Az utóbbi időben egyre több helyen jelentek meg olyan hírek amelyekből arra lehetett következtetni, hogy hamarosan véget ér az az időszak, amikor is vezetői engedély nélkül lehet elektromos és robbanómotoros kerékpárokkal közlekedni.
Ezt erősítette meg a hét eleji közmeghallgatással egybekötött nemzetiségi beszámolók alkalmával Kothencz Zoltán r.alezredes, a Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke is, aki a jelenlévő kiskőrösi lakosok figyelmét igyekezett felhívni arra, hogy azok a járművek, melyek bármilyen motorral rendelkeznek segédmotoros kerékpárnak minősülnek. Ez esetben pedig vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkezniük az illető személyeknek, valamint bukósisakot is kell használniuk.
Mi minősül kerékpárnak?
Első körben érdemes tisztázni mi is minősül hivatalosan kerékpárnak.
“r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.”
Az előírásoknak jelenleg az a kerékpárfajta felel meg, amelynél csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor teker a vezető. Nem rendelkezhet gázkarral, mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor vagy a pedálozási nyomatékot.
Mi az ami nem felel meg?
Az utakon egyre több olyan járművet látunk, amelyről a fentieket szemrevételezés alapján nehéz megállapítani, a rendőrség illetékese viszont megerősítette, hogy többük elektromos és robbanómotoros járműként került forgalomba, pedig nem felelnek meg a hatályos közúti közlekedési szabályoknak.
Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője megerősítette, hogy azok a járművek, amiket általánosságban használunk kerékpárként, de bármilyen motorral rendelkeznek, azok már segédmotoros kerékpárok, tehát nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mintha kerékpárral közlekednénk.
A köztudatban az terjedt el, hogy 300 wattost meg nem haladó erősségű motorral felszerelt kerékpár az egy úgynevezett rásegítő motoros kerékpár, és a kerékpárra vonatkozó szabályokat kell betartani. Ez nem így van! Azok a járművek, amelyek önerejükből képesek haladni, úgy, hogy nem tekerjük, azok nem felelnek meg a kerékpár kritériumának, hanem valamennyi esetben segédmotoros kerékpárról beszélünk. Ez esetben használni kell bukósisakot, kell vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással rendelkeznünk – mondta a szakértő.
Tangl László igazságügyi műszaki szakértő, aki a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ Szombathelyi Intézetének vezetője, elmondta: Kerékpárnak minősül az olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. E tekintetben a jogszabály nem tesz különbséget a hajtó motor működési elvére, tehát lehet benzinmotoros és elektromos üzemű is. Amennyiben a legfeljebb 300 W teljesítményű beépített motor a jármű önálló hajtására nem alkalmas, úgy a jármű kerékpárnak minősül. Ha a beépített motor pedálhajtás nélkül képes azt hajtani, úgy a jármű segédmotoros kerékpár, kell a bukósisak és a jogosítvány.
Milyen büntetéssel számoljon, aki nem tartja be a szabályt?
Jó néhányan meglepve tapasztalták, hogy bár azt hitték, elektromos kerékpáron ülnek, az ellenőrző rendőr számonkérte rajtuk a bukósisak használatát. Kevesen vannak tisztában ugyanis azzal, hogy az elektromos járművük a kerékpárok vagy már a segédmotorok kategóriájába tartozik-e. Ez esetben szabálysértési feljelentést tesznek ellenük, első körben írásbeli figyelmeztetés érkezik, amelyben egyúttal tájékoztatják a járműre vonatkozó szabályokról.
„Ha továbbra is így vesz részt a forgalomban, akkor már súlyosabb szankciót helyeznek kilátásba, pénzbírságra számíthat a szabályszegő!”
Forrás: https://kozlekedjtudatosan.blog.hu
Kiemelt kép: illusztráció
Kutyifa Icu