Kiskőrösön, e hónap 25-én tartották az októberi képviselő-testületi ülést 14 órai kezdettel, ahol közel 20 napirendi pontról tárgyaltak a képviselők, majd 17 órai kezdettel közmeghallgatást is volt a Városházán, ahol több fontos döntésről és a város gazdasági helyzetéről is beszámolt Domonyi László polgármester.
A képviselő-testületi ülés kezdetén Font Sándor országgyűlési képviselő tájékoztatott országos tevékenységéről, valamint a térséget érintő legnagyobb beruházásokról:
„Az idei évben megelőzzük a tavalyi év beruházási csúcsát, ami már akkor is olyan csúcs volt, ami még sosem történt Magyarországon. Olyan mennyiségű befektetés érkezett. Van, aki értékeli, hogy 10% alatti nyereségadót kell fizetni. Az autógyártás kapcsán, az akkumulátorgyártást érintve több vita is van, melyet a gazdasági fejlesztés foka fog eldönteni. A számokkal dolgozók azt mondják, hogy ez szükséges, ha komolyan gondoljuk, hogy azt a környezetvédelmi igényt, amit az EU elénk tár. Annak két megoldása van, a Paksi Atomerőmű kettes blokkrendszerének megépítése és a nap, illetve a szélerőművek alkalmazása. Ezzel a legalacsonyabb szintű környezeti termelést fogjuk adni a világon, mert így kivezetésre kerülnek a fosszilis alapú erőművek, mely hazánkban egyébként is minimális. Energiafüggetlenségre törekszünk Paks II. majdani beindításával. Meglepő módon a magyar lakosok és vállalkozók az EU átlag felett igénylik a napenergiára való áttérést. És ezt nem is bírja mindenkor a hálózatunk, így volt egy 1 éves leállás. Most lesz majd újra megnyitva, mert a vezetékrendszerek nem bírták ezt a hirtelen jött igényt. Azonban szép lassan visszavásároltuk a teljes energiarendszerünket. Az MVM újra magyar tulajdonba került” – mondta el a testületi ülésen Font Sándor.
Hangsúlyozta, hogy az idei évben az infláció letörésére és a gazdaság talpon maradására fektette a kormány a hangsúlyt.
„Az, hogy tavaly egy soha nem látott aszály sújtotta a magyar mezőgazdaságot, majd az ukrán gabonaimporttal tönkretették a gabonakereskedelmet, elég nagy baj. Ma már csak vámhatósági felügyelet által engedélyezett vonatok léphetnek be Ukrajnából hazánkba, melyek Adriai tengeri kikötőkbe mennek. Ezt a helyzetet is megoldottuk, szóval segítünk az ukránoknak továbbra is, amellett, hogy a háborúba nem lépünk be” – jelentette ki.
Büszkén mesélte, hogy Kecskemét után Kiskőrös a második legdinamikusabban fejlődő település. Majd köszönetet mondott a városvezetésnek és azoknak a vállalkozóknak, akik átvészelték ezeket a vészterhes időszakot. Véleménye szerint Kiskőrös gazdasági és turisztikai életét meghatározta a két évre meghirdetett Petőfi 200 emlékév is. A képviselő abban bízik, hogy az idegenforgalmi fellendülés kitart még ezután is a városban.
„Úgy gondolom, amit lehetett, azt mindent megtettünk. Nagyobb terveink is voltak, azonban a költségvetés erre nem adott lehetőséget. Az, hogy a március 15-i nemzeti ünnepséget Kiskőrösön tartották, ahol beszédet mondott Orbán Viktor miniszterelnök, az szerintem még a történelemkönyvekbe is bele lesz írva.”
Majd megemlítette, hogy van egy elvarratlan szál, a Kiskőrösi Rónaszéki Fürdő fejlesztési kérdése. Ismertette, hogy egy függőben maradt tervező kiválasztásra került, azonban a forrást felfüggesztették. Majd megjegyezte, hogy minden ilyen típusú, meg nem kezdett beruházás forrása elvonásra került. Hozzátette, hogy az ország gazdasági teljesítőképességének függvényében nyitják újra az egyes forrásokat.
Ezt követően beszélt a legnagyobb beruházásokról is, amely alkalmával kiemelte, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésnek Kiskőrös egy nagy nyertese. Hangsúlyozta, hogy szeretné a pletykáknak elejét venni, ezért megerősített mindenkit abban, hogy: „Jó úton haladunk” – jelentette ki. Elmondta, hogy az új váróterem helyszínét is újraterveztetik, hiszen a legjobbat szeretnék.
Majd a soltvadkerti transzformátor alállomásról is beszélt, mely Bócsa, Soltvadkert, és Tázlár közvetlen áramellátását szolgálja, mely össze lesz kapcsolva Kiskunhalas és Kiskőrös irányába is. Ez hosszútávon biztosítja a térség energiaellátását, hangsúlyozta.
Filus Tibor képviselő kérdéseire válaszolva elmondta, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal pályarendszerének – a szerződés alapján – 2024 év végére működőképesnek kell lennie. Nem a közforgalom, hanem a próbajáratok számára. Minimum 6, de inkább 9 hónap a beüzemelés. Óránként 6-8 szerelvénypárban gondolkodnak a szállítmányozók, tehát 10 percenként érkezik majd egy vonat. A tervek szerint 2025 nyarán vagy őszén adják át a köz-,illetve teherforgalomnak. „Az építkezés mindenben az ütemezés szerint halad” – jelentette ki.
A Kiskőrös-Kalocsa kerékpárút kapcsán arról beszélt, hogy mindez még csak tervezési szakaszban van. Azonban Balaton után a második leghosszabb körbe biciklizhető távja lesz ez (a Solti Kis-Duna hídtól a szekszárdi Duna hídig) az országnak, mintegy 180 km-en. Mivel Kalocsán megépül a híd 2024 március-július között, így az is bekapcsolódik majd a hálózatba.
A közúthálózat fejlesztése kapcsán kiemelte, hogy a legnagyobb összegű fejlesztés itt zajlott az elmúlt években, ugyanakkor itt történt meg a legnagyobb forrás elvonás is, ennek következtében. A benyújtott igények 10-20%-a az, ami teljesülni szokott. Ez az a terület, ahol mindig több a vesztes önkormányzat, mint a nyertes. Ez pedig csak akkor fog megváltozni, ha a háborús helyzet nyugszik, a magyar gazdaság a jövő évben a 6%-os infláció környékére leérkezik, és a bérek reálértéke emelkedik. Ennek következtében újra megindulhat a fogyasztás. Emögött egy nagy áfa visszaesés is van, ami nem teszi lehetővé azt a lakossági igényt, ami megjelenik egy útépítés kapcsán.
Majd hozzátette, hogy ez vonatkozik a civil szervezeteknél kiírt pályázatokra is, ott is jelentős a forrásmegvonás.
Pethő Attila képviselő kérdésére a soltvadkerti elkerülő út kapcsán elmondta, hogy a beruházás várhatóan jövő év végén kerül átadásra.
Horváth János képviselő kérdésére pedig azt válaszolta, hogy korábban soha nem látott mértékben történt meg a négy számjegyű alsóbbrendű utak felújítása, különféle forrásoknak és programoknak köszönhetően, melyekre elképzelhető, hogy jut még forrás, azonban nagyon kell figyelni.