Az iskola nem csak a tanulás helye, hanem az élményeké is. Ezt vallja Kapás Zoltánné Marika, az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskola igazgatónője, akivel a 2023/2024-es tanév első feléről beszélgettünk. Az igazgatónő mesélt arról, hogy milyen különleges programokkal, versenyekkel, kirándulásokkal, fejlesztésekkel gazdagították a tanulók és a pedagógusok életét az elmúlt hónapokban. Azt is megtudhatjuk, hogy mire a legbüszkébb az iskolájában, és milyen terveik vannak a jövőre nézve.
Ha egy szóval kellene jellemeznie 2023-at az iskola szempontjából, mi lenne az?
Ha a 2023-as tanév eddig eltelt időszakára gondolok, akkor az élmények szó jut eszembe. A nevelő-oktató munkánk során kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy minél érdekesebbé, különlegesebbé tegyük tanulóink számára az iskolában töltött időt. Elsős tanulóinkat már augusztus végén a gólyanapon sok-sok játékkal fogadták a tanító nénik.
Az idei tanévnyitó ünnepségünk is eltért a megszokottól, hiszen az országos iskolarendőr tanévnyitó ünnepségre nálunk került sor. Ennek keretében elsőseinknek ajándékkal kedveskedtek a megyei rendőrkapitányság képviselői. Szintén az első osztályos tanulóinkat érinti az a program, amelynek részeként havonta foglalkoznak az iskolarendőr bevonásával a biztonságos közlekedés alapjainak elsajátításával.
Természetesen fontosnak tartjuk, hogy az többi korosztály is tovább gyarapítsa ismereteit a közlekedés területén. Így került sor egy pénteki délután a napközis tanulók számára szervezett közlekedési délutánra, ahol a közlekedési ismereteiket gyakorlatban, játékos formában mutathatták meg a tanulók.
Szintén az iskolarendőr szervezésében került sor az iskolába járó tanulók kerékpárjának szerelő általi átvizsgálására, ahol a megfelelő felszereltség mellett a kerékpár biztonságos működését is megnézték.
A decemberi hónap különleges eseménye volt, hogy hozzánk nem szánon, hanem rendőrautóval érkezett a Mikulás.
Mivel a tanulók életét átszövi az internet használata, ezért fontosnak tartottuk az internetes zaklatással kapcsolatos rendőrségi előadás megszervezését is a felsős tanulóknak.
A színházi élmény megtapasztalására volt lehetőség a Lázár Ervin Program keretében tartott előadásokon, melyre 2023-ban nem távoli városokban került sor, hanem Kiskőrösön. A Ciróka Bábszínház előadásait is szívesen látogatják tanulóink, sőt az élmény helybe is jön, hiszen a Dóbiás-programnál zeneművészek érkeznek hozzánk már hosszú évek óta.
Milyen programok, események valósultak meg a tanév első felében intézményi szinten?
Elkezdődtek a különböző tantárgyi házi versenyek, valamint a sportversenyek, diákolimpiai fordulók. Ünnepi műsorral készültünk a nemzeti ünnepeinkre, a karácsonyra, és a hagyományos adventi gyertyagyújtás sem maradhatott el az alsós évfolyamok szereplésével.
A környezetvédő csoport ruhagyűjtést, karácsonyi ajándékkészítést és a világnapokhoz kapcsolódó programokat rendezett.
Az elmúlt években a járványhelyzet miatt az iskolai bál elmaradt. Az idei ősz egyik kiemelkedő eseménye volt a pedagógusok és szülők együttműködésével megvalósult jótékonysági bál, melynek bevételét az iskolai alapítványon keresztül a tanulók oktatási körülményeinek javítására fordítottunk.
A szülőknek szóló előadáson Novák Ferenc viselkedéskutatótól hallhattak tanácsokat az érdeklődők.
Az egész intézményt érintette az olvasás napjára szervezett „Dodj el mindent, és olvass!” kihívás, valamint a mese világnapjára rendezett programjaink. A diákönkormányzat mozidélután és kisállat bemutatót is tartott a gyerekeknek.
Milyen fontosabb események, tematikus hetek voltak az első félévben osztály/csoport szinten, amit kiemelne?
A negyedikesek a szép őszi időszakot választották az erdei iskola időpontjának, melynek keretében egy hetet töltöttek Magyarkúton. Itt a Börzsöny adta természeti környezet megismerésével, túrázással játékos vetélkedőkkel töltötték az öt napot.
Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy segítsük tanulóinkat a pályaválasztással kapcsolatos döntés meghozatalában. Ezért a 7. és 8. évfolyam számára továbbtanulással kapcsolatos előadásokat, tanácsadásokat és tájékoztató szülői értekezletet tartottunk.
A 8. évfolyam Zánkára utazott 3 napra az Erzsébet- karácsony pályázat keretében. Az általános iskola utolsó évében még igyekeznek minél több időt együtt tölteni élményekkel, programokkal.
Az idegen nyelvi munkaközösség most is különleges délutánra várta tanulóit. Márton-napi Forgatag keretében a jeles naphoz kapcsolódó szokásokkal, hagyományokkal ismerkedtek a gyerekek játékos feladatok formájában.
Hány diákkal kezdték a 2023/2024-es tanévet?
A tanulói létszám az előző évekhez hasonlóan alakult, 415 tanulóval kezdtük a tanévet, melyből 232 gyermek alsó tagozaton tanul, 183 diák pedig a felső tagozaton. A felsőbb évfolyamokon nincs mindenütt három osztály, az alsó tagozaton azonban minden évfolyamon már három osztályt tudtunk indítani, amely a lassan növekvő gyermeklétszámnak és a más településekről hozzánk járó tanulóknak köszönhető.
Intézményükbe érkeztek-e új tanárok a tanév első felében?
Az idei tanévben egy alsós tanító néni kezdett nálunk dolgozni. A kolléganő napköziben tevékenykedik, és az alsós ének tantárgy tanításában segíti az osztálytanítókat. Tovább erősítik tantestületünket a nyugdíjas főállású és óraadó pedagógusaink, így minden tantárgynál biztosítani tudtuk a szakos ellátottságot. Az ősz folyamán egy pedagógiai asszisztens felvételére is volt lehetőségünk, melynek köszönhetően valamennyi első osztályban pedagógiai asszisztensek segítik a kisgyermekek beilleszkedését, iskolai életének kialakítását, sikeres tanulmányaik elkezdését. Mivel egyre több egészségügyi problémával, betegséggel küzdő gyermek jár az intézményünkbe, nagyon nagy segítséget jelent ezeknek a tanulóknak az ellátásában a pedagógiai asszisztensek munkája.
Diákjaik milyen kiemelkedő sikereket értek el ez idáig, amiért büszkék rájuk? Esetleg milyen versenyekre készülnek?
Kiemelt feladat intézményünkben a tehetséggondozás, ezért törekszünk arra, hogy minél több versenyre felkészítsük diákjainkat. Ebben a félévben a legtöbb területen még csak a háziversenyek megrendezésére került sor, néhány tantárgynál azonban már megkezdődött a megmérettetés magasabb szinten is. A Bócsán megrendezett járási angol versenyen négy dobogós helyezést értek el tanulóin.
Fülöpszálláson tartották a Járási Környezetismeret versenyt, ahol az “Izsáki gólyák” csapata a 2. helyen végzett.
Sportolóink számára is megkezdődtek a versenyek. A kézilabda és labdarúgás diákolimpiai körzeti fordulói folyamatosan zajlanak, bízunk benne, hogy csapataink közül minél többen tovább jutnak. A sajátos nevelési igényű tanulóknak rendezett Luca-Kupa teremlabdarúgó tornán 6 csapatból az izsáki csapat lett az első helyezett.
Az épületet, felszereltséget érintette-e fejlesztés, újítás ebben a tanévben?
Régóta tervezett beruházás valósult meg iskolánkban. A második emelet 8 nagy termében klímákat tudtuk felszerelni, így a meleg őszi és nyár eleji napokon is megfelelő körülmények között tudjuk folytatni az oktatást. Az anyagi fedezetet a tankerület, mint fenntartó és az önkormányzat, mint tulajdonos biztosította. A tankerület a készülékek beszerzését fizette az iskolánk saját bevételéből, az önkormányzat a felszerelésről gondoskodott.
Mivel az intézmény sportolói aktívan bekapcsolódtak a diákolimpiai versenyekbe, lehetőségünk volt a kézilabda és labdarúgás sportágakhoz eszközök beszerzésére egymillió forint értékben. Ezek az eszközök segítik tanulóinkat az eredményes felkészülésben.
Milyen terveik vannak 2024-ben?
A tanév második felében sem lesz programokban hiány, hiszen a járási, tankerületi versenyek többségére ekkor kerül sor. A tavaszi jó idő lehetőséget teremt a kirándulások, túrák, tematikus hetek és napok szervezésére is. Az éves rendezvénytervünkben lévő feladatok gondoskodnak arról, hogy minden héten legyen valamilyen élményekben gazdag, különleges program.
Igazgatóként mire a legbüszkébb az iskolájában?
Ennyire szerteágazó, ennyire sokrétű és ilyen rengeteg programot csakis egy együttműködő, összetartó közösség tud megvalósítani. Ebben kiemelkedő iskolánk tantestülete. Tanítványainknál pedig arra törekszünk, hogy ezt a szemléletet, értéket példamutatással, neveléssel át tudjuk adni. Nem könnyű a mai világban ezt az értéket elfogadtatni, de amikor a zánkai táborból hazatérő nevelők arról számolnak be, hogy a nyolcadik évfolyam tanulói mennyire figyeltek egymásra az idegen környezetben, akkor azt gondolom, hogy eredményes nevelő munkát végzünk, amelyre mindannyian büszkék lehetünk.
Fotógaléria: