Aki az elmúlt téli hónapokban Soltvadkerten járt, az láthatta, hogy a még nem annyira hideg időben sok helyen serényen dolgoztak a munkagépek. A városközpontban megújult a parkoló, és mintha sokak imája (mégis) meghallgatásra talált volna, elkészülni látszik a Bócsa és a Büdöstó felé vezető belterületi kerékpárút.
Mi történt itt? — erről kérdeztem Temerini Ferenc polgármestert. Róla tudni kell, hogy nem csak a sikeres végkifejletet „örökölte meg”, de 2019-ig alpolgármesterként részese volt a beruházás elakadásának és gyötrelmeinek. Kezdjük talán az OTP parkolóval!
A pénz erre több forrásból lett meg — kezdi a polgármester. Soltvadkert mindig takarékosan gazdálkodott: sosem kellett hitelt felvennünk, adósságunk nem volt. Viszont országosan ez nem volt mindenhol jellemző, és az állam nem tehetett mást: konszolidálni kellett ezeket a bajban lévő önkormányzatokat. Tehát néhány évvel ezelőtt kaptak egy kis anyagi segítséget. Viszont az el nem adósodott önkormányzatok, akiket nem kellett konszolidálni (mint Soltvadkert is), azok két részletben ellentételezést, kvázi jutalompénzt kaptak az államtól. Ez kétszer 180 millió Ft-ot tett ki. Ennek mintegy felét belterületi utak felújítására fordítottuk.
És most jött el ennek az ideje?
A Mátyás király utca felújítása megtörtént ugyan, de az Átrium és az OTP környékén még vártunk vele, lévén csatornázási munkálatok folytak. Aztán a kivitelezővel kellett időpontot egyeztetni. De ez sem volt baj, merthogy közben bővült a kör.
A kör?
Igen. A környező épületek tulajdonosai, mint Dobszai Zoltán, Kerényi István és az OTP maguk is hozzájárultak az útburkolat és a parkoló költségeihez. Így bővülhetett a felújítandó terület. A munkálatokra most került sor, a csatornafedelek, a feljárók és a lefolyók gondosan, szépen eldolgozva kerültek aszfaltozásra a Soltút jóvoltából.
A következő állomás a Petőfi utca és Bócsai út csatlakozása. Régóta küzdünk itt, autósok. Veszélyes is volt, döcögős is, és nem is mindenki tartja be a balra fordulás tilalmát…
A kerékpárút beruházás több részből állt: részben megvolt már a központi körforgalomtól a Petőfi utcáig (szélesíteni kellett a csarnok mellett), a Petőfi utca, a Bócsai út és a Bajcsy-Zsilinszky utca. Ezek mindegyike más és más nehézséget, kihívást jelentett.
Az is hátráltatta a munkákat, hogy a kerékpárút beruházás elakadt: a kivitelező ellen felszámolást kezdeményeztek. Tovább lépve egy kiskunmajsai céget, a Bácsbau Kft-t sikerült megtalálnunk, akik befejezték a munkákat.
Történtek-e változások a tervezethez képest?
Az eredeti projektben nem volt zebra, csupán egy kerékpárút átvezetés. Az önkormányzat ezt — lévén érzékeny pont a közlekedés szempontjából, hiszen nagyon forgalmas és beláthatatlan kanyar — egy lámpás gyalogátkelőhely létesítésével egészítette ki a megvalósítás folyamán. A balesetek esélyét mindenképpen csökkenteni kell: sárga sávok felfestése, nyomógombos közlekedési lámpa…
Forgalomlassítás?
A Közútkezelő dönti el, hogy egy kétszámjegyű út estében mit engedélyez. Nyilván megvannak rá a szabályok… Mi mindenesetre kérelmet adtunk be ez ügyben is.
Ha körbenézünk ebben a kereszteződésben, látjuk, hogy új felfestések is kerültek az útra.
A Petőfi utcai kerékpárút szakasz esetében el van választva a gyalogosok és a kerékpárosok sávja. Viszont a Bócsai és a Bajcsy-Zsilinszky úti szakaszokon a tervek szerint nincs felfestés. Azonban ahogy megvalósult a műszaki átadás-átvétel, mégis elkülönítjük valami módon a kétfajta közlekedést az ottani kerékpárút-gyalogjárda felületen.
A napokban látni lehetett az árokmélyítő gépet is: nem zavarta a téli köd… Forgalomlassítónak ez is megtette!
A Bócsai úton — talán emlékeznek rá az arra járók — a most megvalósult kerékpárút alatt csapadékvíz elvezető árok volt. Ennek helyén most zárt csapadékcsatorna van víznyelővel és tisztító aknákkal. Az elvezetés Bócsa felé folytatódik, amit a napokban ki kellett mélyíteni úgy, hogy le is folyjék a Büdöstó felé.
Ennyit a parkolóról, a vízről és a kerékpárutakról!
Lejegyezte: Káposzta Lajos
Fotógaléria: