Szeptemberben a városi könyvtárral közösen szerveztünk programokat az olvasás és mese világnapja alkalmából. Októberben méltó ünnepi műsorokkal emlékeztünk meg a szabadságért küzdő elődeinkről. Majd volt színházi látogatás, kisállatok bemutatója, ruhagyűjtés, játékos sportfoglakozás, közlekedési délután és környezetvédelemmel kapcsolatos megmozdulások. Az 5. évfolyam a szolnoki Reptárba látogatott, a negyedik évfolyam pedig a KRESZ szafari rendezvényen vett részt. Az ősz kiemelkedő eseménye volt az idegen nyelvi munkaközösség által szervezett játékos délután.

Kapcsolódó cikk
Őszi örömök az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Őszi örömök az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Őszi örömök – a cím hallatán mindenkinek más jut eszébe. Hempergés az avarban, szőlőszemezgetés, almaszüret, séta az esőben – de...

A 2.b osztály 2 alkalommal látogatott el a helyi Idősek Otthonába. Októberben az Idősek hónapját ünnepelték egy kis gyerekkori emlékeket idéző népjátékos előadással, valamint időseket ábrázoló portré képekkel. Decemberben a karácsonyi ünnepkörhöz csatlakozva betlehemes népjátékot és gyertyatáncot adtak elő a gyerekek az Otthonban, valamint az iskola nyugdíjas pedagógusainak az iskola aulájában.

A tanulást, az ismeretek bővítését segítette a kísérleteket bemutató kémiaóra és a történelmi témájú előadás, melyek a felsős tanulóknak szóltak.

A decemberre meghirdetett Erzsébet Karácsony program keretében két csoport utazott Zánkára, az ötödikesek és a 3.b osztály az alsós SNI-s osztállyal együtt.

Az első félévben már elkezdődött a házi versenyek lebonyolítása, melyeken tanulóink megmutathatták tudásukat, ügyességüket, tehetségüket. A tanulmányi és sportversenyeken továbbjutó diákjaink pedig jól szerepeltek az eddig megrendezett járási versenyeken is.

Kapcsolódó cikk
Az izsákiak nyerték a Kiskőrösi EGYMI-ben rendezett Kőrös Kupát
Az izsákiak nyerték a Kiskőrösi EGYMI-ben rendezett Kőrös Kupát
A Kiskőrösi EGYMI-ben került megrendezésre október 3-án a Kőrös Kupa Kispályás Labdarúgó Bajnokság, melyen öt csapat mérte össze erejét. A...

A 2023-24-es tanév járási és tankerületi versenyek eredményeit, a versenyeken indított tanulói létszámot figyelembe véve a Kiskőrösi Tankerületi Központ értékelte az iskolák teljesítményét. Ezek alapján a 300 főnél nagyobb tanulólétszámmal rendelkező iskolák között a mi iskolánk 2. helyen végzett, melyre nagyon büszkék vagyunk. A fenntartótól elismerésképpen karácsonyra társasjátékokat kaptunk.

– Melyek voltak a legnagyobb kihívások az iskola életében, és hogyan kezelték ezeket?

-Egy ilyen nagy gyermekközösségben (413 tanuló) mindig volt és lesznek is problémák, melyeket igyekszünk megoldani.

Az elmúlt években egyre jobban tapasztaltuk, hogy nő azon tanulók száma, akiknek mentális egészségükkel probléma van. A gyerekek szoronganak, lelkileg bizonytalanok, ehhez jön még a kamaszkor jellemző érzelmi viharai. Mind ezek az egymás bántásában, cikizésében, zaklatásában, a konfliktusok szaporodásában csapódnak le.

Ezért az elmúlt évek egyik kiemelt feladata volt ezen változtatni, a közösségeket erősíteni, a problémákat hatékonyan kezelni. Ehhez segítséget kaptak a pedagógusok a továbbképzéseken, előadásokon, melyeket az elmúlt években szerveztünk. Az idei tanévben úgy láttuk, hogy ezt a munkát folytatni kell. Ezért biztosítottunk napi egy óra úgynevezett „beszélgetős foglakozást” a gyerekek számára, ahol az egyik mentálhigiénés végzettséggel rendelkező pedagógus fogadja a gyerekeket, hallgatja meg a gondjaikat vagy próbál tanácsokat adni nekik. Őt az osztályfőnökök javaslatai alapján keresik fel a gyerekek.

A békésebb légkör megteremtése érdekében került sor év elején a drámaszakkörös tanulók bemutatójára, ahol a „barátságpad” lényegét mutatták meg az iskola közösségének.

Egy új programot is indítottuk, mellyel elsősorban a közösség erősítését, az egymás elfogadását, az együtt gondolkodás fejlesztését céloztuk meg. Ehhez külső segítséget vettünk igénybe. A Mozaik Mediátor Műhely két munkatársa, Dr. Józsa Sarolta mediátor-facilitátor és Haukné Bösztöry Edina mediátor-tréner tartott foglakozásokat két osztályban. Ezekre a foglakozásokra iskolai időben került sor. A két szakember irányításával a helyi pedagógusok bevonásával játékos formában beszélgettek a közösség szerepéről, a szavakkal való bántásról, a közösség rombolásáról és építéséről, őszinteségről, kedvességről, tisztességről.

A foglalkozásokon a gyerekek őszintén beszéltek a köztük lévő konfliktusokról, egymás bántásáról. A két szakember segítségével eljutottak odáig, hogy milyen fontos a bántó szavak helyett egy-egy kedvesség, jó szó a másik felé. Felismerték, hogy mit okoz a másiknak egy-egy sértő kifejezés, milyen helyzetben érzi magát az, akit bántanak, hogyan lehet egy közösséget lerombolni és felépíteni, kin múlik mindez, miből adódnak a konfliktusok, hogyan lehet ezeket békésen megoldani.

A foglakozásvezetők elmondása szerint a gyerekek többsége nyitott volt a beszélgetésekre, bátran megfogalmazták érzéseiket és gondolataikat, felismerték a lehetséges megoldásokat. Ez a néhány foglalkozás még nem okoz óriási változást a gyerekek viselkedésében, de ha már odáig eljutunk, hogy képesek egymást figyelmeztetni, a megfelelő irányba terelni, vagy megértőbbnek lenni, a konfliktusokat nem szemlélőként figyelni, hanem igyekeznek azokat megakadályozni, akkor már nem volt hiába a program, melyet még folytani fogunk.  Ez úton is köszönjük a foglalkozások vezetőinek, Edinának és Sárának az önzetlen munkáját.

– Van-e olyan esemény vagy program, amelyre különösen büszke az elmúlt tanévből?

– Minden évben kiemelt időszak a karácsonyra készülődés, mely az idei tanévben nagyszerűen sikerült. Ezekkel a programokkal arra próbáljuk a gyerekek figyelmét felhívni, hogy a karácsony nemcsak az ajándékozás ünnepe, hanem ettől jóval több. Ennek keretében az iskola drámaszakkörösei a városi gyertyagyújtáson szívhez szóló műsort mutattak be a város lakosainak.


Az adventi hetek hétfőjére az alsós évfolyamok csodálatos műsorokkal készültek, melyeknek a felvételeit a szülőknek is közzé tettük az iskola Facebook oldalán.  Az épület díszítését a gyerekek bevonásával a lelkes pedagógusok készítették, sőt a karácsonyfa feldíszítésére is ünnepi keretek között került sor a város vezetőinek és az iskolarendőrnek a közreműködésével.

Kapcsolódó cikk
Közös karácsonyfa díszítés az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Közös karácsonyfa díszítés az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában
Az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskolában meghitt hangulatban zajlott az idei karácsonyfa-díszítés, amely a KEVE program keretében valósult meg. A...
A környezetvédő csoport szervezésében az alsós tanulók különleges ajándékokat készítettek a pedagógusok irányításával és a felsős tanulók segítségével.

Zeneiskolásaink karácsonyi hangversenye is az ünnepi készülődés jegyében zajlott. A téli szünet előtti utolsó tanítási napon pedig színvonalas karácsonyi műsort láthattunk, melynek legfontosabb eleme az osztályok által készített szeretetlánc összefűzése volt.

Ezeken a kis papírokon azt fogalmazták meg a gyerekek, hogy mivel járulhatnak hozzá saját maguk a békés légkör megteremtéséhez, a közösség erősítéséhez. Remélem, hogy ezek a gondolatok nemcsak a papíron, hanem a fejekben is megmaradtak, s a hétköznapokon is eszükbe jutnak.

– Vannak-e folyamatban lévő infrastrukturális fejlesztések vagy oktatási programok?

– Az elmúlt félévben néhány beruházást is sikerült megvalósítanunk. Bővítettük készleteinket sporteszközök és kisebb informatikai eszközök beszerzésével. Újabb két klímát szereltettünk fel, melyek a számítástechnikai termekbe kerültek.

– Hogyan készülnek a tanév második felére?

– A tanév első felében már elindult a házi versenyek szervezése, de ezek folytatása a járási és tankerületi, országos versenyek zöme a második félévre esik. Ugyanígy a pályaválasztási munka nagy része az első félévben valósult meg, de a döntésre, a jelentkezésre a második félévben kerül sor. A tavasz hónapok jelentős feladata az oktatói munka hatékonyságának mérése, vizsgálta a helyi és a kompetenciamérési, valamint a továbbtanulás eredmények alapján. Természetesen folytatjuk a munkatervünkben megfogalmazott különböző programok megvalósítását is. A második félév kiemelkedő programjai a közösségépítő osztálykirándulások, az erdei iskola a 3. évfolyamnak és a Határtalanul külföldi kirándulás a 7. évfolyamnak.

– Hogyan működik együtt az iskola a helyi közösséggel, szülőkkel és civil szervezetekkel?

– Az iskola közössége szerves része a város életének. A programok megvalósításában aktívan részt veszünk, a városi ünnepségeken műsorokkal, a civil szervezetek kezdeményezésében különböző szerepvállalással, hiszen pedagógusaink ezeknek a szervezeteknek is tagjai. Az Izsáki Ipartestület és a szülők által az iskola javára szervezett jótékonysági bál is jó példa a sikeres együttműködésre. Izsák városának testvérvárosi kapcsolatát erősítette, amikor néhány pedagógusunk és tanulónk németországi ifjúsági találkozón vehetett részt.


– Milyennek látja a pedagógusok csapatát, és milyen eszközökkel tudják fenntartani a motivációjukat?

– Ez a rohanó világ, amelyben élünk, állandó kihívásokat, feladatokat ad a pedagógusoknak, s ilyenkor a saját mentális egészségünkre bizony nem nagyon jut idő. Ezért fontos, hogy mi is időnként megálljunk, mérlegeljünk, és esetleg változtassunk a napi ritmusunkon. A pedagógusok számára szervezett külső és belső képzések, előadások segítenek a módszertani megújulásban. Az együttműködést, s motivációt, a csapatépítést segítik a közös programok, kirándulások, ebédek. Az ősz folyamán került sor egy továbbképzéses, de ugyanakkor közösségépítő programra a Mozaik Mediátor Műhely munkatársainak irányításával. Itt egy kicsit tanultunk is a csapatépítés módszertanáról, de ugyanakkor egymás megismerését, gondolatainak, problémáinak megértését is segítette a program. Az utána lévő jó hangulatú ebéd és a karácsonyi programunk a kötetlen beszélgetésekre adott lehetőséget.

– Mit tart a legfontosabbnak az igazgatói munkájában, és mi adja a legnagyobb örömöt a mindennapokban?

– A legfontosabb feladatom, hogy mind a dolgozók, mint a tanulók számára megfelelő körülményeket biztosítsak a nyugodt munkához, segítsem a nevelő-oktató munka hatékony megvalósulását az intézményben. Mint minden pedagógusnak nekem is a legnagyobb örömet természetesen a gyerekek jelentik. Akár egy ölelés, egy kérdés, néhány kedves szó, jól esik tőlük. De velük örülök a kisebb-nagyobb sikereiknek, a pedagógusok által tartott órák, programok élményeinek, mindannak, mely számukra is örömet jelen.

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (24 db kép)
MEGOSZTÁS