Május 6-án, kedden a matematikaérettségivel folytatódott a 2024/2025-ös tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszaka.
Matematikából középszinten 1135 helyszínen 73 318 vizsgázó (közülük 2022 fő angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb vagy szlovák nyelven), emelt szinten 141 helyszínen 7798 vizsgázó (közülük 191 fő angol, francia, német, spanyol vagy szerb nyelven) tett érettségi vizsgát – tájékoztatott az Oktatási Hivatal.
A délelőtt 9 órakor kezdődő matematika középszintű írásbeli vizsga 180 percig tartott.
A vizsgázók először (45 perc alatt) az I. feladatlapot, majd (135 perc alatt) a II. feladatlapot oldották meg; a feladatlapokon belül a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatták be.
A 10-12 feladatot tartalmazó I. feladatlap az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét ellenőrizte. A II. feladatlap két részre oszlott: az „A” rész három (egy vagy több kérdésből álló) feladatot; a „B” rész három, egymással megegyező pontszámú feladatot tartalmazott, amelyekből a vizsgázóknak kettőt kellett megoldaniuk, és csak ez a kettő értékelhető.
Az idei matekérettségi első részében többek között halmazok, egyenlet megoldása a valós számok halmazán, gráfok és vektorok szerepeltek, de a diákoknak mértani sorozat összegét, illetve térfogatot is kellett számolniuk, valamint az egyenes egyenletét is fel kellett írniuk.
Megengedett segédeszközök lehettek (közép- és emelt szinten is): függvénytáblázat (egyidejűleg akár többféle), szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, körző, vonalzó és szögmérő, amelyekről a vizsgázó gondoskodott.
Az eszközöket egymás között nem cserélhették.
Az érettségi dolgozatokat központilag kidolgozott útmutatók alapján javítják és értékelik.
A Kiskunhalasi SZC Kiskőrösi Wattay Technikumában matematikából 63 fő érettségizett középszinten. Vajon mit gondolnak az idei középszintű matekérettségiről a kiskőrösi diákok? Megkérdeztük néhányukat.
Varga Lili (12.B): „Az érettségi első fele szerintem mindenkinek könnyen ment, viszont a második felében voltak olyan feladatok, amik feladták a leckét, mint például: a túrórúd térfogatszámítása, ott az adatokba könnyen bele lehetett keveredni, ezért figyelmesnek kellett lenni. A sorozatos feladatokra számítottunk, azok jól is sikerültek. Két hónappal ezelőtt kezdtük el az ismétlést, a korábbi érettségi feladatok megoldását, így tudtuk, hogy mire számíthatunk.”
Matuszka Viktória (12.A): „Véleményem és tapasztalatom szerint a feladatok nehézségileg nem sokat változtak az előző évihez képest. Úgy gondolom – ahogy Varga Lili is mondta – a feladat első része felettébb könnyű volt, míg a második részben ténylegesen voltak nehezebb feladatok is, például a túrórúdtöltelék térfogatának kiszámítása, vagy azok a feladatok, amikor statisztikailag kellett megadnunk, illetve kiegészítenünk feladatokat. Úgy gondolom, hogy összességében nem volt nehéz az ez évi érettségi. Aki jobban tudja használni a négyjegyű függvénytáblázatot, az el tudott igazodni a feladatok között. A matematika közelebb áll az érdeklődési körömhöz, mint a magyar. Sokkal többet foglalkoztam vele otthon is, már csak az informatika miatt is. Szerencsére a magyarérettségi sem volt annyira nehéz, mint amire számítottam. Kihoztam magamból a maximumot, amit csak tudtam.”
Maska Máté (12.A): „A felkészülésről ugyanazt tudom elmondani: már hónapokkal ezelőtt elkezdtük. Próbáltam nem beleesni abba a hibába, hogy túlstresszelem az érettségit, nagyon ráfeszülök, mert tudom hogyan teljesítek stresszhelyzetben és nem szerettem volna, hogy ez az eredményeim rovására menjen. Inkább próbáltam 100 %-osan odafigyelni az órákon, hogy aztán az otthoni szabadidőmből ez ne vegyen el időt. Nyilván azért otthon is gyakoroltam és próbáltam felkészülni. Nem gondolom, hogy nehéz lett volna az érettségi, az első fele kifejezetten könnyű volt, nagyon a négyjegyű függvénytáblázatot se kellett használnunk. A második része két részből áll, ahol az első részt kötelezően meg kell oldani, míg a második felében a három feladatból kettőt kell kiválasztani. A második rész első felét jónak érzem, próbáltam ellenőrizni. Igazából kijöttek az eredmények, úgyhogy jó eredményre számítok, és szerencsére a második fele sem volt annyira nehéz, mint pl. a gyakorlófeladatok, amiket csináltunk. Az időkeret elegendő volt számomra. Összességében jó eredményre számítok, magyarból és matekból is.”
További sok sikert kívánunk az érettségiző diákoknak!
Szerdán a történelemmel folytatódik az írásbeli érettségi vizsga, melyről a KEVI diákjait kérdezzük majd.





