A Kiskőrösi Bem József Általános Iskolában jelenleg 105 diákot érint a Gondos Gazdi program, melyről már annyit hallottunk.
A mostani programon a gyerekek vegyes csapatokban, azaz mind az 5 osztályból kerültek összeválogatásra. A diákoknak 7 fő megállón kellett összemérniük az idei félév tudását. Igyekeztünk úgy össze állítani a feladatokat, hogy kapcsolódjanak mind a félév során elhangzottakkal, mind pedig a későbbi tananyagokhoz is nyújtson kapaszkodót.
Azt gondolom hogy fényévekkel előrébb tartanak az 1-2. osztályosaink, mint más intézményekben. Ha azt mondom, hogy 98%-ban minden adott kérdésre tudták a helyes választ, akkor nem túlzok. A Gondos Gazdi program felülmúlta az elvárásainkat, hiszen a programoknak hála játszva sajátítjuk el azt a tudást, amit a többiek később könyvből magolnak. Nem esik nehezükre röntgen képen törést felismerni, vagy emlékezni mit eszik az agáma, és hol szereti a simit mindenki Gyuri bácsija a varánusz, de ha megkérdezem, hogy Babó cica miért volt hajlamos a süketségre, azt is megtudják mondani a kicsik.
Egyáltalán nem gondoljuk, hogy le lennének terhelve a gyerekek ennyi új tudással, hiszen annyi izgalmas téma volt az elmúlt időszakban, hogy mindig azt kérdezik, mikor lesz már a következő előadás. Egyszerre hatunk az érzékszervekre és a tudatra, az érzelmi intelligenciára és az érzékenyítésre is, felhasználva több szakember tudását egyszerre.
A félévi záróvizsga és állati uzsonna party délutánján a pedagógusok elfoglalták az állomásaikat, és a saját maguk által kidolgozott játékos feladatokat tudáspróbába ötvözték. Kivétel nélkül szabadidejükben rengeteget készülnek az egész tanév során minden Gondos Gazdi programra, és amit megterveznek meg is valósítják osztályaik számára. Fontos megemlítenem, hogy rendkívül jó csapatépítő volt az, hogy összekeverték az osztályokat, mert a másodikosok olvastak az elsősöknek, és mindenki új barátokkal gazdagodott a program során. Lehet, hogy akihez egyébként nem mennének oda maguktól, most egy csapattá kovácsolódtak ezen a szuper délutánon.
Állomások és feladatok:
- Méhecske állomás: Érdekességek és a méhek anatómiája, ahol kis segédlettel tökéletesen elmondták a testrészeket a diákok.
- ,,A nagy hely kereső” – Szárazföldi vagy vízi? Vad, haszon, vagy társállatok rendszerezése.
- Találós kérdések és párosító játékok.
- A Kőrös-táp Kft Purina állateledel üzlet megállója, ahol ki kellett szolgálni a vásárlót annak megfelelően, hogy milyen állata van (hipoallergén táp, steril táp, gabonamentes, gyógyszeres). Féreghajtót, kullancs és bolhairtót is javasoltak a gyerekek.
- A Bem Klinika megállónk az állatorvosnál tett látogatásunkra fókuszált, de itt már egy kis nehezítés is volt. Megtanulhattuk felismerni a különböző fajta állatok röntgen képeit, és a töréseket felismerni, majd ellátni.
- Logopédiai artikulációs feladatok (csücsöríts ha fát látsz, szélesen mosolyogj ha madarat). Hasonló érdekes játékokkal készülünk a madarak és fák világnapjára.
- Érzelmi intelligencia szimuláció megálló is volt, ahol előre kinyomtatott fotók alapján kellett kategorizálni, hogy jó-e az adott szituáció az állatnak, vagy sem.
A záróvizsga végén a gyerekek a szülők által készített szendvicseket fogyaszthatták el, melyet azért találtak ki a pedagógusok, hogy megvizsgáljuk, vajon a válogatós gyerekek szívesebben kóstolnak aranyos kinézetű ételt, mint egy sima szendvicset? A válasz IGEN! A válogatós gyerekeket is sikerült rábírni a kóstolásra, ami külön sikerélmény volt mindenki számára.
Köszönöm a munkájukat, és külön szeretném megköszönni az anyukáknak ezt a rengeteg mesés finomságot, amit készítettek mind az öt osztály számára. Tóth Dánielnek köszönöm a segítséget és a videót, Kaposi Nórának a csodás fotókat és a segítséget az SZMK részéről.
Írta: Tóth Laura Tünde
Fotók: Kaposi Nóra
Fotógaléria:
