A koronavírus-járvány milyen nehézségeket görget a kiskőrösi vállalkozások elé? Befolyásolja-e a megrendeléseket és az alapanyagok behozatalát? Ennek hatásaként tervezik-e a munkaidő-csökkentéseket vagy éppen leépítéseket? Ezekre kerestük a válaszokat.
Jelenleg hogyan állnak a megrendelőik viszonylatában? Tapasztalnak-e csökkenést ebben a tekintetben, esetleg visszavonásokra került-e sor?
Nagy László – Kunság-Szesz Zrt: Cégünk esetében már márciusban tapasztalható volt megrendelés-csökkenés, különösen mikor a vendéglátóipar leállt, de emellett meg kell említenem, hogy szinte rögtön kompenzálta ezt a kialakult lakossági felvásárlási roham. Számszerűsítve: április hónap során tapasztaltunk közel 20 százalékos visszaesést ezen a területen. Ezt a visszaesést viszont nem tartom tragikusnak, ilyen már előfordult cégünk életében. Például a megrendeléseket befolyásolhatja az is, hogy hány nap van egy hónapban, vagy akár 2 hét meleg nyári nap. Összességében nem érintett minket gazdaságilag negatívan a koronavírus.
Belán Attila – V.I. Plast Kft.: Sajnos erős visszaesésről tudok beszámolni, 50-60 százalékos csökkenés jelentkezett a megrendelés állományunk esetében, és leginkább a külföldi partnerek megrendelései csökkentek. Cégünk termékeinek jelentős része Romániába kerül, mely az értékesítésünk 70-80 százalékát teszi ki. A visszaesés egyrészt a tavaszi idény gyengébb forgalmának, másrészt a koronavírussal kapcsolatos intézkedéseknek köszönhető. Ezeken kívül az emberek kényszerű helyhez kötöttsége, és a vírus okozta romániai szabályozások is erősen befolyásolják a termékeink forgalmát.
Somogyi Szabolcs – Varrivál Kft. : Vállalkozásunk esetében, ha röviden szeretnék tájékoztatást adni, akkor elmondhatom, hogy csak május hónap végéig látok előre. Ezzel szemben az előző években úgy történt, hogy a teljes évet láttam, így pontosan tudtam hogyan fogunk működni. Mi legfőbbképpen Németországba exportáljunk a termékeinket, most gyakorlatilag minimálisak a megrendelések. Tehát elég nagy, 20-30 százalékos visszaesés már tapasztalható.
Tóth László Agro Line Kft.: Tevékenységünk alapvetően a német piacra irányul, e terület körülbelül 75 százalékát teszi ki a megrendelés-állományunknak. A maradék 25 százalékban svájci, svédországi és csehországi rendeléseket teljesítünk. Ezeken a piacokon jelenleg visszaesés tapasztalható, mely cégünket is érinti. Azt, hogy ez a visszaesés mennyire lesz tartós, ma megmondani nem lehet. Jelen pillanatban 15-20 százalékos visszaesésről tudok beszámolni.
Vassné Pivarcsi Mária – Vass Bor Kft.: Borforgalmunk felét éttermeknek és egyéb vendéglátó egységeknek értékesítjük, ezért nagy mértékben érintett minket is ez a jelenlegi helyzet. Borértékesítésünk esetében a gasztronómia ideiglenes megszüntetése hozzávetőleg 50% visszaesést eredményezett számunkra. Időközben nyitottunk egy új boltot, amelyben a fő hangsúlyt arra helyeztük, hogy könnyen és jó áron elérhetővé váljanak boraink mindenki számára, aki szereti őket. Teljes palackos választékunk mellett egy minőségi borkimérőt alakítottunk ki, ahol lédig borvásárlásra van lehetőség. Emellett széles italválasztékkal, egy nagy méretű hűtőkamrával és házhozszállítási lehetőséggel próbáljuk átvészelni a kialakult helyzetet. Mindkét italboltunkról elmondható, hogy visszaesést nem tapasztaltunk, ez a két üzlet működött a vírus ideje alatt is.
Térjünk át a feldolgozandó alapanyagokra. Tapasztalnak-e esetleges nehézségeket a külföldről történő behozatal során?
Nagy László: Minden feldolgozandó alapanyagainkról elmondható, hogy külföldről importáljuk. Lassúságot tapasztaltunk a behozatalok során, de működésünket nem befolyásolta negatívan. Mivel előrelátóak voltunk, így mindenből időben sikerült bevásárolnunk és készleteznünk. Cégünk esetében olyan szituáció nem merült fel, hogy alapanyaghiány miatt ne tudtunk volna dolgozni. A forint-euró árfolyam végett áremelkedéssel kellett szembenéznünk.
Belán Attila: Pillanatnyi beszállítási nehézségeink is adódtak, de ezek a problémák gyakorlatilag 1-2 napon belül megoldódtak. Mi nagyrészt külföldről vásárolt alapanyagokat használunk, viszont az árak hektikus mozgása a kiszámíthatatlanság felé mozdítja el a gazdasági életünket. Nem tudunk pontosan kalkulálni, hogy mikor és mennyi alapanyagot vásároljunk, mert az árérzékenység nagyban befolyásolja a gazdaságos működést. Nagyon reméljük hogy rövidesen visszaáll a normális kerékvágásba a termelés volumene, mert nagy nehézségek, bizonytalanságok adódtak a raktározás során is, gondolok itt arra többek között, hogy mekkora készletet szükséges felhalmoznunk.
Somogyi Szabolcs: A feldolgozandó alapanyagok tekintetében – amelyek szintén külföldről érkeznek – nem látok problémákat, 1-2 napos csúszás előfordul, de zökkenőmentesnek ítélem meg ezt a területet. Olyan alapanyag, ami 1 helyről érkezett eddig, most ugyanazt 2-3 cégtől kell megvásárolnunk. De ez nem alapvető probléma.
Tóth László: Alapanyagok nagy részét magyar kereskedőktől és gyártóktól szerezzük be, de fontos megjegyezni, hogy a magyar kereskedők is többségében külföldön gyártott acéltermékekkel kereskednek. Van olyan nagy kopássállóságú acéllemez, melyet a svédországi gyártótól közvetlenül szerezzük be. Az éves acél alapanyag felhasználásunk kb. 7000 tonna, a sokrétű gyártási portfóliónk indokolja azt, hogy a pillanatnyi raktárkészlet is ezer tonnát meghaladó nagyságrendű legyen. A viszonylag magas alapanyag készletszint jelen pillanatban kedvező, mert az ellátási láncban keletkezett hosszabb szállítási készségeket áthidalja, és egyébként a cégre jellemző rövid határidejű megrendeléseknél sem jelent akadályt az anyagok biztosítása.
Vassné Pivarcsi Mária: Az alapanyagok esetében nem tapasztalunk nehézségeket. Akár az üveg vagy a csavarzár megrendelése esetén is minden gördülékenyen megy. Mi helyi beszállítótól vásároljuk meg az alapanyagokat, egyáltalán nincs negatív tapasztalatom ezen a területen.
A munkavállalókat érintette-e az önök cégénél ez a vírushelyzet? Volt-e, illetve várhatóan lesz-e leépítés vagy munkaidő csökkentés?
Nagy László: Szükséges volt komoly intézkedéseket bevezetnünk: március során leegyszerűsödött a portfóliónk, mikor a vendéglátóhelyek zárva tartottak. Ezért 17 főt el kellett, hogy bocsássunk cégünktől. Emellett a munkaidő-csökkentésre adminisztratív oldalon pályázatot adtunk be.
Belán Attila: Sajnálatos módon, vállalkozásunk munkavállalói esetében munkaidő-csökkentést kellett bevezetnünk. Az időszakos csökkentés 4 órás munkaidőt jelent a gyakorlatban, ebben a formában tudjuk csak megoldani a folyamatos foglalkoztatást a bizonytalan és elégtelen megrendelések miatt. Jelen pillanatban is dolgozunk, ezzel próbáljuk meg átvészelni ezt a mindenki számára nehéz időszakot.A munkavállalóinkat mindenképpen szeretnénk megtartani, ezért nem küldtünk senkit rendkívüli szabadságra, és bízunk benne hogy a továbbiakban sem lesz erre szükség. A raktárkészleteinket a késztermék oldalon folyamatosan növeljük, így a ” fél gőzzel” való termelés mellett is tudunk létezni, dolgozni.
Somogyi Szabolcs: Nálunk vannak bérmunkások is foglalkoztatva, ők jellemzően nem kiskőrösiek és valószínűsíthetően attól a 6-8 munkavállalótól kénytelenek leszünk megválni. A helyi dolgozókra tehát számítok a továbbiakban is, közülük nem tervezek senkit elküldeni.
Tóth László: A korábbi évekre tekintve jellemző volt ránk, hogy cégünk maximálisan kihasználta a rendelkezésre álló túlóra kereteket a rendelésállomány teljesítésének érdekében. A mostani kialakult helyzetben elegendő intézkedés volt a túlórák megszüntetése, a 8 órás foglalkoztatás létszámleépítés nélkül is biztosítható.
Vassné Pivarcsi Mária: Leépítés és munkaidő csökkentés nem volt a vállalkozásunk esetében. A kieséseket megoldottuk más jellegű munkákkal, karbantartásokkal és fejlesztésekkel, amikre év közben nem jutott idő, valamint az új üzlet megnyitásával foglalkoztunk.
Kiss Tamás