Január 31-én a Kiskőrösi Városi Könyvtár adott otthont a 2019-es Mesemondó Találkozónak, ahová érkeztek diákok Tázlárról, Bócsáról, Csengődről, Imrehegyről és Kecelről is.

-Hirdetés-

Alsó tagozatból 16, míg a felső tagozatból 8 tehetséges gyermek mérte össze mesemondó tudását ezen a délelőttön. Azt csak a szülők és a felkészítő tanárok tudják, hogy mennyi munka van egy-egy elhangzott mese mögött, mégis érdemes vele foglalkozni, mert van a gyermek előadásmódjában valami kis plusz, amit felfedezve és csiszolgatva – ez esetben megmérettetve – komoly előnnyé tehetünk.

Turán Istvánné Margó, a könyvtár igazgatója köszöntötte a jelenlevőket és bemutatta a zsűri tagjait, név szerint a zsűri elnökét, Schiller Katalin magyar szakos tanárnőt; Váriné Szlovák Erika óvodapedagógust és Tétiné Jónás Aranka könyvtári munkatársat.

Az alábbiakban az igazgatónő beszéde olvasható a versenyre érkező gyermekek képeivel tűzdelve:
(És azt, hogy a zsűri hogyan döntött alsó és felső tagozat kategóriában, cikkünk végén megtalálja a kedves olvasó!)

A mai gyerekek dúskálnak a mesékben. A gyerekirodalom a fantázia világának végtelen változatát kínálja számunkra, annyi mesekönyvet lehet kapni, mint még soha. Szerencsére kortárs magyar költők, írók tollából is bőven.

Kiss-Berdó Marcell- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 3.a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Turákné Harangozó Andrea
Katona Imre- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 4.c osztályos tanulója, felkészítő tanára: Bajusznácsné László Tünde

A televízióban is legalább tíz magyar nyelvű mesecsatorna létezik, az interneten pedig végképp minden elérhető. Minden személyiségtípusú gyermek megtalálja a hozzá illőt. Mesére pedig szükség van és mindig is lesz. Sőt, a mesék gyógyító hatással is lehetnek nemcsak a gyerekekre, hanem felnőttekre is.

A zsűri tagjai Grausza Mátét hallgatják – KT Bem József Általános Iskola 4.a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Rohoska Ferencné
Németh Csongor- Keceli Arany János Általános Iskola 1. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Molnárné Tátrai Dóra

A mai, a technika világába beleszületett gyermek főleg rajzfilmek, animációs filmek, tévés mesecsatornák útján kerülnek kapcsolatba mesékkel. Ezek a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, hatalmas a választék, színes képi világuk leköti a gyerekeket, de már látszanak a kedvezőtlen hatásai is. Mivel a mesefilmekben mindent készen kapnak a gyerekek – profi módon megalkotott karaktereket, sémákat látnak – nem fejleszti kellőképpen a képzeletüket.

Gál Anna- II. János Pál Katolikus Általános Iskola (Tázlár) 4. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Koszóné Borbála
Varga Mihály- KT Bem József Általános Iskola (Csengőd) 4. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Balatonné Katalin

Az élőszavas mesében – ahogyan a mai nap folyamán is hallani fogjuk a meséket – a gyermek rákényszerül, hogy a saját fantáziája alapján képzelje el a hallottakat. A mesefilmben sokkal kevesebb a szöveg, a leíró részeket képpel helyettesítik, így a szókincsük fejlődésére is visszatartó hatással van. Ráadásul a képekhez erőteljes hanghatások is társulnak a filmben. Ezek érzelmileg manipulálhatják a gyermekeket – félelmet, agressziót válthatnak ki.

Mezőfi Nimród- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 1. a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Dicsa Tiborné
Andries Paula- I. János Pál Katolikus Általános Iskola (Imrehegy) 3. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Kiss Erzsébet

Filmnézés közben a néző pusztán befogadó, nem kérdezhet közbe, nem kérhet magyarázatot, ha valamit nem ért; ellentétben az élőszavas mesével, ahol közvetlen személyes kapcsolatban van a mesélővel.

Hlavács Hanna- KT Bem József Általános Iskola (Kiskőrös) 2. a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Turóczyné Rajna Dóra
Tóth Alexandra- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 2. b osztályos tanulója, felkészítő tanára: Rohoskáné Sinkovicz Marianna

Azt mondják már egy tizenévesnek is „ciki” mesét hallgatni, vagy olvasni, sőt a közfelfogás szerint a mese ovis műfaj. Véleményem szerint ez koránt sincs így. A magyarázat a népmesék sajátos felépítésében rejlik. A népmeséknek különböző mélységű jelentéstartalmuk van. Mást mond egy négyévesnek, mást egy tizenévesnek.

Polereczki Léna- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 3. a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Turákné Harangozó Andrea
Rezes Flóra- KT Bem József Általános Iskola (Csengőd) 2. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Gurbai-Flajsz Erika

Gondoljunk bele: egy tündérmesében a királyfi és a királylány egymásra találása számos párválasztási kérdésre választ ad, és ez igen közel áll a tizenévesek érdeklődési köréhez. De olyan alapvető erkölcsi kérdések is szerepelnek a népmesékben, mint a becsület, az igazságosság, az irigység, a hatalom gyakorlása.

Gáspár Julianna- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 2.b osztályos tanulója, felkészítő tanára: Rohoskáné Sinkovicz Marianna
Valach Nikolett- KT Bem József Általános Iskola (Kiskőrös) 3. c osztályos tanulója, felkészítő tanára: Horváth A. Gézáné

Ezek a felnőttkorban mindennapos konfliktusok forrásai lehetnek, amelynek megoldásában, feloldásában sokat segíthetnek a mesék. Miközben szórakoztatnak, megoldást nyújthatnak bizonyos élethelyzetekben felmerülő problémákra is. A mese nemcsak sztori, hanem lecke is. Elgondolkodtat és tanít, emellett gyógyít is.

Kolompár Dávid- EGYMI 4. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Monus Eszter
Pálinkás Attila- KT Bem József Általános Iskola Boróka Általános Iskolája (Bócsa) 2. osztályos tanulója

Pszichológiai kísérletek igazolják, hogy oldja a stresszt, a feszültséget, jobb kedvre derít, fokozza az önbizalmat, csökkenti a fájdalmat. Kórházakban, idősotthonokban is használják terápiás céllal.

Varga Bettina – Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 5.b osztályos tanulója, felkészítő tanára: Pohankovics Ágnes
Pintér Szabolcs- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 6.c osztályos tanulója, felkészítő tanára: Petrányi Ilona

Meséljünk gyermekeinknek minden nap. Ne csak lefekvés előtt, hanem mindig, amikor alkalom adódik rá: az orvosi rendelőben vagy buszra várakozás közben, a fürdőkádban vagy a reggeli öltözködés folyamán. Nem is fontos könyvből olvasni, mondhatjuk fejből is a mesét, hiszen régen is így adták szájról-szájra. Meséljünk családi történeteket vagy hagyjuk, hogy a gyerek meséljen!

Mezei Léna- II. János Pál Katolikus Általános Iskola (Tázlár) 5. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Koszóné Borbála
Dicsa Márk- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 5.a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Dózsáné K. Ilona

A filmek arra tanítanak, hogy a gyerek legyen csendben és nézze a mesét; az élőszavas mesemondás arra nevel, hogy a gyerek beszéljen, és lássa a mesét. Lényeges különbség! Ebben rejlik a népmesék varázsereje.

Rácz János- EGYMI 7. osztályos tanulója, felkészítő tanára: Rákóczi Zita
Csoszó Kata- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 6.c osztályos tanulója, felkészítő tanára: Petrányi Ilona

Őszinte hittel vallom a népmese felemelő és megtartó erejét, hiszek abban, hogy segítségével hidat lehet építeni múlt és jelen, fönn és lenn, ember és ember között.

Fazekas Ákos- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 5.a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Dózsáné K. Ilona
Knébelspisz Eszter- Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola 8.a osztályos tanulója, felkészítő tanára: Ralovichné Mészáros Ildikó

És hogy a varázserő működjön, ahhoz jó tudni egy varázsigét, amelynek segítségével máris meseország birodalmába juthatunk. Érdemes ezt meseolvasás előtt eljátszani:
„Sűrű erdő, kopasz mező, pillogója, szuszogója, tátogója, itt bemegy, itt megáll, itt a kulacs, itt igyál.”

A mesemondó verseny eredményei ekképp alakultak:
ALSÓ tagozat:

  1. Katona Imre (Kiskőrös)
  2. Polereczki Léna (Kiskőrös)
  3. Andries Paula (Imrehegy)

Különdíjban részesült Kiss-Berdó Marcell (Kiskőrös)

FELSŐ tagozat:

  1. Csoszó Kata (Kiskőrös)
  2. Dicsa Márk (Kiskőrös)
  3. Mezei Léna (Tázlár)

Különdíjban részesült Rácz János (Kiskőrös)

Köszönjük a könyvtár dolgozóinak a segítségét, a tanárok és a szülők felkészítő munkáját, a zsűri építő gondolatait és a gyerekek lelkes mesélését, mellyel mi felnőttek is töltekezhettünk a verseny napján  – jó kedvre derített minket!

Kincses Szilvi

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (105 db kép)
MEGOSZTÁS