Nem akar lemaradni a térség híreiről?

Iratkozzon fel hírlevelükre, és mi hetente küldünk Önnek egy hírösszefoglalót az elmúlt napok legfontosabb eseményeiről a térségben.

Feliratkozom a hírlevélre

Bezárás
Kezdőlap Blog Oldal 1464

ÉRETTSÉGI KÖRKÉP: Könnyűnek tartották a középszintű matekérettségi első részét a Petőfi Sándor Gimnázium diákjai

dav

2019. május 7-én reggel a matekérettségivel folytatódott a 2019-es tavaszi érettségi.

Mértani sorozat, módusz és medián, vektorok, százalékszámítás, geometria, gráfok, halmazok – többek között ilyen témájú feladatokat kaptak a diákok a középszintű matekérettségi első részében.

Amíg a diákok az érettségi feladatok megoldásán ügyködtek, addig Ridegné Váli Zsuzsanna matematika, földrajz és informatika szakos pedagógussal, igazgatóhelyettessel beszélgettem, aki 1981 óta tanít a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban.  

Mit lehet tudni a matematika érettségiről?

– Két része van a matekérettséginek, ez tulajdonképpen a kétszintű érettségi bevezetése óta mindig így van. Az első rész 45 perces, amelyben 12 feladatot kell megoldaniuk a diákonak. Ezek elsősorban fogalomra épülő feladatok, melyekből már 30 pontot össze lehet szedni.  A második rész már 135 perces és 70 pontos, tehát az egész matekérettségi összesen 100 pont. Ha valaki 25 pontot, azaz 25%-ot elér. az akkor már azt jelenti, hogy megvan a diák matekérettségije. Ebben az esetben szóbeliznie sem kell, mert ugye matematikából egyébként is csak akkor és annak kell szóban is vizsgáznia, akinek a teljesítménye nem éri el a 25%-ot. Ha ennek a 25%-nak minimum a fele megvan, akkor van lehetősége a diáknak arra, hogy szóban javítson. Az első részben most ugyanilyen alapfeladatok voltak: százalékszámítás, kombinatorika, másodfokú egyenlet, vagy éppen másodfokú függvényt kellett felismerni, de volt egy mértani sorozatos példa is. De azt mondom, hogy ezek mind olyan alapfogalmakra épülnek, ahol alapképleteket kell, hogy használjanak, emellett számológép és függvénytáblázat is a segítségükre volt a feladatok megoldásában. Szerintem, aki készült, az meg tudja csinálni, tehát meglepetés példa szerintem nem volt az első részben. A második feladatlap gondolkodtatóbb, bár egy matekérettségitől én eredendően is azt várnám, hogy legyen elgondolkodtató. Ezalatt azt értem, hogy van egy egyenlőtlenség, amit meg kell oldani a diáknak, de a feladat nem csak az, hogy oldja meg, hanem továbbvisz egy gondolatot. Pl: Hány darab olyan háromjegyű szám van még, ami eleget tesz ennek az egyenlőtlenségnek? Tehát muszáj, hogy egy kicsit használja még az agyát is, és úgy válaszoljon a kérdésre. Ez persze azt jelenti, hogy valamennyi pontot itt is tud azért szerezni, csak nem biztos, hogy sikerül megszereznie a maximális pontszámot erre a feladatra, ha nem viszi tovább a gondolatmenetet. A második feladatlapon nem egy ilyen példa van, de akad olyan is, ami csak egy sima exponenciális egyenlet, amit egy megtanult séma szerint, könnyen meg lehet oldani.

Hogyan és mennyit gyakoroltak az érettségire a diákokkal?

– Én úgy gondolom, hogy az utolsó évfolyamon már nagyon nagy előny az, hogy nekünk nem kell egész évben új témaköröket még megtanulni, ezért igazából már az első félévben be tudjuk fejezni az új anyagot. A sorozatos téma és térgeometriai téma az, ami utolsó évre marad és utána tulajdonképpen már az érettségire való felkészülés folyik, melynek során  témakörönként is készülünk, aztán pedig próbaérettségit írnak a diákok. Aztán a szaktanárok átbeszélik, majd megbeszélik mindezeket a diákokkal is.

B-J: Anka Mirjam, Schuller Gréta Lili és Szlovák Lilla

Délelőtt 11 órakor véget is ért a középszintű írásbeli érettségi, ezért a diákokat is megkérdeztem arról, hogy mennyire volt nehéz a matekérettségi.

– Nekem az első része az nagyon könnyen ment, mármint volt egy-két feladat, amin gondolkodnom kellett, de a többi igazán könnyen ment. Talán még azt is mondanám, hogy hibátlan lesz. Az első feladatlap láttán már tényleg elhittem azt, hogy sikerül 95% felett teljesítem, majd megláttam a vizsga második részét, amiben nagyon sok valószínűségszámítás volt. Ugye van három választható feladat, és sajnos mindegyikben volt valószínűségszámítás, melyek ilyen 5-6 pontosak voltak és nagyon nehezek is. Szóval ez nagyon elkeserített és a többi feladat is olyan volt, hogy nagyon nagy számokkal kellett számolni. Egyszóval szerintem a második része az nagyon nehéz volt – mesélte hírportálunknak Anka Mirjam (12.D).

– Én úgy jöttem ide, hogy remélhetőleg a 4-es eredményt tűztem ki célul. Akkor még úgy gondoltam, hogy jó lesz és mind a kettő feladatlap könnyebb lesz. Aztán az első rész szerintem is könnyű volt, úgy is érzem, hogy jól sikerült, mert ott nem találkoztam annyira nehéz feladatokkal. Amikor megkaptuk az első feladatlapot, akkor szerintem mindannyian úgy gondoltuk, hogy na biztos a második rész is hasonló nehézségű lesz. Aztán nagyon meglepődtünk, mert nem erre számítottunk. Abban bíztam, hogy a feladatok között azért több lesz mondjuk a statisztika. Például egy 17 pontos feladatot el tudtam volna képzelni úgy, hogy csak ilyen számítások vannak benne – mondta Schuller Gréta Lili (12.D).

– Én úgy indultam neki, hogy 80%-ot azért el szeretnék érni. Nekem is az első fele az, ami szerintem jól sikerült. De amikor megláttam, hogy ennyire könnyűek a feladatok, akkor már éreztem, hogy a második fele sokkal nehezebb lesz. A második feladatlapon is voltak azért olyan feladatok, amiben biztos vagyok, hogy jól sikerültek, de vannak olyanok is, amiket kevésbé sikerült megoldanom. Sok mindent próbáltam, de volt olyan feladat, ahol nem jöttem rá, hogy hogyan kellett volna megoldani. Nagyon bízom benne, hogy azért sikerült, úgy megközelítőleg 60%-ot elérnem – nyilatkozta Szlovák Lilla (12.A).

Az írásbeli vizsgák 2019. május 8-án a középszintű történelem érettségi feladatokkal folytatódnak.

Kutyifa Icu 

A gyerekek a szülők tünethordozói- Dr. Matus István gondolatai a gyereknevelésről

Erős harmincas férfi száll fel a buszra. Mellettem talál helyet. Utazunk. Beszélgetünk (mert én szoktam). Kiderül, hogy Németországban darukezelő. Jól keres. Család, gyerekek? — kérdezem. Á, dehogy. Még asszony se! Különben is: ebben a mai világban nem érdemes gyereket vállalni… — Tán félsz valamitől?! Kérdésem után egyperces dermedt csend a buszban.

A kérdés merész, de mióta kikutattam a családfámat, és kiderült, bizony, szüleim esetében háborús gyerekekről van szó, megtanultam még jobban becsülni nagyszüleim korosztályát. Így tettem fel a kérdést dr. Matus István soltvadkerti pszichiáternek, aki a címben idézett mondattal válaszolt, mely Piaget-től, a világhírű gyermekpszichiátertől származik, és felér egy tudományos tézissel:

„A gyerekek a szülők tünethordozói!

Tehát a téma: Gyereknevelés ma, tudományos szinten

A gyereknevelésben melyek azok a hibák, melyekre a pszichiáter felhívja a szülők figyelmét?

Ha valaki nem tud elcsendesedni, ha nem tudja a stressz szintjét csökkenteni, akkor nem is hallja meg a csendes, halk hangot. Ezért ma a modern világunkban kulcskérdés, hogy egészen pici kortól kezdve óvjuk gyerekeinket a mindenféle kütyüktől! Ezek a stresszt fokozzák, és a gyerekeknek nem segítik mindazt megérteni, ami van. Tehát, más az, amikor a stressz egy állandó zizegés, és más az, amikor én merek nemet mondani.

Mennyire kell nemet mondania a szülőnek?

A szeretet egy erő, akkor, amikor egy szülőnek „hatalma” van a gyermek fölött. Adott esetben ezzel a „hatalommal” lehet bölcsen élni, és lehet ezt mondani, hogy „gyermekem, maradj mellettem, most piros a lámpa”. A gyermek ezzel a hatalomgyakorlással biztonságban érzi magát, ezzel csökkentjük a stressz szintjét. Viszont nem engedhetjük el a gyermekünk kezét, még a késői kamaszkorban sem. Tegyük hozzá: ha addig nem fogtuk, ilyenkor már szinte késő.

Egyre több a kallódó gyerek. És ez nem mindig függ attól, hogy a szülők elváltak-e vagy sem.

Árvaházi gyermekeket vizsgáltak, összehasonlítva az egészséges családban felnövő gyermekekkel. Olyan érdekes eredményeket mutattak ki, hogy akár árvaházban, vagy családban nő fel egy gyermek, ha megfelelő mennyiségben kapja meg a szeretetet, törődést, akkor sokkal inkább fejlődik az érzelmi élete, és az értelmi, valamint fizikai része is a személyiségének. Ezt úgy kísérletezték ki, hogy az árvaházban lévő gyerekek közül, akiknek nem voltak szüleik, egy pár gyermeket kiválasztottak, és megkülönböztetett figyelemmel vették körül, hogy azt érezzék, mintha egy családban nőnének fel. Tudták, hogy a gyermekek szülei anyagi hiányban szenvedtek, intelligencia-szintjüket ismerték. A gyermekek ilyen szociális, illetve genetikai háttérrel nőttek fel. De ezek, amikor sok szeretetet, törődést kaptak, akkor sokkal ügyesebbek lettek, és az intelligencia-hányadosuk is magasabb lett. Ugyanakkor jól szituált, egészséges családban megfigyelték azt, hogy ahol mind az anya vagy az apa szellemi foglalkozásúak voltak, magas intelligenciahányadossal rendelkeztek, viszont nem maradt idő, törődés, elégséges szeretet-megnyilvánulás a gyerekekre, ott a gyerekek rosszabbul teljesítettek, butábbak voltak, mint az előbb említett csoport gyermekei. Ezzel azt igyekeztek bebizonyítani a kutatók, hogy nemcsak a lelki életünkre, érzelmi fejlődésünkre hat nagymértékben, szeretnek-e, elfogadnak-e, körülvesznek-e gondoskodással, törődéssel, hanem az érzelmi, fizikai fejlődésünkre is. Azóta ezek a kutatások folytatódnak, és megerősíti a korábbi kutatásokat.

Szóval ettől a „kudarctól” félhetnek a leendő szülők, azaz az én „darukezelőm”? Ha pedig iskolába kerül a gyerek, és felfedezik a problémát, akkor irány a pszichiáter?

Különleges kihívás a gyermekpszichiátria. Mondhatnánk, hogy régen nem volt ennyi „lelki beteg” gyerek, ez azonban vitatható. Sokkal inkább igaz az, hogy ma már jobban felismerjük, kezeljük, foglalkozunk vele. A pedagógus, a családsegítő szolgálat és a nevelési tanácsadó munkatársai feltérképezik mind a problémát, mind pedig annak hátterét. Sok történetem van. De inkább idézem Popper Péter egyik előadását, amelyben szerepel az alábbi idézet. A kórképpel magam is gyakran találkoztam.

A cicegő gyerek

A történet szerint a szóban forgó iskolás gyerek mindig hangsúlyozott c-betűket mondott a szavak között. Rendellenes, és nem volt tudatos. Ez a cicegés csökkentette benne a feszültséget, mivel valamiért szorongott. Popperék megvizsgálták, körbejárták az iskolát, a társakat és a családot, majd megállapították, hogy a gyerek bizony egészséges. Ami beteg volt, az az iskolai, és családi környezete! Azért cicegett, mert így védekezett ellene. Innen támadt benne a szorongás…

Vajon mit tudnának erről mesélni az iskolai tanítók?

 

Káposzta Lajos

Ismét lehet pályázni a NOE Családbarát önkormányzat díjára

Ismét lehet pályázni a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) Családbarát önkormányzat díjára – közölte a szervezet az MTI-vel. 

A NOE az elismeréseket 2006 óta olyan helyhatóságoknak adományozza, amelyek intézkedéseikkel, támogatásaikkal erősítik a családos közösségeket, könnyebbé téve ezzel a gyermeknevelést a hétköznapokban. 

A közlemény szerint a pályázatra június 15-ig lehet jelentkezni e-mailben a noe@noe.hu, postai úton pedig az 1056 Budapest, Március 15. tér 8. címen. A díjakat szeptemberben adják át az Országházban. 

Az elismerésre pályázhatnak a korábban már díjazott önkormányzatok is, hiszen a Családbarát önkormányzat díj nem egy örökös elismerés, hanem évről évre újra pályázható és elnyerhető az elmúlt év intézkedései alapján – írták. 

A pályázatról további információ a https://noe.hu/csaladbarat-onkormanyzatok/ oldalon található.

Fotó: Nagycsaládosok Országos Egyesülete Facebook oldala 
Forrás:MTI

Matematikából adnak számot tudásukról az érettségizők kedden

A matematika középszintű írásbeli vizsga 180 percig tart.

A diákok először az I. (45 perc), majd a II. feladatlapot (135 perc) oldják meg; a feladatlapokon belül a rendelkezésére álló időt tetszés szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és a megoldások sorrendjét is meghatározhatják.
A 10-12 feladatot tartalmazó I. lap az alapfogalmak, definíciók, egyszerű összefüggések ismeretét hivatott ellenőrizni.

A II. feladatlap két részre oszlik: az A jelű rész három feladatot tartalmaz, a feladatok egy vagy több kérdésből állnak. A B jelű rész három, egymással megegyező pontszámú feladatból áll, amelyből a vizsgázó választása szerint kettőt kell megoldani, és csak ez a kettő értékelhető.

A matematika emelt szintű írásbeli vizsga 240 perces.

Az írásbeli két részből áll, és a diákok a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az I. és a II. rész, illetve az egyes feladatok között, és a megoldások sorrendjét is meghatározhatják.

Az I. részfeladatsor négy feladatból áll, a feladatok több részkérdést is tartalmazhatnak. A II. részfeladatsor öt, egymással megegyező pontszámú feladatból áll. A vizsgázónak az öt feladatból négyet kell kiválasztania, megoldania, és csak ez a négy értékelhető.

Vizsgázónként megengedett segédeszköz – közép- és emelt szinten is – a függvénytáblázat – egyidejűleg akár többféle is -, szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas zsebszámológép, körző, vonalzó, szögmérő, amiről a diákok gondoskodnak. Ezeket az eszközöket a diákok a vizsga során egymás között nem cserélhetik.

Az érettségi dolgozatok javítása és értékelése központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján történik.

Kép: illusztráció
Forrás:MTI 

ÉRETTSÉGI KÖRKÉP: A magyarérettségiről kérdeztük a kiskőrösi Wattay diákjait

dav

Hétfőn országszerte a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal folytatódtak az idei írásbeli érettségik. Kiskőrösön a Wattay Szakgimnáziumában 32 diák, míg a Petőfi Sándor Gimnáziumban 114 végzős nebuló adott számot tudásáról.

A KSZC Kiskőrösi Wattay Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiumának egyik magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanárát, valamint két érettségiző diákját kérdeztünk a magyarérettségiről.

2017-ben változott az érettségi, azóta már nem kettő, hanem három feladatrészből tevődik össze az írásbeli. Az első feladatlap egy szövegértési és egy szövegalkotási feladatot tartalmaz. Egyszerre kapják meg az első és a második feladatot a diákok, amiben az a nehézség, hogy az idejüket nekik kell beosztaniuk. Ahogy láttam, a szövegértés a játékról szólt tulajdonképpen, mely szövegrészlet azt hiszem, hogy a Magyar néprajz 6. kötetében szerepel, amelyhez kapcsolódóan feladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak. Talán az lehetett nehéz a szövegértésben, hogy 12 feladatot kellett megoldaniuk, mely mennyiségileg soknak tűnhet, de véleményem szerint rövidebb, könnyebben megoldható feladatok voltak ezek. A második feladatrészben az egyik rész az érvelés volt, mely szerintem szintén nem volt nehéznek mondható, hiszen film vagy sorozat nézéssel kapcsolatban kellett érvelniük attól függően, hogy a szinkronizált vagy a feliratos filmeket részesítik előnyben. Erre a kérdésre választ adva minimum 3 érvet kellett felsorakoztatniuk, azokat alátámasztaniuk vagy megcáfolniuk és mindemellett egy konkrét filmes élményről is kellett írniuk. A terjedelmet is meghatározták a feladatlapok, tehát az időkorlát mellett ez is nagyon fontos tényező volt. Mivel a fiatalok a zene és a film világában szerintem nagyon „otthon” vannak, ezért ez a feladat sem volt nehéz, de választhatták a hétköznapi szöveget is, ahol egy hivatalos levelet kellett írniuk. Szerintem ez is egy nagyon klassz feladatnak mondható, hiszen arról szólt, hogy valaki talált a földterületén egy ókori régészeti leletet és a jegyzőnek egy hivatalos levelet kell megfogalmaznia ezzel kapcsolatban. A gyerekek nagyon jól ismerik a hivatalos levél felépítését, formai elemeit, tehát úgy gondolom, hogy játszva meg tudták oldani. Szerintem a második feladatrésznél mindegyik választási lehetőség nagyon jó feladat volt. A harmadik nagy feladategység a fogalmazás, ami szerintem megint csak nem volt nehéz, arról nem is beszélve, hogy rengeteg idejük is volt rá, összesen 150 perc. Itt is két lehetőség közül választhattak. Az egyik egy novellaelemzés, a másik egy összehasonlító elemzés volt , ahol Radnóti és József Attila egyik-egyik versét kellett összehasonlítaniuk – mondta el megkeresésünkre Podmaniczky Gabriella, a Wattay Szakgimnázium magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanára.

Az elhangzottak alapján azt gondolhatnánk, hogy szinte gyerekjáték lehetett a feladatok megoldása, de mi azért megkérdeztük a diákokat is, hogyan sikerült mozgósítaniuk az órákon megszerzett háttértudást.
Pivarcsi Regina

– Szerintem könnyű volt a magyarérettségi, nekem igazából az összes feladat. A szövegértéstől mindig is féltem, mert lassan olvasok. Már a próbaérettségin is nagyon örültem, amikor a magyar tanárom: Tóthné Sási Katalin azt mondta, hogy az enyém volt a legjobb. Habár előtte nagyon sokat gyakoroltam otthon, illetve az iskolában is. A szövegértésben a játékról volt szó és az érvelés, valamint a levélírás is nagyon könnyű volt szerintem, mert filmes szinkron vagy felirat mellett kellett érvelnünk, hogy melyiket szeretjük jobban. Mivel nagyon szeretek filmet nézni, számomra ez a feladat is nagyon kézenfekvő volt, ezért nem éreztem annyira nehéznek. A fogalmazásírás meg igazából attól függ, hogy ki mennyire tudja ezt így megoldani, mert pl. az egyik barátnőm mesélte, hogy nekik a tanáruk is azt javasolta, hogy inkább a novellaelemzést válasszák, mert az könnyebb, arról sokkal többet lehet írni. Én a próbaérettségin pl. pont ez a feladatot választottam és nagyon rosszul sikerült. Aztán amikor magyar órán az összehasonlító verselemzést gyakoroltuk, az meg 5-ös lett. Utána még arra is gyakoroltam egy kicsit, összeszedtem a gondolataimat és most is inkább azt választottam. Szerintem nem volt annyira nehéz, bár mindkét vers rövid és érdekes volt számomra. Nem is tudom… igazából a virágokról volt benne szó, amik éltek, de a halál is megjelent és akkor így nem annyira tudtam kamatoztatni azt, amit eddig gyakoroltunk. A szerelmes versekről kicsit könnyebb volt írni, de igazából hamarosan úgy is kiderül, hogy hogyan sikerült. Az összes közül a magyar érettségit tartottam a legkönnyebbnek, a holnapi matektól és a közgáztól is félek egy kicsit – mesélte Pivarcsi Regina (12.A).

Krizsán Zsófia

Úgy gondolom, hogy ez a legkönnyebb érettségi a törihez vagy a matekhoz képest A szövegértés volt a legkönnyebb, azt szerintem bárki meg tudta csinálni. Az én kedvenc feladatom az érvelés volt, most is azt választottam. A fogalmazással már annyira nem boldogultam, abból sosem voltam igazán jó. Most is éppen hogy csak sikerült megírni az adott, kötelező szószámot, amit kell. Mindenesetre sokat segített, hogy már hosszú ideje készültünk az érettségire és annak is örültem, hogy az időkeretet sikerült tartanom – mondta boldogan Krizsán Zsófia (12.A). 

2019. május 7-én a középszintű matematika érettségi feladatokkal folytatódnak az írásbeli vizsgák.

Az Oktatási Hivatal korábbi, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az érettségi vizsgákat május 3. és június 28. között a középiskolák és a kormányhivatalok szervezik, azok lebonyolításában 3149 vizsgabizottság működik közre.

Az írásbeliket május 3. és 24., az emelt szintű szóbeliket június 5. és 13., a középszintű szóbeliket pedig június 17. és 28. között tartják.

A középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsorának nem hivatalos, szaktanár által kidolgozott megoldása már elérhető IDE kattintva.

Kutyifa Icu 

Egy könyv, amivel a szlovák emlékek örökké élhetnek

Egy nem mindennapi eseményen vehettek részt az érdeklődők május 4-én, ugyanis Gmoser Györgyné Zsuzsa néni „Bátorság kell a hűséghez” című könyve nemrég készült el, így most sor került annak bemutatójára is. 

Az egész színházterem megtelt

Az igazán nagyszabású bemutató 16 órakor kezdődött fotókiállítással és fogadással, ahol szlovák ételekkel és helyi borokkal várták a megjelenteket. A közönség így már a könyvbemutató előtt megismerkedhetett a szlovák vendégszeretettel, hagyományos ételeik különlegességeivel.

Érdekes régi képeket nézhettünk meg

A könyvbemutató 17 órakor kezdődött Supka Éva konferálásával. Az alkalom elején Domonyi László polgármester fejezte ki tiszteletét a könyv megírásáért, majd Zsuzsa néni mesélt a könyv eredetéről, az írás folyamatáról és néhány érdekes történetet is megosztott a könyvből. Zsuzsa néni beszámolója után Turán István helytörténész is elmondott pár dolgot a könyvről, annak teljes hitelességéről.

Gmoser Zsuzsa néni, miközben a könyvről mesél

Érdemes tudni, hogy a könyv a színes képeken kívül rengeteg történetet tartalmaz, így igazán jó olvasmány lehet minden korosztálynak, továbbá több szlovák dal is megtalálható benne lekottázva, ami tovább emeli a könyv színvonalát. Zsuzsa néni korábban már mesélt nekünk a könyv megszületésének részleteiről, mely IDE kattintva olvasható. 

A rendezvényen közreműködött Kiskőrös Város Fúvószenekara és Mazsorett Csoportja, a Szivárvány Néptáncegyüttes és a Kóbor Zengő Zenekar tagjai, az Evangélikus Fúvószenekar, a Szücsi Óvoda, a KEVI Petőfi Általános Iskola és a Bem József Általános Iskola gyermekei, valamint a Szlovák Nemzetiségi Népdalkör és Citerazenekar tagjai.

Sz.Á.

Levonultak a pályáról a kiskunhalasiak a soltvadkerti mérkőzésen

Jó teljesítményt nyújt a megyei I. osztályú labdarúgó bajnokságban szereplő Soltvadkerti TE együttese a tavaszi szezonban. A fiúk május 5-én hazai környezetben léptek pályára és egy újabb győzelemmel szerettek volna felzárkózni a középcsapatokhoz a tabellán.
A soltvadkertiek a Kiskunhalas csapatával játszottak, aki ellen 3-1-re (1-0) nyertek: Frittmann – Rózsa, Dobosi, Font, Nagy Sz. (Molnár), Márki, Szalai, Szabó Sz., Pekker, Radics (Burszki), Tóth Á. (Frei). Edző: Holczimmer Tamás.

A találkozót az esős időjárás miatt a műfüves labdarúgó pályán rendezték meg. A mérkőzés elején nem sok helyzet alakult ki egyik oldalon sem és látszott, hogy mindkét gárda jól megszervezte a védekezését. Az első gólt Szabó Szabolcs nagyszerű indítását követően a 27. percben Radics Zoltán szerezte, aki lefutotta a védőket és higgadtan gurította a labdát a bal alsó sarokba (1-0).
A második félidőben megfogyatkoztak a vendégek. Az 52. percben soltvadkerti Szalai Ádám nem engedett elvégezni egy kiskunhalasi szabadrúgást, amely során Horváth Ákos meglökte őt. Az eset után mindkét vétkes játékos sárga lapot kapott, de Horváth Ákosnak volt már egy ilyen kártyája, így a kiállítás sorsára jutott. A második hazai találat a 63. percben született, amikor a tétovázó védőktől Tóth Árpád elvette a labdát és a büntetőterületen belül már csak buktatva tudták megállítani. A szabálytalanság miatt megítélt tizenegyest Szalai Ádám értékesítette (2-0).
A második félidő közepén aztán egy kellemetlen közjáték történt. A soltvadkertiek kapusa, Frittmann Patrik ellen követett el szabálytalanságot a kiskunhalasiak színesbőrű idegenlégiósa Fomumbod Eyah Eugene. A történtek hatására az egyik néző rasszista kifejezéseket kiabált be a játéktér felé, ami miatt néhány feldühödött kiskunhalasi játékos a nézők közé akart szaladni. Miután a kedélyek kicsit megnyugodtak, a vendégek úgy döntöttek, hogy levonulnak a pályáról és a saját kispadjuk felé vették az irányt…
A mérkőzés 8 percig állt, mire a játékvezető a főrendezővel együtt kezelte a helyzetet. A találkozó így a 90. perc után még 10 perces hosszabbítással folytatódott. A 94. percben végleg eldöntötte a mérkőzést a Soltvadkert, amikor Rózsa Bence több védőt is kicselezve helyezte a labdát közelről a kapuba (3-0). A vendégek az utolsó percben szépítettek Amariutei Sorin fejes góljával (3-1). A soltvadkertiek megérdemelten nyertek, és a második félidőben kidolgozott helyzeteik alapján akár nagyobb gólarányú különbség is lehetett volna a két csapat között.

Ifjúsági eredmény:
Soltvadkerti TE-Kiskunhalasi FC 1-1 (1-1)

Holczimmer Tamás – Soltvadkerti TE edzője:
-A tavasszal jól szerepelünk és a közös munkának, valamint a sikereknek köszönhetően nagyszerű csapategység alakult ki. Nagyon elégedett vagyok a fiúk hozzáállásával és örömmel mondhatom el, hogy a télen leigazolt új játékosok gyorsan beilleszkedtek és a csapat erősségeivé váltak. A kiskunhalasiak elleni mérkőzést már nagyon vártam én is, mert jól ismerjük egymást. Ez egy igazi presztízscsata volt, szomszédvári rangadó. Az ilyen találkozókra lelkiekben is mindenki megkettőzött erővel készül. Mi a támadó focit helyezzük előtérbe és most is ennek megfelelő taktikával léptünk pályára. Úgy érzem, hogy végig mi irányítottuk a játékot, és amennyiben csak 1-0-ra hozzuk le a mérkőzést, akkor is azt mondanám, hogy a mi kezünkben volt a találkozó. Sajnos nem tudtuk lehozni a mérkőzést kapott gól nélkül, ami kicsit bosszant, de ez most belefért. A második félidőben történt közjátékkal kapcsolatban annyit tudok mondani, hogy a nézőtérről én is hallottam egy nem sportpályára való bekiabálást. A Kiskunhalas kihasználta azt a lehetőséget, amit a sportszerűtlen magatartás okozott és levonultak a pályáról. Úgy érzem, hogy ekkor már eldőlt a mérkőzés, de ezzel szerettek volna bennünket kizökkenteni a ritmusunkból. Szerencsére ez nem zavarta meg a csapatunkat és egy újabb góllal még magabiztosabbá tettük a sikerünket.
A csapat most a Kiskőrös ellen készül majd és nekem edzőként az első „derbim” lesz. Remélem sokan kilátogatnak majd a találkozóra, ami feldobja a játékosokat. A kiskőrösieknek most nagyon jó csapatuk van, de mi megduplázott erővel lépünk majd pályára, és egy jó eredményt szeretnénk elérni.

Május 12. vasárnap: 17.00
Kiskőrösi LC-Soltvadkerti TE

Filus Tibor

Soltvadkerten „lejtett a pálya” a kiskőrösi lányoknak

A megyei I. osztályú női kézilabda bajnokságban május 5-én szomszédvári rangadóra került sor. Ezen a napon a Soltvadkerti TE együttese a Kiskőrösi NKSZSE gárdáját látta vendégül.
Soltvadkerti TE-Kiskőrösi NKSZSE 20-23 (11-12)
Soltvadkerti TE: Szűcs V. (k), Korsós A. 4, Szentpéteri 3, Petrezselyem 1, Csákovics 7, Tasnádi 5, Drenkovics, Lőrincz, Bleszák, Frittmann.
Edző: Romsics Erzsébet.
Kiskőrösi NKSZSE: Hell (k), Rostás (k), Borbényi 2, Domokos-Faragó 2, Holczimmer, Kolonusz, Kornóczi, László, Lukács, Márki 10, Ocskó, Schiszler, Simon, Torgyik 6, Varga 2, Zsubori 1.
Edző: Szabó Tamás.
Az őszi szezonban a kiskőrösiek 9 gólos győzelmet arattak (29-20), melyért szerettek volna most visszavágni a hazaiak. A találkozót nagy érdeklődés mellett rendezték meg, és a csapatok szinte teltház előtt játszhattak a soltvadkerti sportcsarnokban. A jó hangulathoz egy nagyon küzdelmes találkozó társult, ami szinte végig igen nyílt volt. A csapatok felváltva vezettek 1-2 góllal és a kiskőrösiek csak az utolsó percekben tudták megnyerni a mérkőzést.
Romsics Erzsébet – Soltvadkerti TE edzője:
-A mérkőzés előtti pénteken tartottunk egy nagyon jó edzést, ami azt mutatta, hogy a csapat összeállt és megfelelő önbizalommal, valamint sikerre éhesen léphetünk majd pályára a kiskőrösiek elleni rangadón. Úgy gondolom, hogy jól tudtuk semlegesíteni a kiskőrösiek meghatározó játékosainak számító Márki Évát és Torgyik Ritát. Voltak olyan történések a mérkőzés során, amikor „lejtett a pálya” a kiskőrösi lányoknak. A mérkőzés a végjátékban dőlt el, amikor szélről két ziccert kihagytunk és az átlövésekből sem tudtunk eredményesek lenni. Nem szoktam ilyet mondani, de úgy érzem, hogy a vereségben most külső tényezők is szerepet játszottak. A lányokat azonban minden dicséret megilleti, mert óriásit küzdöttek és mindent megtettek a jó eredmény eléréséhez.
Szabó Tamás – Kiskőrösi NKSZSE edzője:
-A mérkőzés előjelei nem voltak a legjobbak, hiszen a heti három helyett csak pénteken edzettünk. A sportcsarnokban hétfőn rendezvény volt, a szerdai ünnepnapon pedig szinte senki sem tudott eljönni edzésre a családi és egyéb programok miatt. A lányok azonban lélekben nagyon készültek erre a presztízscsatára és mindenki szeretett volna bizonyítani a pályán. Annak ellenére, hogy tavaly 9 góllal nyertünk ellenük, most egy nagyon nehéz mérkőzésre számítottunk. Talán az döntött most a mi javunkra, hogy több volt a cserejátékosunk, valamint az utolsó percekben is nagyon hatékonyan tudtunk védekezni. A támadásaink során több hibánk volt és sok labdát eladtunk. Egy jobb, pontosabb támadójátékkal magabiztosabb győzelmet is arathattunk volna. Küzdöttünk, hajtottunk és úgy érzem összességében megérdemelten nyertünk.

Filus Tibor

Különleges alkalomból szóltak a szirénák

Május 5-én kora délelőtt a tűzoltóautó szirénájának hangjára figyelhettek fel a Vasút utca és környékének lakói Kecelen. Szerencsére sem tűzhöz, sem balesethez nem kellett sietni a Kecel Város Önkéntes Tűzoltó Egyesület tagjainak.

A sziréna hangja a tűzoltók ünnepének, Szent Flórián napjának kezdetét jelezte. Tíz óra előtt gyülekeztek a lánglovagok a városközpontban, ahonnan Burányi Roland plébános által celebrált, a tűzoltókért felajánlott szentmisére indultak. Áldást kaptak, valamint Travnik János parancsnok koszorút helyezett el a templomban lévő tűzoltó-emléktáblánál.
Az ünnepségen meghívott tűzoltó vendégek voltak jelen Szerbiából és a környező településekről is.

A délelőtt a tűzszertárban folytatódott, megtartották az éves ünnepi közgyűlést, ahol beszámolók hangzottak el a tűzoltóság munkájáról, költségvetéséről. Az eseményen új tagok tették le az esküt, ezennel Dr. Borbényi Ilona, Benyák Ferenc, Tóth Judit Berta Anikó, Guzsván Rebeka és László Bertold lépett be a Tűzoltó Egyesületbe.

Az óvodások szerelési bemutatóját Palásti Márta vezette, melyre sokan voltak kíváncsiak

Az ünnepi program részeként a szertár parkjában óvodások szerelési bemutatóját láthatták a vendégek. Zászlós bevonulás és a himnusz elhangzása után Haszilló Ferenc polgármester emlékezett meg a tűzoltók védőszentjéről, majd méltatta a keceli tűzoltók áldozatos munkáját. Ezt követően Maszlik Nóra saját versével köszöntötte „Szent Flórián katonáit”.

Majd a kitüntetések átadása következett
Szolgálati érmet kapott: Fejes János 50 éves-, Pongrácz József 30 éves-, Németh Tamás 25 éves-, László Sándor 20 éves-, Kiss Norbert 20 éves szolgálati idő után.

10 éves szolgálati idő után: Rákóczi Imre, Pongrácz Dániel, Orcsik Norbert, Babenyecz Zoltán, Csúzi Norbert, Dr. Steimetz Judit, Flaisz Péter, ifj. Flaisz Zoltán, Lakatos Péter.

Parancsnoki dicséretben részesült Tóth Sándor, Maszlik Károly, Németh Tamás.
Dísz órát kapott jutalmul Palásti Márta, a Haszilló Ferenc polgármester által átadott tárgyjutalmat pedig Farkas Imre vehette át.

A kitüntetéseket Travnik János tűzoltóparancsnok adta át

Ezután közösen koszorút helyeztek el Szent Fórián szobránál.
Az ünnepség hivatalos zárása után a tűzoltófeleségek a „Tüzes csajok” táncbemutatóval tették még vidámabbá az eseményt, majd közös ebéd következett.
A jó hangulathoz a Bogárzó citerazenekar járult hozzá muzsikájával. Az érdeklődő gyerekeket pedig arcfestés várta.

Varga Eszter

A gyermekek versekkel és örömzenéléssel készültek az anyák napjára

„Az anyák gyerekeik kezét csak egy ideig fogják, de a szívüket mindörökké.”

Többségében kisgyermekes szülőként gyermeküket kézen fogva érkeztek ma ide, és vannak, akik már csak a távolból őrzőn figyelve, a szívüket fogva ülnek itt. De vannak köztünk olyanok is, akik gyermekként emlékezni jöttek ma ide – kortól, nemtől függetlenül az édesanyára, aki emléket hagyott maga után.
Sok emléket: foszlányokban, érzésekben, fájdalmakban, apró örömökben, pillanatokban élő emléket. Amelyek itt vannak egy darabka hangban, néhány képben, teleírt füzetekben, néhány hátrahagyott ecsetben, ecsetvonásban és bennünk.
Mert nem csak emléket hagyott. Annál sokkal többet. A valóságot. Az életet. Az emléket, amely tovább él.
Köszöntjük ma azokat, akik otthont teremtenek nekünk a mindennapokban, mert ŐK tudják, hogy az otthont nem lehet falak közé szorítani, nem lehet kulcsra zárni.
Az otthon egy érzés. Egy érzés, amit nem tudunk felépíteni, berendezni, vásárolt tárgyakkal felékesíteni. Az otthon egy érzés, amit nem vehetünk, csak kaphatunk. Az édesanyánktól és persze vele, mellette mindenütt otthon vagyunk. Ettől tudunk egy életen át emlékezni a szülői házra. Az édesanyára és – így teljes a kép – az édesapára is.
Ez teszi őket halhatatlanná.
Ezért emlékezünk rájuk nemzedékről nemzedékre évszázadok óta, mert:

„Minden halandó. Az öröklét csak anyáknak adatott meg.”  (Isaac Babel)

Éppen ezért fontos és felelősségteljes az anyai és apai küldetés: ha holnap ott akarsz lenni a gyermekeid emlékei között, akkor ma legyél ott az életében!

Lakatosné Hachbold Éva evangélikus óvodavezető ezen szavaival kezdődött az anyák napi istentisztelet reggel 9 órakor Soltvadkerten az evangélikus templomban május 5-én.

Lakatosné Hachbold Éva evangélikus óvodavezető

Az evangélikus óvodás és iskolás gyermekek versekkel és örömzenéléssel készültek ezen a napon a szeretett édesanya, nagymama, dédi és keresztanya köszöntésére.

A szeretet türelmes, a szeretet jóságos,
A szeretet nem féltékeny,
Nem kérkedik, nem gőgösködik,
Nem tapintatlan, nem keresi a magáét,
Haragra nem gerjed, a rosszat föl nem rója,
Nem örül a gonoszságnak,
De együtt örül az igazsággal.
Mindent eltűr, mindent elhisz,
Mindent remél, mindent elvisel.
A szeretet soha el nem múlik.

Pál apostol szavai nagyon jól leírják az anyai szeretet sokrétűségét. Az édesanya minden gyermek és felnőtt szívében különleges helyet foglal el. Hozzá fordulhatunk örömünkben, bánatunkban, ő az, aki számára mindig mi, a gyerekei vagyunk a legfontosabbak.

Horváthegyi Ádám gitáron kísérte a diákok énekét

A 10 órai istentisztelettel folytatódott az anyák napi ünnepély, verses jelenettel, énekekkel és zongora előadással. Az iskolások a 2., 3., 4., 5. és 8. osztályos evangélikus diákok szereplésével zajlott. A műsort Hollós Ágnes tanító állította össze. A felkészülést segítette Rácz Józsefné, dr. Fodor Katalin és Endreffy Máté valamint Horváthegyi Ádám. Orgonán kísért Modok Attila.

A gyermekeket is, és a felnőtteket is egész évben elfoglalják a hétköznapok feladatai, örömei, bánatai. Minden évben van azonban egy nap, amiről sosem feledkezünk meg. Ez május első vasárnapja, ekkor köszöntjük az Édesanyákat.

-K.Gy.-

Időjárás

Kiskőrös
kevés felhő
23 ° C
23 °
23 °
35%
3.9kmh
15%
ked
29 °
sze
33 °
csü
32 °
pén
23 °
szo
26 °

További hírek