Pénteken, délután fél 2-kor különös dolog történt Kiskőrösön a Bem suli előtt: a 2.b osztály hirtelen eltűnt… de csak azért, hogy egy időkapun keresztül belépjen az Ókori Görögország izgalmas és tanulságos világába! A szülők által megálmodott gyereknapi kaland ajándék messze túlnőtt egy szimpla játszódélutánon – valódi hősökké váltak a gyerekek egy saját, élő mesében, ahol mindenki ereje és összefogása számított.
Részlet a szerepjátékból:
A 2.b Hősei és az Elveszett Olümposz Kapuja
Egyszer volt, hol nem volt, az iskola egy csendes reggelén, amikor a 2.b osztály tanulói – Zalán, Miron, Mia, Mira, Erik és Levi – a könyvtár titkos zugában egy poros térképet találtak. A térkép egy elveszettnek hitt, ókori görög város romjaihoz vezetett, amelyről úgy tartották, hogy egykor az istenek kapuja volt Olümposz felé.
1. KÜLDETÉS: A VÁROS KAPUJÁNAK MEGNYITÁSA
A térképet követve, egy hatalmas, moha borította kőkapuhoz érkeztek. Itt megjelent Hermész, az istenek hírnöke, és így szólt:
– Csak akkor léphettek be, ha bebizonyítjátok, hogy méltók vagytok! Egy-egy varázserőt kaptok tőlem, de tudnotok kell, mikor és hogyan használjátok!
A gyerekek ereje:
• Zalán – Villámidéző (képes fényt és villámot idézni)
• Miron – Állatok nyelvén ért (bármilyen lénytől segítséget kérhet)
• Mia – Láthatatlanná válás mestere (egyszerre egy másodpercre eltűnik)
• Mira – Időlassító (lelassítja az ellenfeleket)
• Erik – Erőnövelő páncél (pillanatokra isteni erővel bír)
• Levi – Tűzgömb idéző (lángoló védőgömböt tud létrehozni)
A gyerekek megfejtették a kapu rejtvényét (egy szórejtvényt, amit szerepjátékban eljátszhattak), és a kapu megnyílt…
Játszva tanulni? Igen, lehetséges!
A cél világos volt: játék közben tanulni, csapatként együttműködni, és közben egy egész mitológiai világot bejárni. Minden egyes állomás – ami ezúttal valódi játszóterekre épült – egy-egy görög mítosz újrajátszása volt, modern csavarral és izgalmas feladatokkal.
A kaland során a gyerekeknek fel kellett kutatniuk elrejtett feladványokat, de nem akárhol: egy zöldségesnél vagy egy óvodában kellett bátran elkérniük a következő küldetés darabját. Nemcsak fizikai ügyesség, de bátorság, leleményesség és empátia is kellett ahhoz, hogy a próbákat sikerrel vegyék.
Mítoszok életre kelnek
Medúzával például a „tükörteremben” kellett megküzdeniük – csak okosan használva a tükröződést lehetett elkerülni, hogy kővé váljanak. A Minotaurusz barlangjából való kiszabaduláshoz logikai fejtörők és összedolgozás vezetett. Kheirón, a bölcs kentaur, utat mutatott az ambróziához (fagyi), de persze nem ingyen: dénárokat kellett gyűjteni, számolni, cserélni, alkudozni.
Az ambrózia mellett olivabogyó kóstolás is volt, és az egyik anyuka óriás pizzával lepte meg a gyerekeket. Kiskőrös összes ismert játszóterét bejártuk. A gyerekek elfáradtak, de fantasztikus napot tudhatunk magunk mögött
Varázserő minden kis hősnek
A gyerekek nem voltak egyedül a kalandban – Hermész, az istenek hírnöke, varázslatos erővel ruházta fel őket. Volt, aki az idő lassítását kapta képességül, más a szív melegével gyógyított, vagy épp a villám erejével szelte át az akadályokat. Egyesek láthatatlanná válhattak, mások minden állat nyelvét megértették. Egy bátor fiú aranypajzsával védte meg társait, míg mások bölcsességgel oldották meg a legnehezebb rejtvényeket.
A csapat ereje – a legnagyobb ajándék
Bár voltak, akik a hétköznapokban nem szoros barátságot ápolnak, ezen a varázslatos napon mindenki egy csapatként mozgott. Egy délutánra mindenki megtapasztalhatta, milyen az, amikor a képzelet vezet, a játék tanít, és a közös élmény hidat épít a gyerekek között.
A gyerekek már most a folytatást várják.
Láttunk őzikét, kis békát, fácánt is.
És hogy mi a tanulság?
Hogy tanulni lehet örömmel, játékkal, együttműködéssel. Hogy a fantázia nemcsak varázslatot, hanem valódi közösségi élményt is szül. Hogy a gyermeki világban nincsenek határok – csak képzelet és kalandvágy.
Egy biztos: a 2.b osztály már tudja, hogyan kell hősökké válni. És talán legközelebb Trója falai mögé is bejutnak… Vagy éppen új verset írnak a 12 titánról. Bármi megtörténhet – hiszen most már tudják: a legnagyobb varázserő bennük van.
Buli a Bem Suli osztályprogram
Írta, képek: Tóth Laura Tünde
Fotógaléria:





