A Kunság-Szesz Szeszipari Zrt. egy magyarországi szeszipari vállalat, amelynek központja Kiskőrösön található. A cég 1994-ben családi vállalkozásként indult, és mára az ország egyik legnagyobb szeszipari üzemévé vált. A vállalat fő tevékenysége pálinkák és hideg úton előállított kommersz szeszes italok gyártása és forgalmazása. Termékpalettájuk közel 50 féle italt tartalmaz, az alacsonyabb árfekvésű termékektől az exkluzív minőségi italokig. Az elmúlt 30 év főbb eseményeire, a cég fejlődésére emlékezett vissza Nagy László vezérigazgató, és szó esett az ipar jövőjéről is az interjú során.

– Hogyan indult a Kunság-Szesz Szeszipari Zrt.?
– A rendszerváltás után jártunk négy évvel, de akkor még egy kicsit kaotikus állapotok voltak az országban, viszont azt már látni lehetett, hogy a szeszipar fejlődni fog. Akkoriban a szőlészetben, házi borászatban voltunk benne, és ehhez mindig kapcsolódott a pálinka is. Ezért úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk a pálinka és a szeszes ital vonatkozásában előre lépni. Kiskőrösön volt egy telephelyünk, ami vágóhídként üzemelt régen. Korábban is gondolkodtunk rajta, hogy mit lehetne vele kezdeni, és kitaláltuk, hogy itt legyen az induló szeszüzem.
– Milyen mérföldköveket emelne ki a cég történetéből, amelyek meghatározóak voltak a fejlődés szempontjából?
– Mérföldköveinket, fejlődésünket nagyban meghatározták a folyamatosan szigorodó szabályok, amiknek meg kellett felelnünk. Az állam a jövedéki adó védelmében különböző jogszabályváltozásokat léptetett életbe. Ilyen volt, amikor a gyártóknak bankgaranciát kellett letenniük. Ezeknek a változásoknak nem mindenki tudott megfelelni, így sokan eltűntek a piacról. Továbbá előnyünkre vált az is, hogy volt üzemünk és tudtunk palackozni. 1995-ben indult meg a gyártás és folyamatosan fejlődtünk lépésről lépésre. Az igazi fejlődés ’98-tól kezdődött, amikor bővülni tudtunk. Ez 2006-ban teljesedett be annak az épületnek a befejezésével, amiben most vagyunk. Nagy mérföldkő volt, amikor 2010-ben elkezdtük a pálinkafőzdét építeni, az ország egyik legmodernebb és legnagyobb kapacitású üzemét létrehozva. A telephelyünk 2023-ra érte el a mostani formáját.

– Milyen nagyobb változás hozta meg a cég vezető szerepét Magyarországon?
– Folyamatosan változó jogi és piaci körülmények között kellett talpon maradni. Így volt ez 2011-ben is, amikor jelentősen megváltoztak a jogszabályok, és ezzel a legnagyobb konkurensünk már nem tudott lépést tartani. Mi kihasználtuk a lehetőséget és piacvezetőkké váltunk a kommersz szeszek szegmensében. Jelentős előrelépés volt, hogy átalakítottuk az értékesítési hálózatunkat és országos hírű nagykereskedőkkel vettük fel a kapcsolatot a tovább értékesítéshez. Szisztematikusan fejlődünk, építjük vállalkozásunkat.
– Fejlődésük miben mutatkozik meg leginkább?
– Fejlődésünk a kapacitásbővítésben, a gépek modernizálásában, és a munkaerő hatékonyabbá tételében is megmutatkozik. Új minőségbiztosítási rendszereket vezettünk be és folyamatosan ellenőrizzük a gyártás folyamatát. Egyszerre adunk minőséget és őrizzük a tradíciókat. A technológiának a nyomon követése, fejlesztése mellett sohasem tévesztjük szem elől azt a mondást „amikor a kész terméket nézzük, amikor érezzük illatát, olyan mintha a saját gyermekünk volna”.

– Hogyan változott a Kunság-Szesz Szeszipari Zrt. mérete és kapacitása az évek során?
– A családi vállalkozást hárman kezdtük el a feleségemmel és az öcsémmel. Később csatlakozott hozzánk a jelenlegi tulajdonostársam és családja. A legtöbben 90-en dolgoztak nálunk. Jelenleg 70 fő körül van a munkavállalóink száma, ami a technológiai fejlődésnek tudható be. A cég megalakulása óta folyamatosan nőtt a termelés, ennek köszönhetően váltunk mára piacvezetővé a szakmában.

– Kezdetben milyen termékekkel léptek piacra, és hogyan bővült azóta a portfóliójuk?
– Több mint 400 érvényes vonalkódunk van, ami azt jelenti, hogy ennyi féle terméket forgalmazunk. Ezek hideg úton előállított szeszes italok. Köznyelvben használt kommerszek elnevezéssel szemben a mi esetünkben ezek is minőségi alapanyagokból előállított italok. Azért alacsonyabb árfekvésű termékek, mert egyszerűbb csomagolásban vannak, nincs akkora marketing költség mögöttük.

Kezdtük tehát a köznyelvben kommersz termékek gyártásával. Ahogy fejlődött a cég láttuk, hogy melyik az a termék, ami jobban fogy, és mi felé megy a piac. Úgy gondoltuk, hogy a prémium keserűk kategóriájában érdemes megjelennünk saját termékkel. Ekkor jött létre a prémium Mátyás Keserű Likőr, amely megalkotást követően számos nemzetközi és hazai elismerésben részesült. Ezt követően kezdtük el a Mátyás pálinkák főzését, majd 2022-ben jött a Pilvax Kávé Likőr. Mondhatom, hogy ezek a zászlóshajóink. A jövőben ezeknek a piaci elterjedésére fókuszálunk.

– Melyek azok a termékek, amelyekre a legbüszkébbek?
– Azok, amikre azt mondanánk, hogy szeretnénk, ha egyben a legnépszerűbb termékeink is lennének, de egyenlőre még nem azok. A márkatermékeknél, vagy a magasabb kategóriába helyezett sortimentből kevesebbet adunk el, de ott nagyon erős konkurenciák vannak jelen a piacon. Velük mind szakmailag, mind anyagilag, mind elterjedésben nagyon nehéz felvenni a versenyt, ezért mennyiségben nem ezek a termékek vezetik az eladási listánkat, viszont a cég hírnevét ezek öregbítik.
– Az elmúlt években több rangos díjat is nyertek. Van-e olyan elismerés, amely különösen fontos a cég számára?
– Az évtizedek alatt számos rangos hazai és nemzetközi elismerést szereztünk termékeinkkel, melyek tükrözik elkötelezettségünket a minőség iránt. A legfrissebb kiemelkedő díjaink és elismeréseink közül, amikre igazán büszkék vagyunk:
2024 – Pilvax Kávé Likőr – Érték és Minőség Nagydíj, amelyet az Országházban rendezett ünnepségen vettük át.
2024 – Pilvax Kávé Likőr – Destillata Nemzetközi Párlat és Likőr verseny – Kiemelt ezüst minősítés
2024 – Mátyás Keserű Classic – Destillata Nemzetközi Pálinka és Likőr verseny – Aranyérem
2024 – Pilvax Kávé Likőr – Quintessence Pálinka és Párlatverseny – Champion győztes, Aranyérem
2024 – Mátyás Keserű Classic – Quintessence Pálinka és Párlatverseny – Aranyérem
2024 – Mátyás Keserű Classic – Országos Pálinkakiválóság Program – Aranyérem
2024 – Mátyás málna pálinka – Quintessence Pálinka és Párlatverseny – Ezüstérem
2024 – Mátyás szilva pálinka – Destillata Nemzetközi Pálinka és Párlatverseny – Ezüstérem

– Említésre került a Pilvax Kávé Likőr. Mi ennek az italnak a története, jövője?
– A Kiskőrösi Petőfi200 Emlékbizottság képviseletében Szedmák Tamás keresett meg minket azzal, hogy a Petőfi200 Emlékévre el tudnánk-e készíteni városunk szülöttének kedvenc italát úgy, hogy azt forgalomba lehessen hozni. Ennek a feladatnak nagyon örültünk, és szívesen kezdtük el az ital fejlesztését, gyártását. Így a Pilvax Kávé Likőrt a Kunság-Szesz Szeszipari Zrt. fejlesztette ki az eredeti receptúra és a saját ötletei alapján, az Országos Petőfi Sándor Társaság és Kiskőrös Város Önkormányzatának jóváhagyásával. Egy minőségi és hiánypótló italt tudtunk megalkotni. Azt gondoljuk, hogy ez egy olyan termék, ami történelmileg is megalapozott és öregbítheti a cég és a város hírnevét egyaránt. Sok lehetőséget látok benne. A termék bemutatására, népszerűsítésére szeretnénk még több forrást és energiát fordítani a jövőben, hogy minél szélesebb körbe ismert legyen.

– Hogyan biztosítják, hogy termékeik folyamatosan megfeleljenek a legmagasabb elvárásoknak?
– Mára elértük azt, hogy olyan szakembergárdánk van, ami a legmagasabb igényeket is kielégíti. Őket felszereltük azzal a technikai háttérrel, ami ehhez szükséges. A cég elkötelezett a minőség és a tradíció iránt, amit a 2013-ban megnyitott, modern pálinkafőzde is tükröz. Itt a legkorszerűbb berendezésekkel állítjuk elő a kiváló minőségű, díjnyertes pálinkáinkat, kizárólag magyar -főleg helyi- termelőktől származó gyümölcsök felhasználásával. A többi alapanyagnál is a minőséget tartjuk szem előtt. Ahogy azt a pálinkafőző mestereink mondják: „A lényeg, hogy a pohárba töltve felismerjük a gyümölcsöt. Ne a címke döntsön!”

– Vannak-e olyan különleges technológiák vagy eljárások, amelyeket alkalmaznak az italok előállítása során?
– Mi a minőségi keserű likőr előállításnál a gyógynövények összekeverésétől az áztatásig, a kivonatolásig mindent itt házon belül csinálunk, tehát mindent itt készítünk el hozzá. A kávé likőrhöz való kávé kivonatot is mi állítjuk elő. Ezek azok a dolgok, amik fontosak és ezektől lesznek különlegesek a termékeink.
– A vásárlók hol találkozhatnak a Kunság-Szesz Szeszipari Zrt. által gyártott termékekkel?
– A független nagyker hálózaton keresztül számos boltba, vendéglátó egységbe eljutnak a termékeink és a nagy üzletláncok polcain is megtalálhatók. 2018-ban indult a webshopunk, aminek a forgalma évről-évre növekszik. Három éve a minőségi termékeink közül Németországba, Szlovéniába és Szlovákiába is exportálunk. A tavalyi évben átléptünk egy másik kontinensre is, ugyanis már Afrikába, Nigériába is szállítunk.

– Milyen stratégiai célokat tűztek ki a következő évekre? Tervezik-e a meglévő export növelését?
– A jövőbeni terveink közt szerepel a meglévő hazai kereskedelmi hálózatunk erősítése, hogy tovább terjeszkedjünk és növeljük az exportforgalmunkat. A külföldi piacban látjuk a jövőt, szeretnénk itt is vezető szerephez jutni. Mindemellett új termékek piacra dobását is tervezzük, valamint a meglévő prémium kategóriás sortimentünk forgalmát növeljük. Figyeljük a piacot és próbálunk lépést tartani a fejlődéssel, az aktuális trendekkel, ami nem is olyan egyszerű ebben az iparágban. A jelenlegi gazdasági helyzet behatárolja a fejlődési lehetőségeinket, de hatékonyságnöveléssel próbáljuk egyensúlyozni a gazdasági visszaesést.

– Hogyan látja a magyar szeszipar jövőjét, és ebben milyen szerepet szán a Kunság-Szesz Zrt.-nek?
– Azt gondolom, hogy a szeszes ital piac is átalakulóban van. A köznyelven kommersz italoknak nevezett termékcsalád szerepét évek, akár évtizedek múlva átveszik és helyükbe lépnek az úgynevezett márkatermékek. De a minőségnek itt is megnő a jelentősége. Vannak a nagy világhíres termékek, amit mindenki kapásból fel tud sorolni, amivel találkozik, és emellett rengeteg olyan van, melyeket kevésbé ismerünk, de azok szerepe növekedni fog. A régi megszokott ízek azok biztos, hogy maradnak, de a trendek fogják meghatározni a jövőt. Ilyenek a prémium termékek erősödése, az érdekes új ízek megjelenése, vagy az alacsony alkoholtartalmú italok térnyerése. Azt gondolom, hogy a szeszipar termékeire később is lesz igény attól függetlenül, hogy egyre inkább kibontakozóban van az úgynevezett alkoholmentes trend.
Képek: Kunság-Szesz Szeszipari Zrt. archív
Fotógaléria:
